EU-lag bekymrar tillverkare

Permalänk
Melding Plague

EU-lag bekymrar tillverkare

<font style="font-size: 10pt"><b>EU-lag bekymrar tillverkare</b></font> <small class="small">söndag 18 december av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Bjorn</a></small><br>
Om ett halvår, från och med juli 2006, får nya elektroniska komponenter och hårdvara som säljs inom EU inte innehålla ämnen som anses skadliga för naturen och hälsa. Dessa ämnen inkluderar bland annat bly och kvicksilver. Om en hårdvarutillverkare vill kunna sälja sina produkter i EU måste alltså dessa regler följas.
<br />
<br />Större tillverkare som AMD, Intel, ATI och Nvidia har inga problem med detta men mindre tillverkare av moderkort och grafikkort har större problem då deras komponenter sällan tillverkas under samma tak. Det var exempelvis först nu i december som MSI kunde garantera att ett av deras grafikkort följer den nya lagen. Detta kan jämföras med Intel som redan 2004 hade substanserna under kontroll.
<br />
<br />Den här lagen lär dock inte bli så stora problem för tillverkarna. Även mindre aktörer som S3 Graphics har redan sett till så att deras produkter följer den nya lagen.
<br />
<br />Läs mer hos <a href="http://www.xbitlabs.com/news/other/display/20051216225419.htm..." target="_blank">X-bit labs</a>.

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Tycker det är en av de få bra lagarna som EU har stiftat under sista åren. Bly och kvicksilver måste upphöra i elektronik för miljön skul, för att inte nämna för människorna som sen ska hantera elektroniken när det ska skrottas

Permalänk

Tycker detta är bra att man tänker på miljön även om tillverkarna får tänka till lite extra.

Kan de mindre inte garantera sin produktion så tycker jag inte de hör hemma i vårt moderna samhälle heller.

Permalänk

Yey! En god nyhet för en gångs skull när det handlar om kontakt med politiker (i samband med sweclockers alltså)

Visa signatur

Dator 1:[Intel Intel Core i5-3570K @3.4GHz ][MSI Z77A-S03][Corsair Vengeance Dual C DDR3 8GB, 1600MHz][ASUS GeForce GTX 670][XFX Black Edition 750W][Samsung 840 Basic][Fractal Design Define XL R2][Eizo S2431W][Dator 2: ThinkPad X220 Tablet][Dator 3: LG G PAD 8.3" 16GB]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Foola Zoola
Yey! En god nyhet för en gångs skull när det handlar om kontakt med politiker (i samband med sweclockers alltså)

Ja, frågan är varför sweclockers framställer det så negativt?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lurcazzus
Ja, frågan är varför sweclockers framställer det så negativt?

För att politiker sällan kommer med positiva saker?

Permalänk
Medlem

Bort med EU vill fan bara göra alla länder inom det jämnrika. Sverige förlorar pengar och ex Polen får en massa sen skiter dom i oss.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lurcazzus
Ja, frågan är varför sweclockers framställer det så negativt?

Jag tyckte det var ganska neutralt skrivet från Sweclockers sida...

Det negativa (ur ett tekniskt perspektiv) är förstås att intressanta produkter från mindre tillverkare riskerar att aldrig komma till den europeiska marknaden...

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Avstängd

Bra med tanke att folk uppgraderar sina hårdvaror väldigt ofta nu för tiden.
Igentligen hatar jag allt vad förbud heter men om den skonar miljön och oss själva är det bra

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Medlem

Först står det att det att det är ett problem för små tillverkare och i nästa stycke står det att det inte är det?

Permalänk
Medlem

Äsch det här med bly är överskattat det var bara några hundra år sedan det ansågs vara ett utmärkt medel att söta vin med

Men iaf det är inte helt problemfritt att ersätta bly/tenn med bara tenn då tenn inte beter sig så bra vid låga temperaturer. Vilket innebär att lödningar som cyklas mellan låga temperaturer kommer få problem med hållbarheten man kan väll lösa det hyffsat men långsiktigt är det ingen höjdare.

Permalänk
Medlem

Herregud, kom precis på hur lite jag bryr mig om miljön överhuvudtaget.. Tror att det har att gör med den där vandringhajken med scouterna när man var 12...

Visa signatur

"Fat people are harder to kidnap"

Permalänk

Det kommer aldrig något gott utan något ont!
Fördelarna är ju uppenbara men jag tycker man ska ägna en tanke åt alla mindre företag som kanske inte har råd att utveckla alternativa metoder att handskas med problemen.
Det känns som om det alltid är så drastiska metoder som tas till mot teknikindustrin (vilket självklart är bra i många fall men inte i alla!). Varför anpassas inte samma strikta linjer mot exempelvis bilindustrin? Nu har vi ju alternativa bränslen! Varför ska vi fortfarande köra på bensin då?! Om vi nu inom EU ska vara så värna om miljön?!
Och misstolka mig inte, jag är inte alls någon miljö-hippie-greenpeaceaktivist! Jag kör en bensindriven bil med 3liters motor och tänker påtok för sällan på miljön tyvärr, men jag tycker att man borde kunna hoppa på större miljöbovar! Denhär lagen kommer att slå hårdast emot dom små tillverkarna och det tycker jag, och säkert iallafall någon mer, är synd!

Visa signatur

|:- AMD XP 2400+ @ 2.5 GHz -:|:- 512MB CL2 DDR -:|:- ASUS A7V600-X -:|:- Gainward GeForce 6600GT Golden Sample -:|:- CPU/NB = Vattenkylt -:|

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Magnetikk
Det kommer aldrig något gott utan något ont!
Fördelarna är ju uppenbara men jag tycker man ska ägna en tanke åt alla mindre företag som kanske inte har råd att utveckla alternativa metoder att handskas med problemen.
Det känns som om det alltid är så drastiska metoder som tas till mot teknikindustrin (vilket självklart är bra i många fall men inte i alla!). Varför anpassas inte samma strikta linjer mot exempelvis bilindustrin? Nu har vi ju alternativa bränslen! Varför ska vi fortfarande köra på bensin då?! Om vi nu inom EU ska vara så värna om miljön?!
Och misstolka mig inte, jag är inte alls någon miljö-hippie-greenpeaceaktivist! Jag kör en bensindriven bil med 3liters motor och tänker påtok för sällan på miljön tyvärr, men jag tycker att man borde kunna hoppa på större miljöbovar! Denhär lagen kommer att slå hårdast emot dom små tillverkarna och det tycker jag, och säkert iallafall någon mer, är synd!

Personligen tycker inte jag man ska tillverka produkter om man inte kan garantera säkerhet och miljö. Nog för att det kan vara bra med uppstickare men som sagt ska inte prioritera bort visa delar.

Europeisk bilindustri har stora problem redan som det är så är väll därför man inte tycker att man kan ställa högre krav på dem antar jag.

Egentligen kan jag tycka att man borde ha en maxfart runt 150 (borde räcka för att kunna puscha på under omkörningar och tyskarna borde se över sina hastigheter). Samt sätta ganska hårda utsläppsgränser.

Men hur skulle våra europeiska tillverkare överleva om deras exklusivare modeller blev förbjudna?

Permalänk
Medlem

Både Europieska och framförallt amerikanska biltillverkar har det svårt redan.. japanska bilar (toyota) har tagit stora andelar och fortsätter växa, framförallt pga att de är mycket mer bränslesnåla.

Magnetikk: 3l motor? Hur jävla dyrt blir inte det i längden.. nog dax att skaffa billigare

Permalänk
Medlem

Det skall förhoppningsvis kunna leda till en bättre miljö. Sedan är det klart att det i värsta fall kan leda till dyrare produkter och färre produkter att välja på för konsumenten. Så det finns både för och nackdelar. Men man får väl se...

Visa signatur

Mvh!

Permalänk
Medlem

politik = blä

Visa signatur

(( Opteron 185 2.6ghz )) (( [B]MSI K8N NEO4 Platinum[/B] )) (( [B]Corsair HX 620W[/B] )) (( [B]Thermaltake Eureka[/b] ))
(( [B]Corsair TWINX 2048DDR[/b] )) (( [B]XFX 8800GTX XXXGDDR3 768MB[/b] )) (( [B]Seagate 800GB SATA HDD[/b] ))
(( [B]DELL 3007WFP-HC[/b] )) (( [B]Logitech Z-680[/b] )) (( [B]Audigy2 ZS[/b] )) (( [B]24/8Mbits[/b] )) (( Zalman CNPS9500 ))

Permalänk

Känns som att människan börjar få lite vett i skallen iallafall. Vi har redan förstört naturen på många sätt, och nu är det dags att gottgöra det. Även fast på ett litet sätt(som i slutändan kan betyda enormt mycket).

Visa signatur

I've... seen things

Permalänk
Medlem

RoHS, som det kallas, har alla företag vetat om i många år, kommer inte som en direkt överraskning.

Sen finns det nya typer av lödtenn som funkar nästan exakt som tenn/bly, lite dyrare men inte så att det blir jätteskillnader för ett företag just på den punkten.

Här kan ni läsa mer: http://www.elfa.se/se/faq-6.html

Visa signatur

Om ni skriver till mig, var god citera

Permalänk
Medlem

Bara jag som saknar nyhetsvärde i den här "nyheten"? Om alla större tillverkare inte kommer ha några problem med lagen vad berör det oss? Inte bryr vi oss väll hur de mindre tillverkarna kommer att anpassa sig?

Bestämm er! Har de större problem eller inte?

"Större tillverkare som AMD, Intel, ATI och Nvidia har inga problem med detta men mindre tillverkare av moderkort och grafikkort har större problem då deras komponenter sällan tillverkas under samma tak"

"Även mindre aktörer som S3 Graphics har redan sett till så att deras produkter följer den nya lagen."

Permalänk
Avstängd

Undrar vad EU har i baktankarna?

EU vill ju höja priset på miljövänligare E85... typiskt, jag som kör min Dodge RAM Nomad 250 (5.2L) på just E85

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk

"... men mindre tillverkare av moderkort och grafikkort har större problem ..."
"Den här lagen lär dock inte bli så stora problem för tillverkarna."
Låter inte så farligt, lite större problem men inga stora problem...

Visa signatur

Min app, Sandpainting, se mer om den på www.technovelty.se

Permalänk
Medlem

Tycker inte detta skadar ett dugg, lite mer miljövänlighet skadar inte..

Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
Undrar vad EU har i baktankarna?

EU vill ju höja priset på miljövänligare E85... typiskt, jag som kör min Dodge RAM Nomad 250 (5.2L) på just E85

Ja de kan man undra.. Att öka priset på miljövänligare alternativ är ju vansinne..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
Undrar vad EU har i baktankarna?

EU vill ju höja priset på miljövänligare E85... typiskt, jag som kör min Dodge RAM Nomad 250 (5.2L) på just E85

Funkar de på vintern, måste va väldigt svårstardad vid temperaturer under +5c eller?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
Undrar vad EU har i baktankarna?

EU vill ju höja priset på miljövänligare E85... typiskt, jag som kör min Dodge RAM Nomad 250 (5.2L) på just E85

Skulle tro att Sverige inte har råd att vara utan skatterna som de får in från bensinen, så om alla skulle byta från bensin till E85 så skulle det nog bli lika högt skattat i slutändan.

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gOry
Funkar de på vintern, måste va väldigt svårstardad vid temperaturer under +5c eller?

Den fungerar fint även ner till -11°C..
Har inte haft kallare än, men lite problem var det i början, dock så fixade jag detta genom att läsa manualen till bilen... Choke, ingen automatchoke som i europeska/jap bilar

Vanliga bilar bör klara av 30-40% blandning, det började jag med men efter en stund så "glömde" jag bensinen och kör 100% E85.

Sen finns det chans att skit från tanken samt slangarna lossnar och täpper till bränslefiltret, så ha med en i reserv.. jag hade turen med mig när bilen fick motorstopp vid en mack.

Motorn känns väldigt slapp innan den är varm, sen när den är varm så är den mycket piggare än vid bensin körning, men det beror på att E85 är 106oktan (att den är pigg altså)

Bilen som är från 89 får man inte konventera till etanol, men det behövde jag ändå inte göra utan bara att tanka och köra (hoppas jag) men sen är det reggad som lättlastbil och avgasreningen skiter besiktningen i

Läs mer på www.etanol.nu

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MOrKiz
Både Europieska och framförallt amerikanska biltillverkar har det svårt redan.. japanska bilar (toyota) har tagit stora andelar och fortsätter växa, framförallt pga att de är mycket mer bränslesnåla.

Magnetikk: 3l motor? Hur jävla dyrt blir inte det i längden.. nog dax att skaffa billigare

Visst den drar mer liter per 100km än vad små bilar med 1,3liters motor gör.
MEN! man måste ju räkna leenden per liter oxå och då piskar min 3liters maskin skiten ur småbilarna
Då e det värt dom kronorna!

Visa signatur

|:- AMD XP 2400+ @ 2.5 GHz -:|:- 512MB CL2 DDR -:|:- ASUS A7V600-X -:|:- Gainward GeForce 6600GT Golden Sample -:|:- CPU/NB = Vattenkylt -:|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Magnetikk
Visst den drar mer liter per 100km än vad små bilar med 1,3liters motor gör.
MEN! man måste ju räkna leenden per liter oxå och då piskar min 3liters maskin skiten ur småbilarna
Då e det värt dom kronorna!

Nähh... Jag är miljövän och ser det inte på det sättet. Hade alla jävla amerikaner och svenskar (framförallt dom som bor i innerstan) slutet köra med statsjeepar och andra bränsleslukande monster hade det hjälpt miljön en bra bit på vägen.

Jag har inte bil som k*kförlängare.. det är för transport och inget annat