hur gör jag så min processorfläkt går fortare??

Permalänk

hur gör jag så min processorfläkt går fortare??

snälla hjälp. finns det några program?? eller ska man fixa det i bios?

Visa signatur

MSN: sweden_t3d@hotmail.com

Permalänk

Med Speedfan så kan du reglera dina chassi/CPU fläktar.
ftp://ftp.sweclockers.com/pub/System%F6vervakning/installspee...

Visa signatur

WS: AMD Opteron 144 - Asrock 939dual - 1,5GB RAM - 80Gb - ATi X800GT 256mb - Antec Trueblue 480w - Antec SLK3000B
Server: AMD Athlon XP 2500+ - MSI KT4 Ultra - 1.5GB DDR RAM - 80+80gb i Raid 0 - Win2003

Permalänk
Avstängd

jag har då aldrig fått speedfan att funka på nåt moderkort jag har haft skitprogram...

Permalänk
Medlem

Sen när fick mjukvaruprogg fläktar att gå fortare ?

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk

skulle den kunna snurra fortare om jag sätter dit en sak så det blir 4 pin i ställe för 3?

Visa signatur

MSN: sweden_t3d@hotmail.com

Permalänk
Medlem

En fläkt är inget annat än en "propeller" på en elmotor (förenklat), och en likströmselmotor använder sig aldrig av mer än 2 poler, negativ och positiv. Den 3:e sladden är en RPM-lina, som sänder en signal till MoBo:t om hur fort fläkten snurrar.

En 3->4 pin kontakt antar jag är för att koppla en fläkt till en Molex? Då använder du fortfarande bara 2 poler, men eventuellt (beroende på om kontaken går på +5V eller +12V) så kan du få den att snurra fortare då..

Sorry för rörigheten, är trött...

Visa signatur

Workstation: i7 2600k | P8Z68-V Pro | 16 Gb RAM | MSI Radeon 390 | NEC PA241W
Portabelt: Surface Pro 3 | Samsung Galaxy S6 Edge
Fotoväska: Nikon D800E | Nikkor AF-S 24-70/2,8 G ED | Nikkor AF-S 85+50/1,8 G

Permalänk
Medlem

ta en porche, ta ut motorn och sätt remmen på ett kugghjul som går ut från fläkten.

Visa signatur

(\__/)
(O.o )
(> < ) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!