Fler säkerhetsluckor från Sony

Permalänk
Melding Plague

Fler säkerhetsluckor från Sony

<font style="font-size: 10pt"><b>Fler säkerhetsluckor från Sony</b></font> <small class="small">onsdag 7 december av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Bjorn</a></small><br>
Det har onekligen varit mycket rabalder om Sonys kopieringsskydd. Deras program XPC som installerade ett rootkit på användarens dator har lett till flera åtal för att bryta mot spywarelagar och att försämra datorns säkerhet. Programmet visades även göra datorn ostabil, försämra datorns prestanda och att vara väldigt svår att avinstallera. Programmet har anklagats för upphovsrättsbrott och orsakat bojkottar över hela Internet.
<br />
<br />Mitt upp i XPC-soppan upptäcktes att ett annat kopieringsskydd som Sony använder, MediaMax, installerar sig själv på datorn även om man säger att man inte accepterar avtalet vid installationsprogrammet. Om man startar installationsprogrammet, vilket kan ske via CD-läsarens autostart, är man alltså körd.
<br />
<br />Nu har det visat sig att det här kopieringsskyddet även det innehåller säkerhetshål och Sony förväntar sig nu att alla som köpt några av deras CD-skivor ska installera en patch. Problemet med detta är givetvis att konsumenterna som vet vad en patch och kopieringsskydd är inte skulle installera MediaMax från första början.
<br />
<br />Kritiska till kopieringsskydd och Digital Rights Management menar att Sony i sin klantighet ensam gjort mer för att vända konsumenterna mot skyddtekniken än alla konsumenträttorganisationer tillsammans.
<br />
<br />Läs mer hos <a href="http://it.slashdot.org/article.pl?sid=05/12/07/1343236&tid=23..." target="_blank">Slashdot</a>.

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Sony sony sony.. när ska dom lära sig?

Permalänk
Medlem

Kritiska till kopieringsskydd och Digital Rights Management menar att Sony i sin klantighet ensam gjort mer för att vända konsumenterna mot skyddtekniken än alla konsumenträttorganisationer tillsammans.

kan nog faktist stämma riktigt bra att SONY har gjort mer än alla andra
små skrattade faktist för mig själv

Visa signatur

K4 Jägare är härliga människor. Varför får inte rika människor bli rikare. Ja till EMU
We live for the one, we die for the one'
(Loggar man inte ut får man en extra rad i sin signatur :-) /VaCUm)

Permalänk
Medlem

Nu får dem fan ta och ge sig.... *suck*

Visa signatur

[Intel Dual Core 6420 @ 2,13GHz || 2048 DDR2 || ATI Radeon x1950Pro || MX518 || Koss SB45]
[iAudio U3 1 gb + Sennheiser CX-300]
daVanii på PSN

Permalänk
Medlem

Precis, de skapar ju mer oppinjon MOT kopieringsskydd än många andra.

Jag har sagt det förrut och säger det igen, Den här såpan är bättre än något som går på tv, vad ska man med idol och riket till då Sony finns

Visa signatur

USA har aldrig varit på månen, Sverige hade aldrig vm 1958 och 9/11 har aldrig inträffat och därmed basta.
P4 2,6C@<3,0Ghz + CNPS7000A-CU|AI7|1,5Gb BH5 & BH6|Antec Sonata|R9800np(BBA) + VF700-CU@425/258|HP LP2465|Logitech MX500, Seasonic S12 500W

Permalänk
Medlem

Givetvis, de slår ju bara mot de laglydiga. Klart folk blir arga.

Visa signatur

//Bacon

Permalänk
Hedersmedlem

Jag var tvungen att straffa Ericsson när jag köpte mobil då dom är i säng med SONY.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

Kommer aldrig mer att köpa en SONY produkt oavsett hur bra den är.
De är för jävliga

Permalänk
Medlem

Finns mer:
http://idg.se/ArticlePages/200512/07/20051207130144_NOK/20051...

Hur länge ska den här såpan hålla på?

Visa signatur

MacBook Pro (Unibody) 2.4 GHz, 2 GB RAM, 250 GB HDD
Nikon D50, Nikkor AF-S DX 18-55/3.5-5.6G ED, Nikkor AF 50/f1.8D, Tamron AF 70-300mm F/4-5,6 Di LD Macro 1:2

Permalänk

Men fyfasen vad gör de!!! De kommer nog förlorar miljoner kunder;) Vem vet kanske gå i konkurs?

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är riktigt roligt. Helt underbart. Detta kommer nog med i historieböckerna.

Permalänk
Avstängd

Varför nämner ni inte att det är Sony BMG detta gäller och inte Sony?

Permalänk

kanske borde skrivas...men sony bmg gör detta med sony corp.'s goda minne
det är ju ändå i slutändan samma företag

som att säga att BMW's motorcyklar görs med hjälp av barnarbete, skulle du då fortfarande köpa en BMW-bil trots att dessa skulle tillverkas på "lagligt" sätt? nä, då bojkottar man så klart hela märket. inte mer än rätt.

Permalänk
Avstängd

VM i varumärkes trashing går vidare med Sony som ohotad ledare.
Deras tidigare försök att svälta ut MP3 standarden var bara löjligt, men deras rootkit och övriga helvetesprogram är direkt obehagliga.

Det har gått så långt att det räcker med att kolla in någon teknikpryl i tex annonsbladet från OnOff man tycker verkar bra, sedan ser man Sony loggan.
Opps där dog intresset för den varan, och man börjar direkt titta efter vad övriga tillverkare har att erbjuda.

Står själv i begrepp att köpa ny skärm, och i den affären är bara en sak helt säker
"Vad som helst, bara det inte är från Sony".

No more mr Sony.

Visa signatur

Any time baby!

Permalänk
Medlem

Ganska festligt att bara de som verkligen betalar för musiken blir drabbade av detta fenomen.
De som glatt tankar mp-3 till höger och vänster verkar ju vara vinnare i detta skitiga krig eller ?

Varför inte lägga alla dessa ofantliga resurser på att underlätta försäljningen av lagliga mp-3or istället ?

Visa signatur

Sär skrivning och fel stavning är jätte jobbigt.

Permalänk

Vet inte om man ska skratta eller gråta. Tror dock att ni som spår sonys undergång överdriver lite. Det kommer sannolikt att tappa massor med kunder bland entusiasterna, men den stora rika gråa massan har INGEN ANING om det här (och har de det så vet de inte vad det betyder).

Få på sweclockers skulle ju köpa en stationär dell eller hp-dator men de klarar sig ju ganska bra ändå (inte riktigt samma sak men ni förstår poängen)

Visa signatur

Dator 1:[Intel Intel Core i5-3570K @3.4GHz ][MSI Z77A-S03][Corsair Vengeance Dual C DDR3 8GB, 1600MHz][ASUS GeForce GTX 670][XFX Black Edition 750W][Samsung 840 Basic][Fractal Design Define XL R2][Eizo S2431W][Dator 2: ThinkPad X220 Tablet][Dator 3: LG G PAD 8.3" 16GB]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Foola Zoola
Vet inte om man ska skratta eller gråta. Tror dock att ni som spår sonys undergång överdriver lite. Det kommer sannolikt att tappa massor med kunder bland entusiasterna, men den stora rika gråa massan har INGEN ANING om det här (och har de det så vet de inte vad det betyder).

Få på sweclockers skulle ju köpa en stationär dell eller hp-dator men de klarar sig ju ganska bra ändå (inte riktigt samma sak men ni förstår poängen)

Precis så här är det. Därför är din mission som Sweklokkare nu ännu viktigare. Vi måste omvända alla otrogna köpare av onda märkesdatorer och informera för reformation av grå massans köpvanor, bort från etablissemanget!

Permalänk
Medlem

Japp som Sweklokare,lol så skall vi via mun mot mun metoden säga vad vi tycker om sony, samt även på diverse forum. Ångrar att jag bara har köpt sonys frestyles sen tidernas begynnelse ,tvi urk. Som tur är finns det gott om bättre alternativ.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ari
Japp som Sweklokare,lol så skall vi via mun mot mun metoden säga vad vi tycker om sony, samt även på diverse forum. Ångrar att jag bara har köpt sonys frestyles sen tidernas begynnelse ,tvi urk. Som tur är finns det gott om bättre alternativ.

köper du freestyles nu verkligen?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nyhet
<font style="font-size: 10pt"><b>Kritiska till kopieringsskydd och Digital Rights Management menar att Sony i sin klantighet ensam gjort mer för att vända konsumenterna mot skyddtekniken än alla konsumenträttorganisationer tillsammans.
<br />
<br />Läs mer hos <a href="http://it.slashdot.org/article.pl?sid=05/12/07/1343236&tid=23..." target="_blank">Slashdot</a>.

nått bra av soppan då..

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cau
Varför nämner ni inte att det är Sony BMG detta gäller och inte Sony?

Har du Sony hårdvara hemma o i begrepp att shoppa mer? Varför annars detta försvar av Sony?

Ne...SONY är ett företag med en massa underdivisioner innehållande bl a Sony BGM. Så du ska inte skilja ut Sony BGM o sedan hävda att resten inte har med saken att göra. Det är som att skilja ut Utrikesministern i ett lands regering för ett fel regeringen står bakom o sparka utrikesministern men fortsätta klappa händer åt regeringen i övrigt.

Visa signatur

Lian-Li Tu150 (fläktmoddad) w Corsair SF750 Platinum SFX / Asus Strix B550-i Itx / Ryzen 5600x @ 4.92.. Scythe Fuma 2 / Crucial Ballistix 2x16 3600@4000 / WD Black SN850 NVME + Kingston A2000 NVME / MSI Radeon RX 6800 referens / 2x120mm Noctua NF-A12x15 golv. 2x120mm Noctua NF A12x25 In och Utblås. Fläktmod tak 1x140mm Noctua NF A14 utlblås via kammare baktill. Samsung 34" c34j791 3440x1440.

Permalänk
Medlem

Sonys hårdvaruavdelningar har inget att göra med BMG och deras hårdvaruprodukter är i toppklass. Undviker man dessa för vad ett musikbolag gjort i ett annat land så straffar man bara sig själv, då BMGs chefer sitter tätt vad ni än hittar på. De enda som i längden skulle skadas av en massiv bojkott är vanliga arbetare som förmodligen tycker samma som alla andra om detta rootkit, inte ansvariga chefer. De har sina löner iallafall. Bojkott är ett naivt sätt att säga vad man tycker. Om man tänker efter så är det konstuktivare att föra fram sina åsikter direkt till de ansvariga, via mail, brev, telefon osv. Då kanske dom märker av att ni finns. Men vänd er till rätt avdelning. Man ringer inte till Arla och klagar på mjölken, när det är grädden som är sur...

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk
Medlem

haha.. patetiskt. Jag kommer iaf inte köpa deras produkter i fortsättningen.

Visa signatur

ninoscript :: Intel i9 9900k @ 5 ghz | Kingston HyperX 3200 mhz 32 gb | Gigabyte 2080Ti RTX Windforce OC | EVGA SuperNOVA G3 1000w | Samsung EVO 970 250 GB nvme m.2 | Samsung EVO plus 1 TB nvme m.2 | Asus z390-f Gaming | Fractal Design r6 blackout windowed | Creative Soundblaster AE-5 gaming | Philips Fidelio x2 + boom mic | Qpad CT large | Corsair Ironclaw RGB | Corsair strafe RGB

Permalänk
Medlem

Fredag, du har nästan en poäng men bojkotten sänker vinsterna, och när vinsterna sjunker så måste sony inse att de gjort fel och måste bättra sig för att finnas kvar, problemet är väll att om bara swecare och liknande bojkottar så märks det inte i jättens kassakista... Förstår inte varför inte aftonblaskan har stora rubriker om att sony sprider virus m.m.

Permalänk
Medlem

Jag kommer då fortfarande att köpa produkter som Sony tillverkar... Jag har en mängd kvalitetsprodukter här hemma från Sony som fungerar perfekt och tänker inte sluta köpa bara för ett enda felsteg som inte rör mig.
Jag beställer inte skivor från utlandet.

Visa signatur

Dator: Asus Z370 Plus Gaming/ MSi DUKE RTX 2080 / i7-8700k med Pure Rock kylning / 16GB Corsair DDR4 3000 MHz CL15 / FD Define R7 TG / Zalman 850W / Logitech TGB / Sony WH-1000XM3 / Razer Deathadder 2013 / Svive 35" D501 / Samsung 960 Pro 512GB (OS) / Seagate Barracuda 3 TB / Windows 11 Pro / Laptop: HP Compaq CQ-57 401EO /

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fredag
Sonys hårdvaruavdelningar har inget att göra med BMG och deras hårdvaruprodukter är i toppklass. Undviker man dessa för vad ett musikbolag gjort i ett annat land så straffar man bara sig själv, då BMGs chefer sitter tätt vad ni än hittar på. De enda som i längden skulle skadas av en massiv bojkott är vanliga arbetare som förmodligen tycker samma som alla andra om detta rootkit, inte ansvariga chefer. De har sina löner iallafall. Bojkott är ett naivt sätt att säga vad man tycker. Om man tänker efter så är det konstuktivare att föra fram sina åsikter direkt till de ansvariga, via mail, brev, telefon osv. Då kanske dom märker av att ni finns. Men vänd er till rätt avdelning. Man ringer inte till Arla och klagar på mjölken, när det är grädden som är sur...

Med ditt resonemang så är det ingen mening o bojkotta något företag alls.. Tur att alla inte tänker så, då hade tex barnarbete säkert varit rejält mer utbrett! Tänk dessutom på att inga arbetstillfällen (förutom rootkit-tillverkare) försvinner utan bara flyttas om man köper en skärm av Samsung istället för Sony, blir det mindre jobb för Sony så blir det mer för ngn annan.

Permalänk
Medlem

Bara det att Sonys BRAVIA HDTV knäckte allt i radiobutiken, bland 15 andra LCD. Dessutom var den snyggast och mest prisvärd. Svårt att relatera till ett rootkit låångt borta då. Remoten var den snyggaste jag sett, och menyerna i TV:n var verkligen genomtänkta och lättarbetade. Det bara andas kvalitet om den, jämfört med BMGs rootkit, som suger hårt, vilket även jag meddelat de ansvariga. De som jobbat med att ta fram denna TV förtjänar snarare uppskattning, och det tänker jag visa med min plånbok. Det är naivt att tro att nånting gott skulle komma ur att bojkotta de som leder utvecklingen av ny teknik. Skulle PS3 misslyckas med att få ut Blu-ray till den gråa massan så skulle bakåtsträvarna gnugga händerna och vi får dras med DVD som filmformat ytterligare några år...

Hur många här dricker inte Cola, Fanta, Sprite osv, även fast ni vet vad som hände på andra sidan klotet. Då handlade det ändå om människoliv. Det kallas att hyckla. Ni som ändå bojkottar Colas produkter, tror ni att det svenska kontoret vet om det?
Eller att det påverkar de drabbades familjer därborta?
Skicka ett bidrag till dom istället för en naiv bojkott som bara drabbar den svenska näringen, där ingen tycker det som hände var ok.

Har man nån gång handlat kläder i Sverige på de större varuhusen eller från de större postorderföretagen, så har man även sponsrat barnarbete. Bojkotterna på den sidan har bara lett till att det döljs bättre och att dom idag totalt förnekar det. Men har man jobbat med distubitionen därnere vet man...
Ska man bojkotta allt så kan man inte köpa nånting tillslut.

Så i stort tycker jag att all bojkott är fel. Jag föredrar att se längre än näsan räcker och tänka själv. Vill jag göra nått kontruktivt så klagar jag hos de ansvariga eller hjälper dom drabbade. Jag tänker hellre en stund innan jag postar ett inlägg i stil med "haha.. patetiskt. Jag kommer iaf inte köpa deras produkter i fortsättningen."

Jag vill gärna se bilden på pusslet innan jag börjar lägga bitar...

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk
Medlem

Skrattretande vad Sony gör bort sig och förstör sitt varumärke totalt för hur det nu än är så finns det tusentals andra tillverkare som är beredda att leverera minst lika bra produkter som Sony så dom lär säkerligen få öka sin produktion nu.

Fredag om grädden är dålig så ringer man till Arla och gnäller om det. Coca-Cola har jag inte druckit på ett bra tag för det finns andra märken som gör minst lika bra Cola som dessutom är mycket billigare för Coca-Cola är definitivt inte enligt mig prisvärd. Sen att dom på huvudkontoret har en sned inställning till arbetarrättigheter gör ju inte saken bättre för mig i mitt val av kolsyrad koffeintillsatt läskedryck.

Men du får köpa dina Sony leksaker om du vill det men jag kommer inte att göra det för en koncern som behandlar sina kunder som simpla tjuvar och sen om dom gör hur bra grejer som helst så är det etiskt felaktigt av mig som kund att belöna ett sådant uppförande dvs ungefär som man uppfostrar tjuriga ungar genom att inte belöna deras dåliga uppförande så dom lär sig att det inte tjänar något till att "spela Allan".

Sen oj vad jag gråter för att inte Blue-Ray skulle komma ut för då finns det ju HD-DVD eller hur? Klaga hos dom ansvariga? Hjälper inte då dom isf drar sig undan eller inte svarar så bojkott är det som hjälper till slut för om kassaflödet minskar så får företaget aktieägarna på sig och deras klagomål lyssnar dom på :D.

Kläder? Då kan vi ju använda dina egna ord för om vi skulle bojkotta det så är det ju några som blir arbetslösa eller hur? Skämt åsido visst ska det också beivras men som du säger så har dom stora aktörerna inom kläder lärt sig hur man döljer det men visst kommer det fram bevis på att en stor klädkedja i Sverige medvetet utnyttjar barn i sin produktion så lär dom inte bli långvariga på marknaden det är ett som är säkert.

Men men var du lägger dina pengar Fredag det är din ensak men kom inte och gnäll sen över att du inte kan kopiera någonting som du enligt lagen har rätt till men som Sony har begränsat till max och då du inte får knäcka kopieringsskydd så blir det lita av Moment 22 över det hela :p.

Permalänk
Medlem

Du får nog läsa om mina inlägg en gång till, för du har missat flera uppenbara poänger. Pinsamt hur man kan missuppfatta skriven text så grovt...

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk
Medlem

Ville bara ha sagt att en bojkott är det enda som hjälper men vill du envisas med att det inte hjälper så är det din huvudvärk isf. Sen gällandes Sony så om du Googlar lite kommer du att hitta ett patent på PS3 och Blue-Ray skivor som specifikt går ut på att binda den skivan som du har matat in i konsollen till jmust den konsollen och ingen annan. Anledningen till den innovationen? Det får du fråga Sony om! Fortfarande sygen på att köpa en PS3 när den kommer ut om dom har implementerat sin "låsa skivan till bara denna konsollen patentet"?

Sen har jag tolkat ditt inlägg som du skrev det och jag uppfattade att du ville ha sagt men du får väl förklara dig tydligare då jag uppenbarligen är för dum för att fatta vad du menar typ?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fredag
Bara det att Sonys BRAVIA HDTV knäckte allt i radiobutiken, bland 15 andra LCD. Dessutom var den snyggast och mest prisvärd. Svårt att relatera till ett rootkit låångt borta då. Remoten var den snyggaste jag sett, och menyerna i TV:n var verkligen genomtänkta och lättarbetade. Det bara andas kvalitet om den, jämfört med BMGs rootkit, som suger hårt, vilket även jag meddelat de ansvariga. De som jobbat med att ta fram denna TV förtjänar snarare uppskattning, och det tänker jag visa med min plånbok. Det är naivt att tro att nånting gott skulle komma ur att bojkotta de som leder utvecklingen av ny teknik. Skulle PS3 misslyckas med att få ut Blu-ray till den gråa massan så skulle bakåtsträvarna gnugga händerna och vi får dras med DVD som filmformat ytterligare några år...

Hur många här dricker inte Cola, Fanta, Sprite osv, även fast ni vet vad som hände på andra sidan klotet. Då handlade det ändå om människoliv. Det kallas att hyckla. Ni som ändå bojkottar Colas produkter, tror ni att det svenska kontoret vet om det?
Eller att det påverkar de drabbades familjer därborta?
Skicka ett bidrag till dom istället för en naiv bojkott som bara drabbar den svenska näringen, där ingen tycker det som hände var ok.

Har man nån gång handlat kläder i Sverige på de större varuhusen eller från de större postorderföretagen, så har man även sponsrat barnarbete. Bojkotterna på den sidan har bara lett till att det döljs bättre och att dom idag totalt förnekar det. Men har man jobbat med distubitionen därnere vet man...
Ska man bojkotta allt så kan man inte köpa nånting tillslut.

Så i stort tycker jag att all bojkott är fel. Jag föredrar att se längre än näsan räcker och tänka själv. Vill jag göra nått kontruktivt så klagar jag hos de ansvariga eller hjälper dom drabbade. Jag tänker hellre en stund innan jag postar ett inlägg i stil med "haha.. patetiskt. Jag kommer iaf inte köpa deras produkter i fortsättningen."

Jag vill gärna se bilden på pusslet innan jag börjar lägga bitar...

Att just Sonys piratskydd är så hype:at på swec e inte så konstigt, "alla" bryr sig mest om det dom själva e intresserade/drabbas av. Precis samma med gåvor till tsunamioffer jämfört med gåvor till jordbävningsoffer i pakistan, det man kan relatera till bryr man sig mer om.

Om försäljningen av skivor går upp samtidigt som Sony får en massa klagobrev, eller att den går ner fast med färre klagobrev, vilket tror du leder till snabbast förändring?

Sen e det väl klart att du får göra som du vill. Om två varor är likvärdiga så skulle jag tex välja en krav-märkt istället för en utan, men om det skiljer jättemkt i tex pris blir det såklart en annan sak, mkt svårare o motivera byte då...