AMD har brist på processorer

Permalänk
Melding Plague

AMD har brist på processorer

<font style="font-size: 10pt"><b>AMD har brist på processorer</b></font> <small class="small">måndag 26 december av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Bjorn</a></small><br>
Nu till julhandeln har AMD upptäckt att efterfrågan på några av deras processorer är ovanligt hög vilket orsakat något av en brist och därför är svåra att få tag på för återförsäljare. Processorer påverkade är Athlon 64 3500, Athlon 64 3800, Athlon 64 X2 3800, Sempron 2600 samt Sempron 2800. AMD säger till EETimes: "<i>"AMD is experiencing unprecedented demand for our desktop processors and this unprecedented demand has depleted our supply of packaging components.</i>" Svenska datorbutiker verkar fortfarande ha dessa processorer i lager.
<br />
<br />Läs mer hos <a href="http://www.eetimes.com/news/latest/showArticle.jhtml;jsession..." target="_blank">EETimes</a>.

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem
Permalänk

opteron är mest påverkade ^^

3800+ X2 och dom hittar man ju direct.
lika så 3500+

500 i lager i nästan varje internet affär.

visserligen handlar allt dock inte om svenne men i lager finns det

tyska sidor /danska sidor / holländska sidor,. finns fullt

bara opteron som e off

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

3200+ tog nyligen slut på datorbutiken.com :\
Attans!

Visa signatur

// mint
ASUS A8N-E AMD Athlon64 Venice 3200+@2,5Ghz Corsair TWINX 2x512 DDR PC3200@2-4-4-7 1T Dual PowerColor Radeon x800GT

Permalänk
Medlem

3200+ har inte funnits hos Datorbutiken på 10 dagar typ.

Permalänk
Medlem

om jag har förstått rätt har amd väl börjat lägga processorer på lager för en "kommande stor kund på oem-marknaden" också. men jag kanske är missinformerad?

jaja, det verkar som att fler och fler får upp ögonen för amd. det gillar jag
mer pengar åt amd -> fler fabs och mer rnd -> bättre och fler processorer och att amd kan konkurrera med intel på samma nivå storleksmässigt.

Visa signatur

Var med och vik proteiner med Sweclockers du också!

Permalänk
Hedersmedlem

många år tills den amd drömmen är där.... men men den kommer säkert

Visa signatur

Gammal är gubbe

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zimma
3200+ har inte funnits hos Datorbutiken på 10 dagar typ.

När jag beställde en den 21 december så fanns det i lager.

Visa signatur

// mint
ASUS A8N-E AMD Athlon64 Venice 3200+@2,5Ghz Corsair TWINX 2x512 DDR PC3200@2-4-4-7 1T Dual PowerColor Radeon x800GT

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dahl
många år tills den amd drömmen är där.... men men den kommer säkert

DELL är ju ett skitmärke men men. De har ju börjat sälja AMD cpuer och säger att de ska börja med AMD datorer också..:) Bye Bye Intel Bye Bye..:=)

Visa signatur

Speldator:Gigabyte Aorus Pro b550, 16GB DDR4, AMD 5800x ,MSI Suprim x RTX 3080 ,WD nvme 1TB, Samsung 1tb ssd, Win 10 Pro, Samsung odyssey G7 27"
TVspel: Xbox One x, Nintendo 8-bit, Nintendo Gamecube, Nintendo 64, Nintendo Wii Nintendo Switch TV: LG 65" C8 Oled

Permalänk
Medlem

DELL är inte värre än packard bell

Visa signatur

Varför får inte rika bli rikare? Varför är det så farligt att va rasist? Vad är vitsen med att ha minst en särskrivning per mening? Hur kan man med att ge sig själv ett oseriöst intryck genom att skriva dåligt? 100% av alla mac-ägare kan inte ha fel.

Permalänk
Medlem

DELL är bra...

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Näää drygt att 3200+ är slut i datorbutiken. Där dog mina planer om ny dator för ett tag.

Visa signatur

Asus UL30VT: 13,3", Intel Core 2 Duo SU7300 1,3 Ghz, 4 Gb Ram, 512 mb Nvidia Geforce G210M, 500 Gb HDD, Windows 7 Home Premium

Permalänk
Avstängd

Vad bra att Intel blir snart omkörda, kanske man har "råd" med intel nästa gång... med råd menar jag pris Vs prestanda

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk

inget fel på dell bara lite dyrare och lite prestanda för pris när man börjar komma upp i midd-end /high-end datorerna. men workstation datorerna är billiga och "duger" för priset och service är bra men ack så dyr men dell blir bättre med amd så klart då allt blir billigare också

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Visa signatur

Athlon64 X2 "Toledo" 4400+, DFI LanParty Nforce4 SLI-DR, 1024MB OCZ PC3200 Gold Voltage eXtreme @ 250 1,5-2-2-8, ATI Radeon X850XT Platinum Edition, Western Digital Raptor 36GB (REV2), 2 * Western Digital Caviar 200GB SATA

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LSD
DELL är ju ett skitmärke men men. De har ju börjat sälja AMD cpuer och säger att de ska börja med AMD datorer också..:) Bye Bye Intel Bye Bye..:=)

Ja du om du räknar på intels totala kassa, dvs deras likviditet som de har idag. Så kan de köpa ett bolag i amds storlek ca Xgr om. Det försvinner inte på en dag. inte ens 10år
Sen är inte Dell deras enda svaga sida. Kolla på Hp de använder störst andel Intel samma sak med Ibm (lenovo) osv.

Edit: http://quotes.nasdaq.com/quote.dll?mode=stock&kind=&timeframe...

Visa signatur

Gammal är gubbe

Permalänk

Japp, Intel är förbannat stora och har väldigt bra ekonomi. Kan säkerligen gå med miljardförlust i flera år utan att de kursar.

Visa signatur

Athlon64 X2 "Toledo" 4400+, DFI LanParty Nforce4 SLI-DR, 1024MB OCZ PC3200 Gold Voltage eXtreme @ 250 1,5-2-2-8, ATI Radeon X850XT Platinum Edition, Western Digital Raptor 36GB (REV2), 2 * Western Digital Caviar 200GB SATA

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dahl
Ja du om du räknar på intels totala kassa, dvs deras likviditet som de har idag. Så kan de köpa ett bolag i amds storlek ca Xgr om. Det försvinner inte på en dag. inte ens 10år
Sen är inte Dell deras enda svaga sida. Kolla på Hp de använder störst andel Intel samma sak med Ibm (lenovo) osv.

Edit: http://quotes.nasdaq.com/quote.dll?mode=stock&kind=&timeframe...

jo, det är sant. det enda som förhindrar att det händer är väl att intel då skulle hamna i ännu mer monopol än det är nu
jag skulle gissa (en ganska kvalificerad gissning) att anledningen till varför de säljer väldigt många fler modeller med intel-processorer än amd-processorer är på grund av intels tidigare kvoteringsrabatter. det där lär ju inte vända eller vara på väg att vända på ett par år. intel är ett väldigt stort namn. det är det de säljer på. folk vet att det inte kan gå helt fel om de köper en intel-processor. om p4 istället hade hetat (kan man säga så?) via c5 så hade inte via funnits längre på processormarknaden, och det är jag ganska säker på

om en komet hade slagit ner på jorden och allt liv utom kackerlackor dött, skulle intel sälja processorer till dem. så stabila är de ;P

Visa signatur

Var med och vik proteiner med Sweclockers du också!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av l'o'vet
DELL är inte värre än packard bell

såfan heller... packard bell har iaf ganska mycket standar mått osv,, Dell har juh världens cp egna ider. packard bell funkar så fan mycket stabilare än dell

Visa signatur

Intel Pentium 4 Prescott, 3.39 GHz | 1024MB DDR pc3200 | 2 st 250 Seagate Barracuda S-ATA | Radeon x600 pro 256 Mb | Hiper Type-R 580 W Black

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
DELL är bra...

Exakt vad är bra med Dell? Att de tar en referensmaskin och byter fronten till en där det står Dell på eller? Dell har ingen egen utveckling och prestanda blir därefter.

Dell agerar i rännstenen. Lyckligtvis räcker detta till många företagskunder.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av symetric

om en komet hade slagit ner på jorden och allt liv utom kackerlackor dött, skulle intel sälja processorer till dem. så stabila är de ;P

Jo kackerlackor är stabila, men jag är tveksam att dom skulle sälja till någon som inte har pengar

Inte ens tanken att sälja billigt verkar det som, med tanke på att dom sågade $100 dator projektet med gnäll att det skulle aldrig gå igenom prismessigt

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

De gjorde ju en test på en Dell dator för ett tag sedan och den fick allt annat än bra ritik, samt att de gnällde på att supporten kunde mindre än en medel svensson.

Ostabil och varm var burken samt lät mycket.

Visa signatur

Speldator:Gigabyte Aorus Pro b550, 16GB DDR4, AMD 5800x ,MSI Suprim x RTX 3080 ,WD nvme 1TB, Samsung 1tb ssd, Win 10 Pro, Samsung odyssey G7 27"
TVspel: Xbox One x, Nintendo 8-bit, Nintendo Gamecube, Nintendo 64, Nintendo Wii Nintendo Switch TV: LG 65" C8 Oled

Permalänk
Avstängd

Dell. Ska vara så. Folk köper i alla fall då det är billigt.

Permalänk
Medlem

Om jag ska rekomendera datorer från någon stor leverantör som t.ex Dell så måste jag faktiskt erkänna att HP har gjort de bästa maskinerna jag stött på från nån större leverantör.

Visa signatur

Ryzen 9 5900X, Asus TUF X570-PLUS, XFX 6950XT, 48GB G.Skill 3600Mhz, Corsair HX650, Samsung 840 EVO 250Gb, Kingston A2000 M.2 500GB, 1+2 Tb HDD, MSI Optix MPG321UR-QD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
opteron är mest påverkade ^^

3800+ X2 och dom hittar man ju direct.
lika så 3500+

500 i lager i nästan varje internet affär.

visserligen handlar allt dock inte om svenne men i lager finns det

tyska sidor /danska sidor / holländska sidor,. finns fullt

bara opteron som e off

Hehe skulle ha fått 3500+ egentligen men fick 3700+

Visa signatur

Mer Co-oP åt folket

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av W3rkan
Hehe skulle ha fått 3500+ egentligen men fick 3700+

Fick du 3700+ till samma pris som 3500+ ? I så fall var det ju guld 100kr billigare

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av W3rkan
Hehe skulle ha fått 3500+ egentligen men fick 3700+

hehe som skruvis skriver fick du 3700an till samma pris är det prima julskinka

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dundermuppen
Exakt vad är bra med Dell? Att de tar en referensmaskin och byter fronten till en där det står Dell på eller? Dell har ingen egen utveckling och prestanda blir därefter.

Dell agerar i rännstenen. Lyckligtvis räcker detta till många företagskunder.

Det som är bra är att dom gör som du beskriver... dom konstrar inte till det ... DELL är bra....

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Det som är bra är att dom gör som du beskriver... dom konstrar inte till det ... DELL är bra....

DELL är inte bra men vad ska man förvänta sig inga fabriksbyggda PC är ju bra om man jämför med en bra hemmabyggd burk.

Visa signatur

Speldator:Gigabyte Aorus Pro b550, 16GB DDR4, AMD 5800x ,MSI Suprim x RTX 3080 ,WD nvme 1TB, Samsung 1tb ssd, Win 10 Pro, Samsung odyssey G7 27"
TVspel: Xbox One x, Nintendo 8-bit, Nintendo Gamecube, Nintendo 64, Nintendo Wii Nintendo Switch TV: LG 65" C8 Oled

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Det som är bra är att dom gör som du beskriver... dom konstrar inte till det ... DELL är bra....

Ja, bra om man vill ha simpla saker för simpla uppgifter. Gick nyss in och kollade på vad de hade att erbjuda i serverväg om man skulle behöva fler än fyra processorer.

Hittade inga. Största skapelsen heter poweredge 6850.

"Omfattande lösningar som förenklar driften och ger flexibilitet för datacenter med branschledande programvarupartner."

"Exceptionell tillgänglighet och otroliga prestanda."

Med bara fyra processorer? Skulle inte tro det. Fyra processorer räcker till medelstora företag.
64 GB max. Duger dock fint för en medelklasserver.

Jämför gärna denna server med IBMs toppmodell (x460) eller HPs dito (DL585). På hpburken är man också begränsad till fyra processorer, men här är det dubbelkärninga opteron som gäller. DL585 är för övrigt den bäst lämpade burken för serverkonsolidering, vilket är det som fokus ligger på nu.

Det enda som skiljer Dell från den lokala pcsnickraren är att Dell lyckats växa sig globalt och skapat en supportorganisation runt sina maskiner.