Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
staden som alltid sover
Registrerad
Jan 2004

Välj ett mobo åt mig

Skall försöka få en Opteron 146, om inte det går så blir det en 144 (Kan inte bli annat än sugen då jag läst vad det klarar när man klockardet) om inte det går så ska jag mailbomba tomten.
Är dock lite kluven vad det gäller mobos.

Grafik har jag redan bestämt klart:
Connect3D Radeon X800GTO 256Mb DDR3 TV-out DVI VIVO RETAIL PCI Express

Har läst SWEC's test av mobos där gigabyte kortet vann (Gigabyte K8NXP-SLI) jag har dock inte läst så mycket om det här på forumet, så det har vart svårt att hitta referenser.
Behöver egentligen inte ett SLI mobo, det kan dock vara bra att ha i om man vill köpa ett extra grafik kort. i framtiden.

Upp till kamp, vem kan vinna min tro på det "bästa mammakortet till mig"

Gigabyte G1.sniper m5# I5 4670k # Origen s14 #Adata ssd 120 gb #Be quiet 400w straight power # 4x4 (16gb) corsair vengence lp

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Österskär
Registrerad
Okt 2004

DFI Ultra-d helt klart om du bara ska ha ett grafik kort dvs, dock går det att modda till SLI men det är en annan historia. Det där om att du ville köpa ett till kort i framtiden, SLI funkar inte så värst bra på radeon kort....

[Intel Q6600@3.0Ghz,1,325v][Gigabyte GA-P35-DS3R][OCZ Platinum XTC 2x2048MB pc2-8000]
[Gainward BLISS 9800gtx][Fratcal Design Define R2 Black Pearl] [3dmark06: ca 13200p] [Superpi 1M: 17s]
https://market.android.com/details?id=com.stockman.opengl.cop...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
staden som alltid sover
Registrerad
Jan 2004

Men måste man inte fixa väldigt mycket med inställningarna för att det skall bli bra? Är inte så fruktansvärt duktig på det, vill gärna ha ett kort som är lätt att ha å göra med.
Är Gigabyte kortet ett dåligt val?

Gigabyte G1.sniper m5# I5 4670k # Origen s14 #Adata ssd 120 gb #Be quiet 400w straight power # 4x4 (16gb) corsair vengence lp

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Aug 2004

du är lite ute och snurrar om du beställer de minnena.. ser du inte att det står DDR2 ?

gällande moderkort då, ja som sagt ett DFI Ultra-D är ett bra val om du vill ha nforce4, ingen sli, och kunna klocka

annars är Asus A8R-MVP ett färskt och trevligt alternativ, ATI RD480+ULI M1575, ger dig crossfire SATA2+ncq osv fast på ATIs plattform ist för nvidias.. skall också vara ruskigt klockvänligt, och har ett bra pris. läs anandtechs review: http://www.anandtech.com/mb/showdoc.aspx?i=2617

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
staden som alltid sover
Registrerad
Jan 2004

Hehe, såg det nu ( För mycket text helt enkelt)
Verkar som om DFI kortet kan bli ett hett alternativ. Hoppas det inte kräver för mycket av mig bara. Får man installera Bios själv eller är dom förinstallerade? Har för mig att jag läste att man fick slänga in dom själv.

Vilka minnen är mest prisvärda runt 1100 ?

PS: Hur blir ljudet med DFI kortet? Har läst att det kan vara riktigt sunkigt på DFI-Lanparty nF4 SLI-DR kortet

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Bollebygd
Registrerad
Jan 2005
Citat:

Ursprungligen inskrivet av k_k
Hehe, såg det nu ( För mycket text helt enkelt)
Verkar som om DFI kortet kan bli ett hett alternativ. Hoppas det inte kräver för mycket av mig bara. Får man installera Bios själv eller är dom förinstallerade? Har för mig att jag läste att man fick slänga in dom själv.

Vilka minnen är mest prisvärda runt 1100 ?

PS: Hur blir ljudet med DFI kortet? Har läst att det kan vara riktigt sunkigt på DFI-Lanparty nF4 SLI-DR kortet

Bios är förinstallerat.
Ge mig länken där du har läst att det inte är det. Sedan om du behöver uppdatera är en annan sak.
Läs mera på: www.dfi-street.com/forum då det kan behövas

Sedan så är ljudet bra i ett ultra-d.
Vist man kan önska sig att det vore bättre som musik älskare. Men det fungerar.

"Computer games don't affect kids; I mean if Pac-Man affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."
-Kristian Wilson, Nintendo Inc, 1989

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
staden som alltid sover
Registrerad
Jan 2004

Kommer tyvärr inte ihåg länken, har för mig att jag läste det här på forumet.

Man skall väll som du säger kanske inte förvänta sig det absolut bästa ljudet, att använda mobo ljudkortet är dock bara en temporär lösning. Ska köpa ett bättre ljudkort då jag köpt ny hifi rigg.

Är dock fortfarande lite osäker på DFI kortet, det är säkert ett riktigt bra kort, men frågan är om det passar mig.
Tror det finns för mycket inställningar, vill gärna att det skall vara lätt att använda. Ett DFI är kanske inte ett så bra val första gången man köper, eller har jag fel? En del skriver ju att det inte passar till de som inte är vana att klocka och pilla med inställningar.

fortsatt fråga: 1 Gigg minne för runt 1 000 :-

tack för svaren!!!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Härnösand
Registrerad
Maj 2005

Jag skulle köpa, (om du ska köpa ett dfi) ett par bh-5 stickor. Dom krämar på fint ska jag be att få tala om ;D

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
staden som alltid sover
Registrerad
Jan 2004

Ett stycke länk och pris skulle smaka fint. De jag hittat när jag sökt kostar ju runt 1600 :-. Jag skall inte klocka något till en början (väntar nog ett långt slag) så jag behöver inte några man kan överklocka egentligen.. Stabila skall de vara!