Permalänk

Bränd cpu?

Tror jag har gjort bort mej riktigt rejält nu.
Så här ligger det till.

Skulle ta bort mitt grafikkort för jag ska sälja det till en polare.
När jag tog ur det så skruva jag bort blocket och drog ur ena slangen, och nästan allt vatten i hela systemet försvann.

Sen tänkte jag inte mer på det utan satte på min gamla zalman vf700-cu kylare på graffet igen.

Sen skulle jag ju naturligtvis fylla upp systemet igen, så jag häller i fräsch nytt vatten i tankten på pumpen och startar datorn väntar tills den är tom, fyller upp igen och sen en gång till.
Sen kommer jag på, man ska ju tjuvkoppla nätagget så pumpen och det startar utan att processorn och det startar.
Visserligen ska man ju ha destillerat vatten oxå, men har inte tillgång till det för tillfället. Ska ändå byta vattnet snart igen så då häller ja i det.

Och nu satte jag i graffet i burken igen, och såklart så startar inte datorn
Så nu tror jag att jag har bränt min kära opteron 144

Eller hur stor är chansen att jag inte har gjort det?
Finns det nåt lätt sätt att kolla om den är bränd eller inte?

Och jag har ingen möjlighet att prova nån annan cpu heller.

Visa signatur

HP Pavilion dv7-3130eo laptop | Netgear Readynas Duo 1TB | Benq W1000+ 100" | Xbox One

Permalänk
Medlem

Ta gärna ut processorn och lukta på den, brända proppar brukar lukta apa...
Jag hoppas din propp klarade sej!

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk
Medlem

testa att bota utan en cpu.

Visa signatur

AMD Opteron 170 @ 2901Mhz- DFi Sli-DR - Prometeia Mach II - 2x Crosair XMS3500 BH5 512mb @ 2-2-2-5 264Mhz 3.6Vdimm (Bränner in dom nu)- Asus *extreme* 6800Ultra

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Exstaz
testa att bota utan en cpu.

Borde jag få nån bild då?

Visa signatur

HP Pavilion dv7-3130eo laptop | Netgear Readynas Duo 1TB | Benq W1000+ 100" | Xbox One

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av VonPluring
Borde jag få nån bild då?

nej, men om moderkortet funkar så kommer det med största sannorlikhet att pipa högt

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX3060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk

Men det är ingen pc speaker i chassit?
För det lär ju inte pipa ur högtalarna?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Men det är ingen pc speaker i chassit?
För det lär ju inte pipa ur högtalarna?

Avsaknad utav pc-speaker löser man lätt med en sån här
http://img.photobucket.com/albums/v460/system-build/speaker.j...
och såvida det inte sitter en liten inbyggd pc-speaker på modermodemet så får du leva i ovisshet (såvida du inte råkar ha en status-display på moderkortet som visar en hexadecimal kod som visar i vilket stadie allt låser sig).

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se
XCP-ng Node - Dell PowerEdge R720xd, Xeon E5-2690, 272GB, 3TB SSD, Nvidia Tesla P4
XCP-ng Node - Dell PowerEdge R720xd, Xeon E5-2697v2, 256GB, 2TB SSD
Xpenology Storage - SuperMicro X10SLL-F/SC825TQ, Xeon E3-1231 v3, 16GB, 90TB HDD
Xpenology Backup - Dell PowerEdge R230, Xeon E3-1220v6, 16GB, 12TB HDD

Permalänk
Medlem

hade du kylar blocket på när du fyllde på med vatten?
Glömt att sätta i sladden till graffet?

Visa signatur

*AM3 X3, Gtx 560ti, 8gb corsair DDR3 1333mhz*
http:///

Permalänk

Nu har jag kopplat ihop allt med original kylningen och det.
Och allt funkar, fan va glad ja blir
Så nu blir det väl att sälja vattenkylningen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Nej sälj det inte då har du ju "förlorat" trägen vinner prova igen! Låter som du hade lite otur på förra försöket bara.

/kale

Visa signatur

2006-09-21 - Dagen då Swec lyfte

Permalänk
Avstängd

Jag har inte perfekt koll på amd numera, men är det inte så att de är skyddade mot värme lika effektivt som intels varianter?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kalerov
Nej sälj det inte då har du ju "förlorat" trägen vinner prova igen! Låter som du hade lite otur på förra försöket bara.

/kale

Hehe jasså du tycker det
Hmm, ja vi får se hur jag gör.
Det är ju ändå rätt skönt att kunna klocka en hel del utan att behöva oroa sej för tempen iaf.
Fast ja skulle behöva pengar till ett nytt graffekort.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av dundermuppen
Jag har inte perfekt koll på amd numera, men är det inte så att de är skyddade mot värme lika effektivt som intels varianter?

Hmm, du menar att den stänger av sej om den blir för varm?
Jag vet faktiskt inte hur det är med det där, nån annan som vet kan ju berätta?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Hmm, du menar att den stänger av sej om den blir för varm?
Jag vet faktiskt inte hur det är med det där, nån annan som vet kan ju berätta?

Det brukar finnas inställningar för det i bios, min dator ska stänga av sig själv när den kommer upp i 70grader till exempel.

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk
Medlem

Jag har lyckats sätta på datorn flera gånger utan att pumpen har blivit påsatt. Brukade komma in i windows sen stängde den av sig. Bara att sätta på Pumpen, pumpa runt vatnet starta datorn. Alldrig hänt något. Det var när jag hade P4 s478 uber klockad med 1.55 vcore.

Visa signatur

AMD Opteron 170 @ 2901Mhz- DFi Sli-DR - Prometeia Mach II - 2x Crosair XMS3500 BH5 512mb @ 2-2-2-5 264Mhz 3.6Vdimm (Bränner in dom nu)- Asus *extreme* 6800Ultra

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cyberhof
Det brukar finnas inställningar för det i bios, min dator ska stänga av sig själv när den kommer upp i 70grader till exempel.

Vart hittar du det i biosen?
Tyckte jag letade runt men jag hittade det inte nånstans.
Kanske bara jag som är blind.
För det är ju bra smidigt att ha på.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Re: Bränd cpu?

Citat:

Tror jag har gjort bort mej riktigt rejält nu.
Så här ligger det till.

Skulle ta bort mitt grafikkort för jag ska sälja det till en polare.
När jag tog ur det så skruva jag bort blocket och drog ur ena slangen, och nästan allt vatten i hela systemet försvann.

Sen tänkte jag inte mer på det utan satte på min gamla zalman vf700-cu kylare på graffet igen.

Sen skulle jag ju naturligtvis fylla upp systemet igen, så jag häller i fräsch nytt vatten i tankten på pumpen och startar datorn väntar tills den är tom, fyller upp igen och sen en gång till.
Sen kommer jag på, man ska ju tjuvkoppla nätagget så pumpen och det startar utan att processorn och det startar.
Visserligen ska man ju ha destillerat vatten oxå, men har inte tillgång till det för tillfället. Ska ändå byta vattnet snart igen så då häller ja i det.

Och nu satte jag i graffet i burken igen, och såklart så startar inte datorn
Så nu tror jag att jag har bränt min kära opteron 144

Eller hur stor är chansen att jag inte har gjort det?
Finns det nåt lätt sätt att kolla om den är bränd eller inte?

Och jag har ingen möjlighet att prova nån annan cpu heller.

om man kokar vatten blir det väl destillera?

Visa signatur

Zibkus

Permalänk
Medlem

Re: Re: Bränd cpu?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zibpka
om man kokar vatten blir det väl destillera?

Ja, vattnet som stiger upp som ånga är destillerat.

Vattnet i kastrullen är det inte.