Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Eskilstuna
Registrerad
Okt 2004

Problem med Minnen

Jag har då köpt nya minnen till min dator. Innan hade jag 2st DDR-DIMM 256mb pc2700 333 mhz, men ville byta ut dom mot 2st DDR-DIMM 512mb pc3200 400 mhz, det var sånna jag nu köpt.
När jag sätter i mina nya ram minnen i datorn (2st DDR-DIMM 512mb pc3200 400mhz) så funkar inte datorn. Den beter sig precis som om jag inte har nått minne i alls, den bara stängs av efter jag startat den. Så jag startar datorn i felsäkert läge, funkar, o kollar på system under kontrollpanelen, då står det att jag har 1gb ram, kontigt nog. Så när ja prövar massa olika metoder för att få det att fungera så sätter jag tillbaka mina gamla minnen (2st DDR-DIMM 256mb pc2700 333 mhz) och datorn funkar fint (tänkte att det kanske hade hänt nått under installationen av nya minnet som gjort att datorn inte skulle fungera). Så efterssom datorn fungerar så berodde det ju såklart på mitt nya minne. Jag testade sedan att sätta in ett 256 mb och ett av dom nya, 512 mb, alltså tillsammans 768 mb. Jag startar datorn och det funkar, kollar system igen, står att jag har 768mb, men datorn kör ju såklart i 256 dåra, efterssom den inte hittar mitt nya minne jag köpt. Så jag undrar, det nya minnet har ju en annan hastighet (pc3200 400 mhz), som ska funka med mitt moderkort (A7N8X Deluxe). Kan det kanske vara att man måste ställa in på bios för att datorn ska hitta mitt minne som kör i 400 mhz. Behöver jag kanske drivrutiner till mitt moderkort? Om ni vet vad som är fel eller hur jag fixar mitt problem, snälla hjälp mig då