Permalänk
Medlem

Bios Fråga

Finns det nån som kan förklara för mig vad sli aparture size i bios har för funktion??

ska den va på auto eller disabled om man vill ha bra grafik till spel osv.

Permalänk
Medlem

Jag tror det där med AGP Aperture size bestämmer hur mycket av minnes-modulerna som får utnyttjas av grafikkortet i krävande 3D-Applikationer så som spel och CAD. 64MB är väl en bra standard. Annars en tumregel tror ja är hälften av ditt grafikminne. Tror inte det påverkas så mycket i dagensläge eftersom korten har så pass mycket minne ändå. Det var nog mer nyttfullt i de gamla dagarna.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

Jag fattar inte riktigt det där heller. Varför ska man inte ha aparture size på samma som minnesmängden man har? Varför inte använda allt minne? Jag har inte AGP men undrar ändå...

Visa signatur

Stek mer! - Flingor - Schampo
Överklockning är är lika överskattat som din dator är överklockad.

Permalänk
Medlem

det är väl ändå RAM-minnet man "snor" åt sig minne för att tilldela grafikkortet med, inte tvärtom.

Visa signatur

Sys 1 AMD Phenom II x4 965 BE @ 4.1 Ghz | Asus M4A89GTD PRO | XFX Radeon HD 6870 x 2 Crossfire | Corsair XMS3 8 GB | Intel 520 SSD 120GB | Fractal Design R2 Titanium | Logitech X-530 5.1
Sys 2 Intel Quad Core Q8300 @ 3,1 Ghz | ASUS P5QL PRO | Gainward 275 GTX | Corsair Dominator CM2X 8500 4GB | WD Raptor 150 GB |

Permalänk
Medlem

det är väl ändå RAM-minnet man "snor" åt sig minne för att tilldela grafikkortet med, inte tvärtom. 128 eller 256MB brukar vara bra. Vet dock inte hur mycket man tjänar på det där.

Visa signatur

Sys 1 AMD Phenom II x4 965 BE @ 4.1 Ghz | Asus M4A89GTD PRO | XFX Radeon HD 6870 x 2 Crossfire | Corsair XMS3 8 GB | Intel 520 SSD 120GB | Fractal Design R2 Titanium | Logitech X-530 5.1
Sys 2 Intel Quad Core Q8300 @ 3,1 Ghz | ASUS P5QL PRO | Gainward 275 GTX | Corsair Dominator CM2X 8500 4GB | WD Raptor 150 GB |