Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2004

Krossat paket?

Jag har köpt en dator i delar hos Datorbutiken. När paketet kom så var det helt demolerat av posten. Jag vägrade ta emot paketet och det har skickats tillbaka till Datorbutiken. Jag har förskottsbetalt prylarna.

Vad gäller?
Kan Datorbutiken hävda att jag måste vänta tills de får ersättning från posten för ev skador?

Kan jag kräva att köpet hävs?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Aug 2003

Tror att du och datorbotiken ska göra en anmälan till posten.

Corsair Carbide 200R chassi med 2x120mm
i3-4370 @ 3,8GHz, 8GB DDR3
Asus Geforce GTX 1050 Ti 4GB
Windows 8.1 64Bit

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Storstad
Registrerad
Jun 2003

TESTA ATT RINGA BUTIKEN I FRÅGA IST FÖR ATT GÖRA EN TRÅD.

Självklart så är det postens problem och de är försäkrade.
Självklart så hjälper db.com dig. Detta är en kostnad som posten tar.

Lenovo P1

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2004

Tack för svaren. Jag tänkte vara lite förberedd innan jag börjar diskutera med DB.

Har läst lite på Konsumentköplagen .

Avlämnandet

6 § Varan är avlämnad när den har kommit i köparens besittning.

*Det måste betyda att den inte är avlämnad om jag inte har hämtat ut paketet.*

Risken för varan

8 § Om köparen bär risken för varan är han skyldig att betala varan även
om den har förstörts, kommit bort, försämrats eller minskat genom en
händelse som inte beror på säljaren.
Risken för varan går över på köparen när varan avlämnas.

*Risken måste ligga på Datorbutiken som i sin tur får göra upp med Posten*