Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2004

AthlonXP 2800+ och ECS N2U400-A

Hej,

Jag uppgraderade häromdan från en AthlonXP1800+ Palomino till en AthlonXP2800+ Barton. Moderkortet är ett ECS N2U400-A och ska stödja denna processor. Datorn startade snällt och funkade, tills jag bootade om och ändrade till FSB 166 (hade 133 innan). Fläktarna snurrar men inget händer. Ingen bild = inget BIOS. Lyckas så småningom få igång gamla 1800:an men inte förrän jag resett:at BIOS. Men hur jag än gör går 2800:an inte igång igen.

Tror ni att cpu:n kan ha gått sönder när jag ändrade FSB:n? Är mitt nätagg (NorthQ 400W) för svagt för att driva en 2800+? Jag har provat med bara PC2100 minnen, bara PC2700 minnen och en blandning av dem.

Tacksam för svar,
/babuu

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
under en sten
Registrerad
Apr 2005

Känner inte till ditt mobo men, du har väl ett KT400A som styrkrets..
Kör med ditt snabbaste minne och blanda inte i början.
Försök uppdatera ditt bios, kan vara att ditt nuvarande är gammalt med lite stöd för din barton.
Kt400a kretsen stödjer i sig 166 Fsb (333/2700)
Tvivlar på att din barton är sönder
400w Nätagg skall klara lätt att driva dina saker (Barton drar 60-70w) bara ditt agg är av hyffsad kvalite och inte utslitet.
Alltså : Bios update.

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2004

Mobo:t har nvidia nforce2 chipset. Jag glädjer mig att du tror att det ska funka om jag gör en bios update

Men jag har hört att om man misslyckas med att uppdatera bios så är moderkortet oanvändbart? Är det stor risk? Har någon tips på bra instruktioner hur man går tillväga?

TAck för svaret

/babuu

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
under en sten
Registrerad
Apr 2005

Ok .... Trodde det var ett Kt 400.. pga av siffer koden du nämnde..
Mmm Du borde gå till deras hemsida, där står det säkert exakt hur du skall göra det.
Uppdatera bios är inte ofarligt men skall inte vara problem om man gör det rätt.
En del måste man göra speciella disketter för, en dal kan man om man vill (osäkrare) göra i windows, Abit har det valet, men hur ditt skall göras ser du på deras sida.
Läs noga först bara.

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2004

Lyckades faktiskt flasha om BIOS! Men nya CPU:n är stendöd....suck det blir väl bara att reklamera. Men jag tycker det är mycket skumt, processorer brukar väl inte strula?????