Permalänk
Medlem

minnesklockning

hejsan, jag är rätt ny i det här med överklockning, jag undrar över hur det fungerar med minnestimings samt voltmodd. antar att det senare kanske inte är att rekomendera som ny men jag vill ju börja nånstans och jag antar att man borde läsa på lite innan, tänkte höra här om det är någon som kan ge lite schyssta svar på min fråga ang. hur det fungerar?. tack på för hand.

Visa signatur

:::::::::::::::::::::::::::::::

Permalänk
Medlem

minnestimings: ju lägre dessa är ju bättre presterar minnet. varför kör inte alla 2-2-2-5 då? jo att köra låga timings "kräver" mycket av minnet och gör att det inte kan klockas lika högt. så sätter dina minnen stopp för din klockning kan du höja timingsen lite så ska du kunna höja dem högre.
voltmodd är när man ökar spänningen ( volten ) till en komponent så att den ska kunna klockas högre. voltmodd ger också högre temps, mycket högre. därför bör man inte voltmodda med "stock kylning" (den man får med)
egentligen är det inte en voltmodd när man "bara" höjer spänning till minne/cpu då du inte gör någiot fysiskt ingrepp på "kortet"
ska du däremot höja spänningen på ditt graffe för samma effekt måste du rita eller löda på ditt kort och det är då en voltmodd. att bara ändra i BIOS är ingen "riktig" mod enligt mig.

Peace out

Visa signatur

MBP: 13" - M1
Stationär: Win11 - Ryzen 5900X - 128GB - GTX 4080
Server: Ubuntu - i5 4670k - 32GB - 4x5TB Raid-Z
Server: Rpi4 8GB, 1TB USB SSD