med eller utan växlingsfil med 2GB ram ?

Permalänk
Medlem

med eller utan växlingsfil med 2GB ram ?

tjena !

jag har precis uppgraderat minnet med en sticka till och har för nuvarande 2GB i ram.

Har läst en del om man ska köra med eller utan växlingsfil när man har såpass mycket minne.

Så frågan är väl.....vad är bäst att köra på ?.....för och nackdelar ?

(kör mycket spel och filmredigering med BT i bakgrunden)

vad rekommenderar ni ?

Visa signatur

Intel Skylake 6700k / Corsair DDR4 16GB 2666mhz / Sapphire Radeon 390x 8GB / Samsung 850 Evo SSD´s 500+250 / Corsair 100i GTX cooling / Asus Maximus VIII Hero / Evga G2 850w / Lian-Li PC-O7SX

Permalänk
Medlem

Jag tycker att du ska köra med växlingsfil. Vad jag har hört startar inte vissa program utan denna och en del kräver ju mer än 2GB ram.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | Nvidia RTX 4090 FE | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Jag kör utan växlingsfil, har 2 GB RAM, men å andra sidan kör inte jag minneskrävande spel. Det är nice att ha den avstängd men i ditt fall är jag tveksam. Prova själv vad som funkar bäst. Ett alternativ kan vara att placera den på din andra hårddisk.

Permalänk

Eller kanske bara ha en växlings fil på 512MB?

Visa signatur

Neun und neunsich.

Permalänk
Medlem

Kan nån förklara lite enkelt vad det här med växlingsfil är för något. Och hur ma stänger av/på det? Vad det är bra för och inte...

Visa signatur

NZXT Phantom ° P8Z68-V PRO GEN3 ° i5 2500K @ 4.5 + Corsair H80 & Schyte GT ° Gigabyte 7970 Windforce OC 3GB ° G.Skill 8GB Ripjaws 1600Mhz ° Samsung SSD 830-Series 128GB ° Seagate Barracuda 1TB ° NZXT HALE90 850W ° Asus Xonar D1 ° SideWinder X4 Gaming Keyboard + Logitech G400 + AKG GHS1 Gaming Headset ° Dell 2209wa ° STEELSERIES 4HD

Permalänk
Medlem

Till OP: Som några redan har sagt så är det inte alltid att alla program funkar som de ska om man stänger av virtuellt minne. Ibland händer det ju även att det krävs mer än 2 GB minne, och då är det ju lite krångligt om du inte har något virtuellt minne. Nu för tiden är det inte allt för ovanligt att man stöter på en situation där ens programs sammanlagda krav ligger över 2 GB, särskillt med spel och videoredigering.

Mitt tips är, som tarcky säger, att testa det själv. Men ett alternativ kan kanske vara att sätta minimum virtuellt minne till 0 och max på 1024 (eller hur mycket du nu vill ha)? Jag vet inte om Windows eller andra program allokerar delar av det virtuella minnet direkt om man har minimum till 0, men det är kanske värt ett försök?

Blesk: Testa att läsa den här artikeln: http://www.64bits.se/guider/virtuelltminne/index.php

Visa signatur

"Computer games don't affect kids; I mean if Pac-Man affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."
-- Kristian Wilson, Nintendo, Inc, 1989

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blesk
Kan nån förklara lite enkelt vad det här med växlingsfil är för något. Och hur ma stänger av/på det? Vad det är bra för och inte...

Visst, rätt enkelt: växlingsfilen kompletterar RAM-minnet. Funkar ungefär som vanligt minne, fast väldigt långsamt eftersom det måste hämtas från hårddisken, testa t ex å kör ett nytt spel med 512 MB minne i burken

Det bästa man kan göra borde väl vara att ställa in så man har swapfilen på en annan hårddisk (annan IDE/SATA-kontroller) än den man har program och spel på. Men det lär göra mindre skillnad om man har 2 GB minne, för då används swapfilen ändå så lite.

Visa signatur

ABIT AN8 / 3000+ Winchester @2,31 Ghz / 2 x Corsair Value Select 512 MB / HIS Radeon X800XL / Creative Audigy 2 ZS / Tagan 380 W / Hyundai Q17

Permalänk
Medlem

Har hört förr att man skulle låsa det virtuella minnet till 1.5 gånger det minne man har installerat för att få bättre prestanda..men vet ej hur det är när man kör minnes krävande applikationer.
Jag har kört på på detta knepet förr och det har funkat bra till mitt surfande/spelande iaf men nu har jag också 2Gb minne och jag vet inte om det ger nått att låsa virtuella minnet när man har så mycket ram.

Det jag gjorde (och fick beskrivet för mej hur man skulle göra) var att jag låste minimum och maximum virtuellt minne till 1.5 gånger det minne man har installerat fysiskt.
Så med 2gb minne låser man minimum och maximum till 3gb.

Permalänk
Medlem

HighLander: Jag har inga bevis för det, men jag misstänker starkt att det du säger mest ska betraktas som en tumregel. En något föråldrad tumregel till och med om jag minns rätt. Det fungerar lite annorlunda nu när man har mer minne i datorerna. Jag kommer ihåg att jag hade 64 Mb minne im in burk när jag hörde talas om den regeln. Men som sagt, jag kan inte säga det säkert.

Visa signatur

"Computer games don't affect kids; I mean if Pac-Man affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."
-- Kristian Wilson, Nintendo, Inc, 1989

Permalänk
Medlem

Jag skulle sätta en liten fil på win partitionen även om du har mycket RAM. Alla större OS som används idag är gjorda för att jobba mot en swap oavsett hur mycket minne du har.

Att ha 1,5ggr RAM är väll att ta i, börja med en på min 256MB max 1024MB. Anledningen till att inte sätta den på noll från början är att då finns den redan vid behov och man slipper vänta på att den skall skapas.

Permalänk

Du ska ha växlingsfil på, windows är gjort för att köras med växlingsfil, och därför får man ingen prestandavinst av att ha det avstängt.

Permalänk
Medlem

Kör med det på. Jag testade utan när jag skaffade lite mer ram, det första som händer är att Prime95 (om jag inte minns fel) inte ens startar. Så mycket för den tanken.. :/

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.