ATI satsar vidare på AGP

Permalänk
Melding Plague

ATI satsar vidare på AGP

<font style="font-size: 10pt"><b>ATI satsar vidare på AGP</b></font> <small class="small">tisdag 6 december av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Jonas</a></small><br>
Både ATI och Nvidia verkar vara försiktiga med att släppa AGP-kort i dessa dagar, men nu planerar ATI att släppa Radeon X800 GTO som AGP enligt <a href="http://www.theinquirer.net/?article=28158" target="_blank">The Inquirer</a>.
<br />
<br /><i>&#8221The AGP variant will work at similar speeds as its PCIe variant and will be based on a native AGP R420 core. The cards are expected in retail and channel next week and they might just be there in time for the Yule shopping madness. ”</i>
<br />
<br />Även Radeon X1600 och X1300 kommer att komma i AGP-version fortsätter <a href="http://www.theinquirer.net/?article=28159" target="_blank">The Inquirer</a>. De korten kommer dock inte att dyka upp förrens nästa år, januari för X1600 respektive februari för X1300. Avslutningsvis skriver The Inquirer att det däremot inte kommer att komma några X1800, R520-baserade AGP kort.

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

In your face, PCI Express slynor.

Visa signatur

i5 3570K 3,4GHz | Noctua NH-C12P SE14 | Cooler Master HAF XB EVO | Asus MAXIMUS V GENE | G.Skill 8GB 1600Mhz Ripjaws X | FD Newton R2, 800W 80+ Modulär | MSI Radeon R9 280X 3GB | Samsung SSD 830 256 GB | www.muforce.se - Quake Live clan

Permalänk
Medlem

snacka om varning på dig

Visa signatur

K4 Jägare är härliga människor. Varför får inte rika människor bli rikare. Ja till EMU
We live for the one, we die for the one'
(Loggar man inte ut får man en extra rad i sin signatur :-) /VaCUm)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SvartVarg
In your face, PCI express slynor.

Okej, men high-end korten släpps ju ändå inte till agp.

Permalänk
Medlem

Hoppas detta blir sista AGP kortet som släpps från Ati. PCI-E kommer alla snart vara tvungna att uppgradera till , så skönt

Visa signatur

AM2+ Gigabyte DS3 780 - AM2 5200+ X2 2.7 GHZ - 4096 MB DDR2 PC6400

Permalänk

mindre skönt för de som har agp's plånböcker. wow vilken "satsning", x1600 blir helt sönderägt av 6800gs, helt ointressanta kort i mina ögon.. hade de släppt x1800 då kanske man skulle kunna kalla det en satsning.. nåja de flesta spelen idag är så sopiga och satsar bara på fin grafik istället för innehåll så det är svårt att motivera ett grafikkortsköp på över 2000 kr ändå..

Permalänk
Medlem

Ja precis därför dom borde sälja sitt skräp o köpa pci-e *fniss*

Visa signatur

AM2+ Gigabyte DS3 780 - AM2 5200+ X2 2.7 GHZ - 4096 MB DDR2 PC6400

Permalänk
Medlem

Jag är kär i min agp port och när det blir dags för byte blir det till mac *Love*

Visa signatur

Gam dator: Rampage 3 Extrem, 6x4GB Ram lägsta hastighet på minnet är 1600mhz Högsta G.skill ripjaws 2133mhz + ramkylare, Processor(ER) 6Core12Trådig Xeon x5660 Men eftersom jag haft så jädra ont i ryggen har jag bara kommit till att ta ut gamla processorn den nya ligger ihopklistrad i ett brev en x5670(Kan vara 75) Iaf många multipliers högre. Ljudkort Asus Z. Några normala diskar + 2ssd Intel 730 mm. Gfx Asus matrix platinum 290x. Corsair hx650 ca 3 år gammalt. Fractal design R4 window. Skärm phillips brilliance 29" 2560x1080p Finfin skärm :)

Permalänk
Medlem

Menar inte att vara gnällig men.... DET ÄR JAG

"De korten kommer dock inte att dyka upp förrens nästa år"

Det finns inget ord som heter "förrens", förrän heter det.

Permalänk

om folk använder det så finns det sen om svenska akademins ordlista inte håller med är en annan sak

Permalänk
Avstängd

Går ju inge bra för ATi inom PCI-E så dom måste väl gå tillbaka till AGP för att tjäna mer kunder och pengar.

Visa signatur

You stink. Bender's great. Deal with it

Permalänk
Medlem

Tack gode gud!

Visa signatur

3500+ 90nm, Kingston 2x512Mb, ASUS A8V, 9700 PRO @ Antec 350w

Permalänk
Permalänk

Woohw vilket satsning från ATI, verkligen. X800GTO, X1300 och X1600 i AGP.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lady
snacka om varning på dig

Tog du åt dig?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Milo
Hoppas detta blir sista AGP kortet som släpps från Ati. PCI-E kommer alla snart vara tvungna att uppgradera till , så skönt

Ja, för det spelar ju roll för dig vad andra har.

Jag förstår inte vad alla gnäller om. Kort kommer till AGP... so what? Kul för dom som vill ha det, påverkar inte dom som har pci-e. End of story.

Sen att det nu var tämeligen ointressanta kort som kom är ju en annan sak.

Permalänk
Medlem

Tja, jämför ett X1600 med ett gammalt 9500/9700 Pro, och säg om det är lönt sen... det finns sanolikt en väldigt stor marknad för kort i just det här segmentet, många som en gång la 10-15000 på en dator och nu vill förlänga livet på den i ett eller två år, genom att stoppa i ett sjyst grafik kort. Så jäkla mycket har inte hänt på cpu fronten att spelen inte funkar på en dator som är 2-3 år gammal. Mer minne, och ett brra gfx så klarar man sig bra i ett par år till. Inte helt omöjligt att jag plockar till mig ett X1600 när det trillat till en prisnivå jag trivs med själv.

B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk

X800GTO har väl funnits ett tag som AGP som Gecube osv...;) kanske nya märken släpps snart:) AGP is still alive:D.. men PCI-e verkar få övertaget märker man;) Finns både billigare och bra kort till de...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=Mr_B=-
Tja, jämför ett X1600 med ett gammalt 9500/9700 Pro, och säg om det är lönt sen... det finns sanolikt en väldigt stor marknad för kort i just det här segmentet, många som en gång la 10-15000 på en dator och nu vill förlänga livet på den i ett eller två år, genom att stoppa i ett sjyst grafik kort. Så jäkla mycket har inte hänt på cpu fronten att spelen inte funkar på en dator som är 2-3 år gammal. Mer minne, och ett brra gfx så klarar man sig bra i ett par år till. Inte helt omöjligt att jag plockar till mig ett X1600 när det trillat till en prisnivå jag trivs med själv.

Håller med till fullo

Min burk har några år på nacken men funkar fortfarande fint när det gäller CPUn och RAM. Graffekortet är dock rätt gammalt, och var redan gammalt när jag skaffade datorn. Fast det har funkat fint ändån då jag inte spelar speciellt krävande spel, så som NWN. Fast nu kommer ju TES4: Oblivion snart, så det är dags att skaffa nytt; och då är X1600 ett utmärkt val för någon som mig.

Permalänk
Medlem

hade tänkt köpa ett x850xt pe till agp vad tror ni chansen är att det kmr komma x1800 till agp? ^^ om man ska vänta mer

Permalänk
Medlem

Den som väntar på nått gott väntar alltid för länge har jag hört. Det kommer antagligen fler, och kraftfullare kort till AGP vad det lider, frågan är väll bara vilka som landar i en prisklass så att de är intressanta. för samma pengar som ett X1800 i dag köper jag hellre nytt moderkort, ny cpu, och tar med mig mina gamla minnen, samt ett "budget" grafik kort... har jag otur blir det en tusing mer än bara X1800, men det blir samma prestanda, och något längre livslängd igen.

*snål*
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

hmm då kanske ett X1300 Pro AGP skulle vara värt för mig att vänta på! Jag som funderade på att satsa på ett 6600 (ej GT) nu. Jag ska nog vänta till februari.

Visa signatur

Dell Inspiron 7577

gammalt: Antec P180, AM3 X6 1055T@3,3ghz, Scythe Mugen2, Asus M4A87TD EVO, Samsung 830 128gb SSD, 4x2gb Gskill Ripjaws PC-16000, GTX 670, OCZ 600watt.

Permalänk

Frågan är ju om det kommer modd bara GTO kort till AGP?

Visa signatur

Kaffe Sjön: 9700K @ 5.1GHz | H150i Pro RGB 360 | Aorus Gaming 7 | Vengeance RGB Pro 32GB | XFX Merc 319 6960 XT | Xiaomi 3440x1400 | Samsung 4k VA | HX850i | K95 Platinum RGB | H500P "HAF II" | Oculus Quest 2 | S22 Ultra | Galaxy Watch 5
HAF: 2700K @ 5.1Ghz | Noctua NH-D14 | EVGA 1080 Superclocked | Asus Maximus IV Extreme Z | Dell 27" Ultrasharp | HX850i | Vengeance 32GB | Samsung EVO 850 256GB 3x | HAF 932 "Pitch black" | (+ 8st Amiga, A500 till 4000T Cyberstorm PPC)

Permalänk
Avstängd

Det företag som slutar med AGP redan nu kommer förlora redigt med pengar, naturligtvis kommer det att släppas fler varianter till AGP.
Det är ju trots allt en hel del som fortfarande har MB med bara AGP på, att bara prångla ut PCIe-kort vore rena vansinnet rent ekonomiskt..
Det är inte "värstingmodellerna" av kort dom drar in flis på, utan det är den stora massan.
Kika t.ex på Steams survey som poppar upp emellanåt när man loggar in, det vanligaste grafikkortet som används på Steam är ett ATI 9600.

Visa signatur

[b]MSI K9N Neo V2 - AMD X2 5200+@3GHz - Corsair XMS2-6400 2X1024 Xtreme - Sapphire HD3870 512MB (855/1200)[/b]

Das Blogg. -Lira lite Gubb-CSS?. Moget?