Datorn segar sig några secunder ibland!!!!

Permalänk

Datorn segar sig några secunder ibland!!!!

Hej jo mitt dator system består av:
Geforce 5200 128mb ej överklockat.
Intel p4 northwood 2.4ghz @ 3.0ghz ca 1.7Vcore. förut 3.5ghz.
Asus P4P-800E moderkort.
Minne: 2x512MB pc3200 200mhz @ 208.8mhz märke: NoName tror jag de var? Körs i dual channel.
Hårddiskar 2x40gb westerndigital.
Operativsystem: Windows xp proffesional service pack 2.

Cpu temp: ca 30c idle & 50c working.

CPU Usage: går typ aldrig över 40%

Jo man sitter i windows och surfar,msn,musik på o.s.v...

men så lite ibland när man växlar upp windows media player eller ska sortera några filer på hårddisken eller ska öppna nytt internet explorer fönster alltså lite användning av datorn. Så ibland hackar applakationerna/processerna upp i t.ex. 5sec-1min
Det är så jäkla jobbigt ! och ja har formaterat om datorn ca 3ggr nu på en månad för de hjälper kanske LITE men knappt! T.ex om jag går in på hårddisken och sen trycker "Uppåt" för att komma till "Den här datorn" så stannar allt och jag får vänta typ 10-20sec innan mapparna visar sig

t.ex. jag växlar upp mediaplayer för att byta låt! så hänger sig hela spelaren och knapparna buggar sig lite så får man vänta en liten stund innan man kan trycka så den byter låt ! alltså datorn hänger sig inte ! utan bara programen men visst händer de ibland ganska sällan att datorn piper till så stannar hela mus o allt och går igång sen efter ca 10sec !

Asså varför gör de så här? är de för den är klockad? eller börjar diskarna bli kassa? eller ram minnena som är dumma i huvet?

Snälla hjälp det är så jäkla jobbigt !!!

Sorry vet inte om detta var rätt ställe att posta tråden!

Visa signatur

Fina datorn: CPU: i7 sandybridge 2600K 3.4ghz Turbo 3.8ghz | Moderkort: Maximus-Extreme-IV | GPU: Asus 780GTX | SSD: 128gb 840pro x2 raid0 | nuclear power plant: Corsair hx1000w | Minne: 16GB 1600mhz corsair vengeance.

Permalänk
Medlem

Humm ja datorn är ju inte high end idag så¨jag vet inte riktigt vad du kan förvänta dig. Men små lagg sådär ska du väll endå inte ha. Kanske den är för varm men då borde den ha problem när du spelar m.m. Har du formaterat hela datorn inte bara C: och windows för isåfall kan det ju bero på virus som spökar.
Sen ta även reda på så att allt är stabilt typ kör prime95 några timmar.

Visa signatur

1* MSI GT780DXR | I7-2670QM | Nvidia GTX 570M 1.5GB GDDR5 | 8GB DDR3 | 2x750GB 7200RPM Raid 0 |
2* HP DV6-1240 | T6500 | 4Gb DDR 3 | ATI 4650 1gb | 500GB HDD |

Permalänk
Discokungen

prova att klocka ner prollen. Min 2,4 NW på mitt P4P800-E är sjukt sepig om man kör den över 3GHz i längre perioder, blir liksom hackig och arbetar inte lika snabbt

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av club01
Humm ja datorn är ju inte high end idag så¨jag vet inte riktigt vad du kan förvänta dig. Men små lagg sådär ska du väll endå inte ha. Kanske den är för varm men då borde den ha problem när du spelar m.m. Har du formaterat hela datorn inte bara C: och windows för isåfall kan det ju bero på virus som spökar.
Sen ta även reda på så att allt är stabilt typ kör prime95 några timmar.

Tro mig jag vet skillnaden på seg och seg!

också så hära segar inte ens en 500mhzare!

Visa signatur

Fina datorn: CPU: i7 sandybridge 2600K 3.4ghz Turbo 3.8ghz | Moderkort: Maximus-Extreme-IV | GPU: Asus 780GTX | SSD: 128gb 840pro x2 raid0 | nuclear power plant: Corsair hx1000w | Minne: 16GB 1600mhz corsair vengeance.

Permalänk
Hedersmedlem

Har det alltid varit på det viset? Den håller kanske på att ge upp. >1.7v Vcore dödar en NW till slut.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vicotnik
Har det alltid varit på det viset? Den håller kanske på att ge upp. >1.7v Vcore dödar en NW till slut.

ja har ganska svagt minne då ja inte haft detta systemet så länge men ja tror inte de var så här förut! men ja ska prova klocka den tillbaka till 2.4ghz nu! återkommer med svar om de hjälpte!'

Edit: ställde datorn på orginal hjälpte inte ett piss....

misstänker att hårddiskarna är pajja eller va tror ni ?

Visa signatur

Fina datorn: CPU: i7 sandybridge 2600K 3.4ghz Turbo 3.8ghz | Moderkort: Maximus-Extreme-IV | GPU: Asus 780GTX | SSD: 128gb 840pro x2 raid0 | nuclear power plant: Corsair hx1000w | Minne: 16GB 1600mhz corsair vengeance.