Abit AN8-SLI Sound Blaster Audigy4 går inte ihop?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2001

Abit AN8-SLI Sound Blaster Audigy4 går inte ihop?

Nu hoppas jag att inlägget kommer på rätt ställe.

Asså, jag har testat hur mycket som helst för att få det att funka men det bara hänger sig o stökar hela tiden. Det funkar klockrent om jag inaktiverar ljudkortet, men så kan jag ju inte ha det. Det "inbyggda" ljudkortet som följer med moderkakan kan jag använda men jag hoppas att någon har ett tipps till mej så jag slipper att använda det och att jag istället kan köra med mitt Audigy4.

Jag har testat att ändra IRQ så att ljudkortet får ett helt eget som inte delas med något annat.

Jag har testat på samtliga PCI platser (finns bara 2)

Jag har testat att installera ACPI som "Standard-PC"

Det har funkat mer eller mindre bra med de olika ändringarna men problemet har dock kvarstått i någon annan form men med samma slutresultat; häng eller reboot!

Jag bara VET att någon har en lösning till det här, det KAN inte vara så att det helt enkelt inte går med just AN8 och SB Audigy4...hoppas jag!
Jag har ju sett att flera använder Audigy2 o dedär värsting ljudkorten vad de nu heter...FX gamer o music edition Med just AN8 moderkakan.

Hjälp snälla tack!!

Abit AN8-SLI (Bios 19)
CPU AMD Athlon 64, 2200 MHz 3700+
Pont Of View GeForce 7800gt
Corsair CMX512-4400C25 x2
Antec 550W True Power (30A 12v)

/Thyruz aka Daniel

:D

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2005

Du har händelsevis inte glömt att inaktivera det integrerade ljudkortet i Bios?:p

| Compucase 6k34bs | Asrock 939S56-M | AMD 64 3000+ @ 2,36Ghz | 1024Mb Ram | Gforce 7600GS | Atrix AT-520W (7v mod) | LG 48/16 Dvd-rom | Segate Barracuda 7200.9 80Gb | Arctic Cooling Silencer 64 Ultra (7v mod) | Zalman 92mm (7v mod) | Zalman Nb47-j + Vantec heatsink | Väldigt tyst

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2001

Nej för tjyven, jag har hållit på i flera dagar o jag har testat att inaktivera fanimej hela datorn för o få det att funka. Helt otroligt, Creative är det absolut mest sålda ljudkortet som finns o självklart så funkar det inte ihop med det jag köper...
nForce4 verkar vara problematiskt, är det inte USB så är det fire Wire, är det inte 6.66 chipset drivarna så är det några andra tvivelaktiga betadrivare; Installera inte de o de drivarna för då funkar inte det och det, IRQ_LESS_OR_NOT_EQUAL bla bla bla...fiffan verkar stökigt dedära. Värre än en unge i trotsåldern. Kanske att det funkar om jag lägger moderkortet på en mjuk froté handduk, matar den med den finaste 220v som finns, smeker dit en minnesstick en HD och ett grafikkort, viskar öma ord under hela installationen av WinXP och låter den vila 10 minuter mellan varje kvart så KANSKE det går att smyga dit ett Audigy4 ljudkort...kanske...sa jag att allt detta sker i ett kylrum där tempen icke överstiger +8ºC

Närå men fanken...talk to me alla Abit/nForce4 användare, har ni några problem som ni har löst, antingen med ljudkortet som jag har nämnt eller några andra grejjer som jag inte vet något om men som jag kommer att bli varse i framtiden.

/Yesbox

:D

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2005

Hade samma mixxterlada med ett SoundBlaster Audigy och ett ASUS A8N-SLI! Sedan dess rebootar min dator oregelbundet och jag har inte en aning om vad det beror på!

[ASUS A8N-SLI ZALMAN ZM NB47J ] [AMD Athlon 64 3200+ "Venice" @ 4000+ ThermalTake Big Typhoon] [Gainward GeForce 6600GT 128 MB PCI-Express Zalman VF-700CU] [Samsung 200 Gigabyte] [NZXT Nemesis Gamingcase]

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
LUND
Registrerad
Jul 2001
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thyruz
Nej för tjyven, jag har hållit på i flera dagar o jag har testat att inaktivera fanimej hela datorn för o få det att funka. Helt otroligt, Creative är det absolut mest sålda ljudkortet som finns o självklart så funkar det inte ihop med det jag köper...
nForce4 verkar vara problematiskt, är det inte USB så är det fire Wire, är det inte 6.66 chipset drivarna så är det några andra tvivelaktiga betadrivare; Installera inte de o de drivarna för då funkar inte det och det, IRQ_LESS_OR_NOT_EQUAL bla bla bla...fiffan verkar stökigt dedära. Värre än en unge i trotsåldern. Kanske att det funkar om jag lägger moderkortet på en mjuk froté handduk, matar den med den finaste 220v som finns, smeker dit en minnesstick en HD och ett grafikkort, viskar öma ord under hela installationen av WinXP och låter den vila 10 minuter mellan varje kvart så KANSKE det går att smyga dit ett Audigy4 ljudkort...kanske...sa jag att allt detta sker i ett kylrum där tempen icke överstiger +8ºC

Närå men fanken...talk to me alla Abit/nForce4 användare, har ni några problem som ni har löst, antingen med ljudkortet som jag har nämnt eller några andra grejjer som jag inte vet något om men som jag kommer att bli varse i framtiden.

/Yesbox

Provat med att endast installera Nvidias SMBus drivrutin & senaste drivrutin från creative?

An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur?
PC
HTPC

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Solen
Registrerad
Apr 2002

Gjorde du en nyinstallation...orkar inte läsa allt.

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Jul 2003

Skönt o höra att det inte bara är jag som har dessa problem. Trodde jag var körd i huvet.