Permalänk
Medlem

Single Core eller Dual Core?

Förtillfället sitter jag med en hederlig 3500+ Winchester som jag ska använda till en HTPC. Då ska jag köpa en ny prolle till min plåtburk, frågan är då om man ska ha en Single eller Dual Core?

Lite hjälp skulle inte skada...

Visa signatur

Är det dig själv eller mig du försöker lura!?
Windows works in mysterious ways...

Permalänk
Medlem

Jag sitter i valet och kvalet mellan en 3700+/opty 146 (om jag får tag i en) och en Opteron 165. 165an är ett snäpp dyrare men om man vid överklock tar den till 2.6 GHz så kommer den hänga med ett bra tag då den då är lika bra som en FX-60.

Opty 165 ligger på runt 3000 kr om du kan få tag i en.
3700+ ligger på runt 2300 kr och opty 146 är omöjlig att få tag på men priset ligger på ca 1600 kr ny.

Tror nog att det blir en 165a för min del.
X2 är ju framtidssäkert så du ska nog satsa på det.. Annars kan du ju alltid vänta några månader på den nya AM2 socketen och köpa en X2a till den.

Visa signatur

Intel Q9550 2,83 GHz | Sapphire 4870X2 | 2x2 GB Corsair XMS2 PC6400 | Asus P5Q-E | WD Caviar Black 640GB | Antec Twelve Hundred | Powered by Corsair 650TX

Permalänk
Medlem

vad ska du ha datorn till?

Det du bör väga in i ditt val är väl eg. pris kontra användbarhet.
Sitter du mycket med olika proceser igång samtidigt som drar mycket kraft eller är det en vanlig speldator?

Visst är det framtidssäkert att köpa en X2, spel t.ex. kommer mer och mer att byggas för två kärnor MEN vi är en bit ifrån fortfarande samtidigt som dualcore är rätt dyrt i dagens läge.

Personligen skulle jag rekomendera att skaffa en X2 med 2mb cache (alltså en 4400+ eller 4800+) om du känner att du har råd men en opteron 148 eller 150 kanske också kan vara ett bra alternativ om du vill spara lite

Visa signatur

Opteron 165 CCBWE 0550XPMW | MSI Neo2 platinum 54G | 2x512mb Geil One S 1,5-2-2-5 @ 400mhz | Gainward GF 6800 GT | WD 100gb + Maxtor 200gb + Maxtor 250gb

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vizay
vad ska du ha datorn till?

Det du bör väga in i ditt val är väl eg. pris kontra användbarhet.
Sitter du mycket med olika proceser igång samtidigt som drar mycket kraft eller är det en vanlig speldator?

Visst är det framtidssäkert att köpa en X2, spel t.ex. kommer mer och mer att byggas för två kärnor MEN vi är en bit ifrån fortfarande samtidigt som dualcore är rätt dyrt i dagens läge.

Personligen skulle jag rekomendera att skaffa en X2 med 2mb cache (alltså en 4400+ eller 4800+) om du känner att du har råd men en opteron 148 eller 150 kanske också kan vara ett bra alternativ om du vill spara lite

Mjo men med en överklockad 165a eller en 4400+ så kommer man klara alla nuvarande spel lika galant som vilken singelcore som helst över 3 papp, dessutom så kommer ju spelen börja gå över till X2 snart så det är det man ska satsa på.

Visa signatur

Intel Q9550 2,83 GHz | Sapphire 4870X2 | 2x2 GB Corsair XMS2 PC6400 | Asus P5Q-E | WD Caviar Black 640GB | Antec Twelve Hundred | Powered by Corsair 650TX

Permalänk
Hjälpsam

Oavsett vad som är 2-3fps snabbare i den eller den benchen så är känslan och multitaskingen i dualcore oslagbart. Imho mer värt

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Skulle gått på Dual-core direkt. Både nvidia och ati har ju skrivit drivisar för dual-core, spel börjar använda det mer och mer. 2006 kommer bli året då dual-core slår igenom det behöver man inte vara ett geni för att förstå.

Hur många spel i dagsläget behöver verkligen en 3700+ eller snabbare?
Så , x2 3800+/Opteron 165(170?) med lite klockning kommer vara fullt tillräckligt.

Visa signatur

Det kan inte bli mer än fel.
En renrasig homosapiens, en härförare, en titan - kort och gott: en Göteborgare!
Självmord är en långvarig lösning på ett tillfälligt problem.

Permalänk
Medlem

Vad jag vet idag för min egen del så single-core.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Man får tacka för hjälpen, jag har kommit fram till att det får bli en Intel C2D E6600! Det är den mest prisvärd till prestandan samt att den överklockar j*vligt bra!!!

Visa signatur

Är det dig själv eller mig du försöker lura!?
Windows works in mysterious ways...