Permalänk
Medlem

Grub på ubuntu

Jag har problem med att boota upp från cd-skivor. Datorn struntar i att boota upp från dom och laddar upp GRUB istället. Den enda skiva den funkar att boota upp med är min Kubuntu skiva...

Går det att lägga till cd-romen i GRUB menyn så man kan välja att boota från den där?

Jag tänkte nämligen ta å prova på gentoo, men det går ju inte att installera eftersom den inte vill boota från skivan =/

Permalänk
Medlem

Går kanske inte och lägga till något när det gäller en "livecd"?

Är väl endast boota från skivan som gäller då?

Permalänk
Medlem

Re: Grub på ubuntu

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ant3ri
Jag har problem med att boota upp från cd-skivor. Datorn struntar i att boota upp från dom och laddar upp GRUB istället. Den enda skiva den funkar att boota upp med är min Kubuntu skiva...

Går det att lägga till cd-romen i GRUB menyn så man kan välja att boota från den där?

Jag tänkte nämligen ta å prova på gentoo, men det går ju inte att installera eftersom den inte vill boota från skivan =/

Att få in den i boot menyn i GRUB går har jag för mig, men vet inte hur, har du ställt in i BIOS så den bootar från CD´n i förstahand?

Visa signatur

Behind every great fortune there is a crime. - Honoré de Balzac
simonb @ irc

Permalänk
Medlem

Re: Re: Grub på ubuntu

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Movement
Att få in den i boot menyn i GRUB går har jag för mig, men vet inte hur, har du ställt in i BIOS så den bootar från CD´n i förstahand?

Jepp, men det verkar som GRUB struntar i det typ....

Permalänk
Medlem

Om BIOS verkligen är inställd att boota från CD (före HD), så har inte GRUB något att säga till om saken. Kolla BIOS igen, och kolla så din CD verkligen är bootbar.

Man kan också sätta (cd) som bootdevice i grub-configen, istället för t.ex. (hd0,1), så ska man kunna få ett menyval för CD:n. Har dock aldrig testat (eftersom BIOS gör som jag förväntar mig).

Visa signatur

Min dator är tuffare än din.

Permalänk
Medlem

nä det visade sig att det var en ppc utgåva på den skivan, och windows 200 skivorna vi provade med visste inte kompisen om de var boot på. Det funkade efter vi ladda hem en x86 skiva