Projekt: WLAN styrd robot
Jag har alltid haft en tanke om att göra något, där jag kan sitta på distans och styra, och se på en TV eller dator. Ända sen man va liten och byggde LEGO så har tankarna funnits där. Men så en dag för nårra veckor sen så slog det mig att jag hade praktiskt taget sakerna för att bygga det, eller en prototyp av det iaf.
Så jag satte mig ner och börja skissa hur det skulle se ut, och vad jag hade för saker hemma. Det jag egentligen saknade va just underredet. Hjul, motor, styrning etc. Eftersom jag inte har tillgång till någon stor verkstad eller har någon direkt utbildning att tillverka custom grejor så fick det bli ett hemmasnickrande av lite diverse delar. Så jag fick bygga en liten pototyp för att ha lite "proof-of-concept".
Undersida:

Ovansida:

Det hela består av:
En tjock plywood skiva som grund
Två stora möbelhjul för större vikter (klarar 120kg)
Ett lite mindre roterbart möbelhjul för stora vikter
Två batteridrivna skruvdragare med inbyggd nedväxling
Massor av skruvar och olika fästjärn
Metervis med gammal dator-strömkabel
Lite TP-kabel
En WLAN-accesspunkt
Ett Axis Developmentboard 82 (Linux enkorts-dator)
En Axis 2420 Nätverkskamera
4 stycken TTL styrda relä (från Kjell)
Ett par strömkällor (en till logik, två till motorer)
Swichande DC-DC 12 > 5V för WLAN-Accesspunkten.
Diverse belysning
En javascript-applikation som gör styrning enklare
Ett CGI-script som möjliggör styrning av utgångarna via HTTP
Massor av andra små saker
Ett litet hafsigt tankeschema, stämmer dock inte riktigt helt

Hela framdrivningen består helt enkelt av två skilt styrda framhjul, och ett eftersläpande bakhjul. Hela pjäsen väger en del, men där finns mycket styrka i skruvdragarmotorerna så de ingen fara. Backen sker genom att polvända de båda motorerna helt. Hastighet ställs in fast genom spänna in knapparna (måste hitta bättre sätt till detta sen) Styrningen är dock väldigt nervös och de inte lönt att försöka köra snabbt.
Ljus-relä, motor-relä, HVAC-steg till CCFL, TTL styrning till backrelä

"The brain, Axis82"

WLAN Accesspunkt

Framifrån

"Tidernas fulhack"

Bakifrån

Back-relä och massa kablar för motorerna

Som ni ser är det ytterst spartanskt (enkelt) byggt allt, varav det ser hemskt ut. Men det är somsagt bara en prototyp, men den fungerar! Efter årsskiftet är mitt vikariat över, och jag kommer då ha mycket mer tid. Ska försöka bygga något snyggare och mer lätt-manövrerat då.
Jag har varit ute och kört med den (som ni ser på hjulen) kvällstid, och jag kan säga det fungerar förvånansvärt bra, även om de jobbigt att köra längre sträckor. Det är batteriet till kamera och allt annat som sviker först efter någon timme. Batterier till motorerna varar betydligt längre.
Kontrollen

Bortsett från alla sakerna jag hade redan, eller tillgång till. Så har det väll kostat runt tusenlappen. Mesta av delarna är inhandlade på Överskottsbolaget som har tokbra priset på småprylar och detaljer. Skruvdragarna gav jag 129kr för vars, ink. batteri och laddare. Och då undrar ni kankse.. Hur snabb/stark är den?
Tja, jag kan säga att inann jag hade byggt på allt, så kunde jag sitta på den och åka lite. Och då va det inte motorerna som gav vika, utan gummit som slira. Och den flyttar en vanlig stol utan problem om den får grepp på marken.
Har dock inget filmklipp på när jag kör än, eftersom jag fick ny digitalkamera igår och har inte orkat ladda batteriet WLAN-roboten än. Men det kommer snart om ni är sugna.
För er som vill se mer och i detalj:
http://www.syppe.nu/bilder/index.php?dir=%2FTech%2Fwlan-robot
Nån som har lite förslag, tips, frågor ideér, klagomål (bortsett utseendet) eller beröm.. så låt höra