Permalänk
Medlem

Moderkortet blir sämre och sämre!?

Har ett ASUS moderkort (se sign) som blivit mer och mer problematiskt senaste tiden. Började med instabilitet som tillfälligt löstes genom att sänka minneshastigheten till 320mhz istället för 400mhz (dual channel). Något som helt plötsligt dök upp från det blå efter ha fungerat prickfritt sedan jag köpte det i våras. Har genom mängder av tester till slut hittat långsamma inställningar som fungerat hyfsat.

Nu skaffade jag 2x512mb Twinmos och skulle uppgradera till 2GB. Visar sig att så fort jag stoppar i 4st stickor (4x512mb) så hänger sig datorn i varje laddningsfas av grafikapplicationer (3dmark & spel). Fungerar prickfritt i windowsmiljö, minnestester och vissa spel. Detta oavsett dividers, volt eller timings. En sak jag märkt är att det fungerar ett tag om jag sänker upplösningen till 800x600 eller lägre...

Minnena fungerar prickfritt i kompisens dator och har även lånat hans minnen och testat i min med samma resultat. Jag kan inte begripa vad som pågår, blir snart galen!

Testat alla bios inställningar samt alla tillgängliga BIOS utan resultat. Systemet naturligtvis oklockat. Vet inte om jag förklarat ordentligt, helrörigt i huvudet på mig...

Någon som stött på något liknande??? Funderar om jag missat något men känner att det inte finns mer å göra, desperat och frustrerad.

(Diskuterade 2GB problemet i en tidigare tråd utan resultat men då med tron att det var minnena som var problemet, hoppas denna nya infallsvinkel befogar en ny tråd och inte klassas som dubbelpost)

Visa signatur

[ICARUS][b][ATHLON 64 X2@2500MHz][EPOX 9NDA3+][4x512MB CORSAIR XMS][GF 6800ULTRA@450/1250][THERMALTAKE TSUNAMI]
[NEMESIS][PENTIUM 4E@3500MHz][ASUS P4C800-E DELUXE][2X512MB TWINMOS DUAL][GF 6800LE@12x1,6,405/860][CT DRAGON]
[/b]

Permalänk
Medlem

Om du har damsugat daton eller inte använt antistat länk när du jobbade med modekortet så kan du har råkat ut för ESD.

/Martin

Permalänk
Medlem

Har inte dammsugit och använt antistat mestadels. Gjorde icke det vid senaste monteringen av minnena dock. Känns ju inte omöjligt att jag fallit på det, känns som allt annat är uteslutet vid detta laget.

Blir väl till att kolla in en ny moderplanka...:(

Visa signatur

[ICARUS][b][ATHLON 64 X2@2500MHz][EPOX 9NDA3+][4x512MB CORSAIR XMS][GF 6800ULTRA@450/1250][THERMALTAKE TSUNAMI]
[NEMESIS][PENTIUM 4E@3500MHz][ASUS P4C800-E DELUXE][2X512MB TWINMOS DUAL][GF 6800LE@12x1,6,405/860][CT DRAGON]
[/b]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av per79a
Har inte dammsugit och använt antistat mestadels. Gjorde icke det vid senaste monteringen av minnena dock. Känns ju inte omöjligt att jag fallit på det, känns som allt annat är uteslutet vid detta laget.

Blir väl till att kolla in en ny moderplanka...:(

Garanti på mobot kanske ? Du köpte det i våras ?

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem

Har upptäckt att om jag kopplar från mitt X800XT och byter ut mot mitt gamla Radeon 7000 så försvinner problemet i grafikapplicationer, iaf de som går att köra tex 3dmark 01. Något som vart helt omöjligt med mitt x800.

Förklara det den som kan...

Menar inte ska jag börja tro att det är graffet som felar även om lockelsen finns, då borde det ju nita för jämnan och inte rulla fint med 2 stickor.

Japp garanti finns kvar, har dock bekymmer om vad som felar. Verkar som alla komponenter fungerar var för sig, dock ej tillsammans:mad:

Visa signatur

[/b]

Permalänk
Medlem

Nätagget håller ju på att ge upp. Lovar dig att de kommer funka om du byter till ett bättre.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Da´Russian Stallion
Nätagget håller ju på att ge upp. Lovar dig att de kommer funka om du byter till ett bättre.

Tanken har slagit mig, har inte velat acceptera möjligheten dock eftersom jag har något av en känslomässigt förhållande med mitt Tagan.

Borde skaffa ett annat agg å testa uppenbarligen, tackar för upplysningen:cool:

Visa signatur

[/b]

Permalänk
Medlem
Citat:

Tanken har slagit mig, har inte velat acceptera möjligheten dock eftersom jag har något av en känslomässigt förhållande med mitt Tagan.

hadde oxå problem me mitt nätagg, hadde ett antec, å ville inte tro att de va fel på de men de va de hehe...börjar bli trött på alla jävla nätaggregatsproblem..nästa gång ja köper dator blir det Enermax 620W. Blir det nå fel då så slänger ja ut datorn genom fönstret sen kör ja över den me bilen nåra gånger sen tänder jag eld på den...sen gråter jag å köper en till heheh

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Citat:

Om du märker skillnad på stabiliteten när du minskar belastningen så är det ju en indikation på att det är nätagget som strular. Polarn du testade dina minnen hos kanske har ett starkare som du skulle kunna testa ?
Här är en bra länk http://www.jscustompcs.com/power_supply/Power_Supply_Calculat...

Hm ?? "känslomässigt förhållande" ?? Är ni förlovade eller något ?

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem

Det kan även vara kondensatorerna på moderkortet som har tackat för sig, kolla på moderkortet om du ser några kondensatorer som toppen "buktar utåt" på.

Länktips : http://www.badcaps.net/ident/

Visa signatur

Common sense isn't that common.

Permalänk
Medlem

Visst verkar det som att mitt Tagan inte vill sig med X800 kortet. Har testat att hårdköra lite tester med mitt gamla Radeon och systemet uppför sig betydligt stabilare samt klockar till nivåer tidigare omöjliga. Det är skönt att problemet förmodligen uppenbarat sig även om det var osedvanligt trögt att inse det denna gången.

480W borde ju räcka gott till systemet, men det trivs uppenbarligen inte med X800.

Farligt att förbinda sig emotionellt met sina datorkomponenter:) Blundar för deras misstag/tillkortakommanden!

Ska testa med mitt gamla GeForce4Ti å se hur det fungerar. Är det stable så får jag använda det till min nya maskin är klar.

Eftersom jag går i AMD64 planer så funderar jag att skaffa detta nätagget till min nya rigg http://www.webhallen.com/prod.php?id=43089

ThAz: Intressant artikel, de där kondensatorerna har man slagit till några gånger:) Verkar dock inte vara felande länk denna gång.

Visa signatur

[/b]