Permalänk

Linksys WRT54GX-v2

Nån som vet huruvida det är möjligt att ställa in denna router så att datorerna inkopplade via kabel kan stå på sina statiska ipn, som i en vanlig switch och mina bärbara enheter kan motta dhcp adresser via det trådlösa? De inställningsmöjligheter jag hittar (orginal firmware) påverkar både de datorer anslutna med kabel samt dom på det trådlösa nätet.

Har nämligen bara ett visst antal statiska ipn att tillgå.

Robert.

Visa signatur

Den må vara liten, men den luktar mycket.

Permalänk
Medlem

Du menar blanda classic routing med svart nät?

Visa signatur

/ Assar

Permalänk

Ja, dom bärbara datorerna skall ligga i det svarta nätet, mina stationära burkar bla två servrar skulle gärna få stå på fasta ipn. använda linksys routerns rj45 portar som vanlig switch, istället för att hamna i det svarta nätet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Du behöver en lite mer avancerad brandvägg.
Ett alternativ är att kombinera två brandväggar:
I den första tillämpar du classic routing och innanför den placerar du dina maskiner med öppna ip-adresser samt din trådlösa vanliga SoHo-router med WLAN.
Beroende på vilken bandbredd du har kan det vara bra att kolla upp throughput på de brandväggar du funderar på.
Både brandväggen och routern kan med fördel vara ombyggda gamla P2-or eller P3-or. Då kan du placera din trådlösa router helt innanför ditt svarta nät som en enkel accesspunkt. Vad du vinner då är stabilitet. Min erfarenhet av trådlösa allt i ett routrar är att de är hyfsat instabila. De brukar fungera bättre om de endast behöver pyssla med WLAN. Dessutom kan du placera det trådlösa i ett "Blått" nät, som inte har access till det "Gröna".

Lycka till!

Visa signatur

/ Assar

Permalänk

Tackar, jo, jag har varit inne i dom banorna också, var mest bara nyfiken om jag slapp köra en maskin som brandvägg eller inte.

Nåja, jag ser hur jag gör, men tusentack för att du tog dig tid att vara.

Visa signatur