Asrock Dual S-ATA + Opty 146, eller Corsair XMS 1024MB?

Permalänk
Medlem

Asrock Dual S-ATA + Opty 146, eller Corsair XMS 1024MB?

Hej,

Nu är det så här att jag i slutet av månaden ska inhandla lite uppgraderingar till datorn.

Det ser ut såhär just nu:

ASUS K8N S754 Nforce3,

2x 512MB Ram-bo,

AMD A64 2800+,

Leadtek 6800LE,

Seagate 80GB 7200,

Chieftec nätagg (följde med chassit, 360W-420W, har inte kollat. ).

När jag ska handla kommer jag kunna köpa antingen en RAM-sticka (1499:-) eller ett moderkort och CPU (500:- + 1500:-)... och jag vill att ni ska komma med motiveringar till vad jag ska välja.

Minnet är en Corsair XMS 1024MB från Webhallen.

Moderkortet och CPU:n är en Asrock Dual S-ATA och en Opteron 146 boxad.

Jag kommer få 950:- i slutet av månaden, och då planerar jag att sälja delarna som blir över för att hjälpa att finansiera komponterna. Jag planerar att, om jag köper minnet, ska jag sälja mina för 600:- - 650:- och på så sätt ha råd med den. Om jag köper moderkortet + CPU säljer jag istället mitt moderkort och cpu för runt 1200:-.

Kan ni vara snälla och hjälpa mig att bestämma vilket jag ska "bli av med" och vilket jag kommer tjäna mest på i prestanda? Just nu lutar det mer åt minnet, då mitt system skulle bli mer balanserat. Dessutom skulle inte Opty 146 funka bra med två taskiga stickor.

En sak till. Mitt grafikkort är *ganska* instabilt när det klockas något. Förrut klarade den högre hastigheter, ca 375/850, men nu måste jag köra den på 325/725 för att slippa artefekter. Den är upplåst med, till 16/1,6. Skulle en vf700cu hjälpa här, eller måste jag byta moderkort eller PSU? CPU:n klockar på bra till 2390MHz utan voltändring eller något. Minnena kan dessutom ställas in till hyfsade PC3700 @ 2,5-3-3-7 (kanske 6).

En sak till: Jag använder datorn som spelburk mest, men surfar också en hel del. Spelen blir mest på Source motorn just nu, då det är det enda som budgeten tillåter, heh.

Permalänk
Medlem

vart har du tänkt att få tag på en opty146 då

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av source
vart har du tänkt att få tag på en opty146 då

Ähum, jag fick inte med det, men frågan är väl ganska onödig... nåja. Jag ska köpa den och moderkortet från Webhallen...alternativt db.

Permalänk
Medlem

146 är slut för tillfället kanske för alltid beställde själv en 144 innan de oxå tar slut...

Permalänk
Medlem

frågan är ytterst relevant. 146an finns inte att få tag i (knappt!)

Permalänk
Medlem

fan också. Jag som hade tänkt mig en sådan efter jul

Visa signatur

-\n-

Permalänk
Medlem

Ni verkar ha rätt, men till Webhallen åtminstone ska den komma den 24:e.

Permalänk
Medlem

"_ska_"....
det är inte säkert, då det går rykten om att AMD skall sluta sälja Opteron S939 till vanliga försöljare och bara till OEM... (så vitt jag vet är det bara rykten än så länge, har inte läst på så mycket om det nu på senare tid så vet inte så noga.)

Visa signatur

Huvuddator: | Gigabyte X58A-UD3R | Core i7 930@4GHz | 6GB (3x2) Corsair XMS3 | Zotac GTX570 |
Backupdator: | DFI DK P45-T2RS Plus | Core 2 Duo E6750@3.2GHz | 4GB (2x2) Corsair Dominator PC8500 | XFX 8800GTS XT 640MB |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av €rik
"_ska_"....
det är inte säkert, då det går rykten om att AMD skall sluta sälja Opteron S939 till vanliga försöljare och bara till OEM... (så vitt jag vet är det bara rykten än så länge, har inte läst på så mycket om det nu på senare tid så vet inte så noga.)

Först byter C3D X800GTO kärnor och nu det här? Alla prisvärda produkter verkar försvinna så plötsligt..:(

Permalänk
Medlem

det behöver inte stämma då det bara är rykten, men torka är det helt klart

Visa signatur

Huvuddator: | Gigabyte X58A-UD3R | Core i7 930@4GHz | 6GB (3x2) Corsair XMS3 | Zotac GTX570 |
Backupdator: | DFI DK P45-T2RS Plus | Core 2 Duo E6750@3.2GHz | 4GB (2x2) Corsair Dominator PC8500 | XFX 8800GTS XT 640MB |

Permalänk
Medlem

Men vad tycker ni om min konfig då? Om Opteron fortfarande kommer, ska jag välja den och moderkortet då, eller ska jag hålla mig till minnet?

Förresten, kommer den behöva aktiv kylning om jag överklockar den högt, säg 250MHz? Ska jag då ta bort "heatspreadern" och sätta på en fläkt ovanför istället?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zeroqp
Men vad tycker ni om min konfig då? Om Opteron fortfarande kommer, ska jag välja den och moderkortet då, eller ska jag hålla mig till minnet?

Det fungerar nog ganska bra

Citat:

Ursprungligen inskrivet av zeroqp
Förresten, kommer den behöva aktiv kylning om jag överklockar den högt, säg 250MHz? Ska jag då ta bort "heatspreadern" och sätta på en fläkt ovanför istället?

vad syftar du på? minnet?

Visa signatur

Huvuddator: | Gigabyte X58A-UD3R | Core i7 930@4GHz | 6GB (3x2) Corsair XMS3 | Zotac GTX570 |
Backupdator: | DFI DK P45-T2RS Plus | Core 2 Duo E6750@3.2GHz | 4GB (2x2) Corsair Dominator PC8500 | XFX 8800GTS XT 640MB |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av €rik
Det fungerar nog ganska bra

vad syftar du på? minnet?

Ja.

Vad syftar du på när du säger att går bra? Minnet?

Permalänk
Medlem

hehe, lite flummande *S* "Om Opteron fortfarande kommer, ska jag välja den och moderkortet då" jag syftade på

Visa signatur

Huvuddator: | Gigabyte X58A-UD3R | Core i7 930@4GHz | 6GB (3x2) Corsair XMS3 | Zotac GTX570 |
Backupdator: | DFI DK P45-T2RS Plus | Core 2 Duo E6750@3.2GHz | 4GB (2x2) Corsair Dominator PC8500 | XFX 8800GTS XT 640MB |