Mystisk blåskärmen som kommer oregelbundet på nybyggd dator... hjälp uppskattas..=)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2005

Mystisk blåskärmen som kommer oregelbundet på nybyggd dator... hjälp uppskattas..=)

Ja, får upp en mystisk blå skärm som jag tycker verkar helt komma helt oregelbundet.:(

i början står det :

driver_irql_not_less_or_equal

Någon som vet vad det innebär?

Detta står i det felmeddelande som skapas av windows senare:

C:\DOCUME~1\JOHANS\LOKALA~1\TEMP\WER2674.dir00\Mini120405-01.dmp

sen är det en till fil som heter nått med "sysdata" som verkar ligga i samma mapp.Dessa filer är enligt wnidows de som ingår i felet. Blåskärmen uppmanar mig kontrollera att all ny maskin - och program vara är korekt installerad.

Har egentligen bara en tanke, då det är ett nforce 4 moderkort, brandväggen som följde med muppade sig rejält under installationen från installations-cd:n. Var typ 4 filer som inte gick att installera...

datorn i övrigt är : dfi lanparty ultra-d , x2 4400+ , 7800gtx, 2 gig OCZ el dual , tagan 480W

fick nyss samma blåskärm igen... datorn stod bara på som vanligt i windows, gjorde inget alls, utan visade bara bakgrunden, sen plötsligt så blir det blåskärm... fattar inte vad som hänt, datorn funkade jättebra i ett dygn, och nu detta...:mad:

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
stan
Registrerad
Apr 2005

Kan vara ditt minne som är trasigt. Kör memtest för att kolla.

Ledsen att jag inte kan svara på mer, men överklockning är absolut inte mitt område Vad jag förstår handlar det om att man fäster ett klockbatteri på processorn så går den snabbare, eller hur?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Feb 2004

om jag inte minns fel så kan det vara den inbyggda hårdvarubrandväggen som strular. testa att avinstallera allt som har med den att göra och använd den andra nätverksporten. har för mig att det ska lösa problemet håller tummarna.

Var med och vik proteiner med Sweclockers du också!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örnsköldsvik
Registrerad
Jan 2002

Jag hade samma fel i helgen, det löstes med att installera nyaste nForce4 drivers från nätet. Du får det felet när nätet belastas lite extra mycket.

AMD X2 4400+@2521Mhz, Gainward 7800gtx 512, 4GB Corsair PC4000, Maxtor DiamondMax 10 300GB, Xerox 19" XA7-192i
3DMark05 = 9760; 3DMark03 = 20366; 3DMark 2001 = 31397

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2005

mm det står även blåskärmen " dumpning av fysiskt minne startar" sen klart längre ner...? Men grjen är att datorbutiken , testade minne, cpu, och moderkortet innan jag fick det, så minnen borde inte paja. Har även avinstallerat allt som har med moderkortet att göra, förutom nätverk och grafik fårn nvidia - ingen bläskärm än i allfall, men det kommer nog....

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Feb 2004

testade du att köra utan nvidias inbyggda kort med hårdvarubrandvägg?

Var med och vik proteiner med Sweclockers du också!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Varberg
Registrerad
Jul 2004
Citat:

Ursprungligen inskrivet av symetric
testade du att köra utan nvidias inbyggda kort med hårdvarubrandvägg?

Hade problem med sporadiska bluescreens i samband med hårdvarubrandväggen till mitt mobo oxå! SÅ testa att ta bort det om du har en sådan installerad..

| Venice 3200+ 2.0 @ 2,4 | TT Big Typhon | Asus A8N-E nForce4 Ultra | 1024MB PC3200 2.5-3-3-8 / 1T
| X800XL UNI-WISE | 160GB S-ata | 250Gb LaCie Extren

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2005

Tror jag har löst mina problem nu. Hade datorn igång i ca 5 timmar igår - och gjorde massa jobbiga saker. Allt fungerade hur bra som helst . Det jag gjorde var som sagt att avinstallera nvidias hårdvarubrandvägg och även allt annat som hade med nvidia att göra - förutom drivrutinerna till mitt grafikkort. Tror de gjorde susen:cool: .

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2001

Om du inte vill att datorn skall gå som en påsa nötter borde du installera om Nvidias chipsetdrivrutiner igen. Men låt bli brandväggen.

AOpen HX08 Asus M3A79-T Phenom2 960T @ 4.0ghz ATI HD6950 Corsair XMS 4x2gb (5-5-5-15 2T) Dell 2209WA m.m

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2005

datorn går inte som en påse nötter... får 8600 poäng i 3dmark 05 t.ex , är det normalt föresten?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vänersborg
Registrerad
Aug 2005
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AceCod3r
datorn går inte som en påse nötter... får 8600 poäng i 3dmark 05 t.ex , är det normalt föresten?

Jag får ungefär samma poäng med liknande hårdvara. Ligger på 8670 har jag för mig.

Asus A8N-E | AMD64 x2 4400+ @ 2,48 | Corsair 2048MB PC3200 | Gainward GS 7800GTX @ 485/1400