Doggy/Puppy äger ju.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jo, det är så här va eh..
Registrerad
Jun 2005

Doggy/Puppy äger ju.

Världens bästa spel:
Engelsk version: http://www.funplanet.se/us/games/doggy/thegame.shtml
Svensk version: http://www.funplanet.se/se/games/doggy/thegame.shtml

Jag har kommit till typ level 25 eller nåt. Jag tror att jag nästan har klarat det. Hur långt kommer ni?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sundbyberg
Registrerad
Dec 2004

Haha, kommer ihåg när vi satt o lira det typ i tvåan Haha

Intel E6600 |Crosair 2 GB DDR2 PC6400 (2x1024MB) | Sapphire ATI Radeon X1900GT 256MB GDDR3 | Asus P5W DH DELUX | Hiper M 530 W |Seagate 7200.10 320GB | Antec Nine Hundred Gamer Case

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Bromma
Registrerad
Nov 2004

för mig så kommer en "banner" upp.. fett störande.. värsta pop-up fönstret..

"Hur vet man att en politiker ljuger?, dom rör på läpparna"

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Bandhagen
Registrerad
Sep 2002

Haha, körde det där för minst 8år sedan. Känns som det iaf.

"To hold onto an idea about something can be a very dangerous thing, because If you get attached to the way something was at any particular moment in time, your present feeling about it is probably never going to live up to that idea of what it was in the past."
-Aaron Turner, ex-ISIS / Old Man Gloom / Sumac

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jo, det är så här va eh..
Registrerad
Jun 2005

Jag körde det också typ för skitmånga år sedan men jag har börjat igen.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Cyberrymden
Registrerad
Nov 2005

Isch, för likt 8bitars mario

Dator1: Silverpower600W|i7 860@2.8ghz|16GB@1333mhz|Sapphire HD5870 1GB PCS+|Intel X25-M G2 80GB|2x1TB ATA2
Server/HTPC:Corsair550W|Phenom9550BE@2.6ghz|8GB@800mhz||500GB ATA2|1TB ATA2

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Back in sweden...
Registrerad
Feb 2003

haha, skysst kopia.... Vem blir först med en speedrun?

Fotograf | www.gardsater.se| P5B DLX/WIFI | 800mhz C4 4GB RAM | C2D E6600 @ 3 ghz | XT1950XTX | Seasonic M12 600W |74 GB Raptor | 1 TB HDD | Vista 64

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Cyberrymden
Registrerad
Nov 2005

Visst, ge mig ett 10st 6-pack med cola så börjar jag.

Dator1: Silverpower600W|i7 860@2.8ghz|16GB@1333mhz|Sapphire HD5870 1GB PCS+|Intel X25-M G2 80GB|2x1TB ATA2
Server/HTPC:Corsair550W|Phenom9550BE@2.6ghz|8GB@800mhz||500GB ATA2|1TB ATA2

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2004

Gud vilket långtråkigt spel.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ulricehamn
Registrerad
Dec 2004

Detta var länge sedan! Måste ha varit över 6-7 år sedan som jag spelade det.
Någon som vet när det är gjort? Hittar inget..

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jo, det är så här va eh..
Registrerad
Jun 2005
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rickard.Carlsson
Detta var länge sedan! Måste ha varit över 6-7 år sedan som jag spelade det.
Någon som vet när det är gjort? Hittar inget..

Det finns absolut ingen sån information om det.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
-
Registrerad
Dec 2004

Haha, detta minns man såklart när man försökte komma ifrån alla tråkiga timmar i mediateket i skolan

Det fanns en gång en båt...

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2012

Det verkar vara väldigt besvärligt att få detta att fungera i moderna webbläsare eftersom Java är avstängt

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2004
Skrivet av usermane:

Det verkar vara väldigt besvärligt att få detta att fungera i moderna webbläsare eftersom Java är avstängt

Beklagar. Hela siten är mer eller mindre nere pga av olika anledningar.
BTW, det var jag och en grafiker som gjorde spelet

Skrivet av Rickard.Carlsson:

Detta var länge sedan! Måste ha varit över 6-7 år sedan som jag spelade det.
Någon som vet när det är gjort? Hittar inget..

Jag tror vi började med det runt år 2000. Det skulle komma en uppföljare men vi hade andra saker att göra.
Jag påbörjade en port i Unity men som med så mycket annat tappade jag tyvärr intresset

Lite kuriosa, vi fick byta namn på spelet då en hundmatstillverkare blev sura hehe.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2012
Skrivet av iXam:

Beklagar. Hela siten är mer eller mindre nere pga av olika anledningar.
BTW, det var jag och en grafiker som gjorde spelet

Jag tror vi började med det runt år 2000. Det skulle komma en uppföljare men vi hade andra saker att göra.
Jag påbörjade en port i Unity men som med så mycket annat tappade jag tyvärr intresset

Lite kuriosa, vi fick byta namn på spelet då en hundmatstillverkare blev sura hehe.

Coolt! Det var ett av dom spelen jag spelade mest när jag gick i mellanstadiet. Jag ifrågasatte om jag skulle bumpa en tråd från 2005 men med ditt svar blev det lätt värt.

Det finns ingen möjlighet att göra det tillgängligt via en jar eller nedladdningsbar applet (launch via appletviewer)?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2004
Skrivet av usermane:

Coolt! Det var ett av dom spelen jag spelade mest när jag gick i mellanstadiet. Jag ifrågasatte om jag skulle bumpa en tråd från 2005 men med ditt svar blev det lätt värt.

Det finns ingen möjlighet att göra det tillgängligt via en jar eller nedladdningsbar applet (launch via appletviewer)?

Fick igång det genom att installera java (ahuga) samt sätta http://www.funplanet.se/ som godkänd källa i säkerhetstabben under java i kontrollpanelen för windows. Sen gick jag till http://www.funplanet.se/se/games/doggy/ i INTERNET EXPLORER(!!) och vips.
Dock förlorar man focus på spelfönstret vid banladdning så man får klicka på fönstret.
Observera att det inte är allt för smart att installera javaplugins osv så gör detta i en virtuell maskin.

Men jag ska se om jag pallar med att försöka fixa någon bättre lösning. Ett av problemen är att spelet är (dåligt) programmerat i MAX java version 1.1 och jag är inte ens säkert att det går att kompilera om det med en modern version av java (det var länge sen jag pysslade med java) men om det inte är allt för avancerat så borde jag kunna porta det till något modernare och därmed kunna göra det mer lättkört, kanske tom en exe?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåne
Registrerad
Jul 2007

Helt sjukt att det finns kvar, minns att jag spelade när jag var 6-7 år för första gången när det hette "Doggy" för ca 18 år sedan

Skickades från m.sweclockers.com

| CPU: Intel 6700K@4.6GHz | GPU: EVGA GTX 1080 SC | Moderkort: Asus Z170 Pro Gaming | RAM: Corsair LPX 16GB@2133MHz | CPU-Kylare: Noctua NH-U12P SE2 | Primär SSD: Samsung 840 EVO 250GB | Sekundär SSD 1: Samsung 850 EVO 500GB | Sekundär SSD 2: Intel 320 120GB | Ljudkort: Asus Xonar Essence STX | Nätaggregat: Corsair RM750x Chassi: Fractal Design R4 | Kringutrustning: Dell U2515H, Dell U2412M, Filco Majestouch 2 TKL, Filco Majestouch 2, Logitech G900, Sennheiser HD650

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2010
Skrivet av iXam:

Fick igång det genom att installera java (ahuga) samt sätta http://www.funplanet.se/ som godkänd källa i säkerhetstabben under java i kontrollpanelen för windows. Sen gick jag till http://www.funplanet.se/se/games/doggy/ i INTERNET EXPLORER(!!) och vips.
Dock förlorar man focus på spelfönstret vid banladdning så man får klicka på fönstret.
Observera att det inte är allt för smart att installera javaplugins osv så gör detta i en virtuell maskin.

Men jag ska se om jag pallar med att försöka fixa någon bättre lösning. Ett av problemen är att spelet är (dåligt) programmerat i MAX java version 1.1 och jag är inte ens säkert att det går att kompilera om det med en modern version av java (det var länge sen jag pysslade med java) men om det inte är allt för avancerat så borde jag kunna porta det till något modernare och därmed kunna göra det mer lättkört, kanske tom en exe?

Det vore grymt kul med en exe till spelet

Kommer ihåg att alla spelade puppy i lågstadiet på Windows 95 och Netscape navigator

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Dec 2005

Haha, vilka minnen. Hade helt glömt vad denna sidan hette. Men har goda minnen av att "Kasta Ägg" på Göran Persson, "Piggles" och speciellt "Doggy/Puppy". Får se om man kan fixa java när man kommer hem.

Tack usermane för att du grävde upp denna tråd.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2004
Skrivet av Koontra:

Det vore grymt kul med en exe till spelet

Kommer ihåg att alla spelade puppy i lågstadiet på Windows 95 och Netscape navigator

@MrMadMax

Satt några timmar nu och konverterade spelet till en "modern" javaapplikation. Och gissa om jag fick skämmas ögonen ur mig hur illa det är programmerat! Såg nu att spelet skapades under 1998.

Den går att ladda ner från http://www.funplanet.se/desktopdoggy/Doggy-20161119-1.rar (~48MB)

Anledning till storleken är att en java runtime (JRE för x64 Windows!) är inbakad. Packar man upp allt och sen går in i direktoryt finns det en start.bat som man kan dubbelklicka på så BÖR spelet startas.
Jag har satt antal liv till 100 samt att det går att skippa till nästa level genom att trycka på "l" (litet L).

Styr gör man med piltangenterna, pil upp hoppar man med.

Hojta gärna till om du/ni får det att funka.

Jag tar inte ansvar för om programmet fuckar upp er dator. Dock så läser endast programmet de grafiska filer samt leveldata och skriver inte till systemet över huvud taget så det ska vara säkert. Min dator har iaf inte börjat brinna under utvecklingstiden

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2010
Skrivet av iXam:

@MrMadMax

Satt några timmar nu och konverterade spelet till en "modern" javaapplikation. Och gissa om jag fick skämmas ögonen ur mig hur illa det är programmerat! Såg nu att spelet skapades under 1998.

Den går att ladda ner från http://www.funplanet.se/desktopdoggy/Doggy-20161119-1.rar (~48MB)

Anledning till storleken är att en java runtime (JRE för x64 Windows!) är inbakad. Packar man upp allt och sen går in i direktoryt finns det en start.bat som man kan dubbelklicka på så BÖR spelet startas.
Jag har satt antal liv till 100 samt att det går att skippa till nästa level genom att trycka på "l" (litet L).

Styr gör man med piltangenterna, pil upp hoppar man med.

Hojta gärna till om du/ni får det att funka.

Jag tar inte ansvar för om programmet fuckar upp er dator. Dock så läser endast programmet de grafiska filer samt leveldata och skriver inte till systemet över huvud taget så det ska vara säkert. Min dator har iaf inte börjat brinna under utvecklingstiden

Tack! kul att kunna spara detta spelminne!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2012
Skrivet av iXam:

@MrMadMax

Satt några timmar nu och konverterade spelet till en "modern" javaapplikation. Och gissa om jag fick skämmas ögonen ur mig hur illa det är programmerat! Såg nu att spelet skapades under 1998.

Den går att ladda ner från http://www.funplanet.se/desktopdoggy/Doggy-20161119-1.rar (~48MB)

Anledning till storleken är att en java runtime (JRE för x64 Windows!) är inbakad. Packar man upp allt och sen går in i direktoryt finns det en start.bat som man kan dubbelklicka på så BÖR spelet startas.
Jag har satt antal liv till 100 samt att det går att skippa till nästa level genom att trycka på "l" (litet L).

Styr gör man med piltangenterna, pil upp hoppar man med.

Hojta gärna till om du/ni får det att funka.

Jag tar inte ansvar för om programmet fuckar upp er dator. Dock så läser endast programmet de grafiska filer samt leveldata och skriver inte till systemet över huvud taget så det ska vara säkert. Min dator har iaf inte börjat brinna under utvecklingstiden

Jag missade ditt inlägg så precis innan jag läste det du skrivit så satt jag och kämpade med att få det att fungera. Hahaha.

Jag laddade ner alla filer som spelet använder och skapade en run.html med följande innehåll:

<applet code="doggy.class" height="253" width="340"></applet>

Så nu, med JDK installerad, kan jag starta spelet via "appletviewer run.html"

Alltsammans är då ~1.1 MB.

På vägen hittade jag en tråd på annat forum som nämnde en dependency jag sökte efter. "Vad fan är RegKit och var hittar jag det?" tänkte jag. Sen hittade jag filerna på funplanet och sen därefter också alla bilderna. Det var inte helt tydligt varifrån bilderna kom utan att dekompilera. Det dök inte upp något meddelande om vilka resurser som saknades från var utan bara "Error clipping graphics."

Kul att gräva fram och kul att du redan hade löst det!

Edit: Något som jag minns tydligt från när jag var yngre är hur man kunde dubbelhoppa om man först går ner för en tile och sen hoppar. ^^

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2004
Skrivet av usermane:

På vägen hittade jag en tråd på annat forum som nämnde en dependency jag sökte efter. "Vad fan är RegKit och var hittar jag det?" tänkte jag. Sen hittade jag filerna på funplanet och sen därefter också alla bilderna. Det var inte helt tydligt varifrån bilderna kom utan att dekompilera. Det dök inte upp något meddelande om vilka resurser som saknades från var utan bara "Error clipping graphics."

Edit: Något som jag minns tydligt från när jag var yngre är hur man kunde dubbelhoppa om man först går ner för en tile och sen hoppar. ^^

Jag har fär mig att regkit var ett internt biliotek flera av spelen använde för att posta highscores samt reloada reklambanners (ja det var dels så vi tjänade pengar).

Dubbelhoppet var en bugg som jag lämnade kvar som en feature som gjorde vissa nästan(?) omöjliga passager möjliga genom spelet.

Du får gärna nämna denna tråden på det andra forumet om du vill. Samt att du får hojta till om den nya versionen inte fungerar för dig så jag eventuellt kasn lösa det.

Och snälla, dekompilera inte. Jag skäms över den otroligt dåligt skrivna koden Ingen OOP, kaos i metoderna och allt skrivet för att det ska gå snabbt.