Byt ditt vapen mot en dator

Permalänk
Melding Plague

Byt ditt vapen mot en dator

<font style="font-size: 10pt"><b>Byt ditt vapen mot en dator</b></font> <small class="small">lördag 21 januari av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Bjorn</a></small><br>
Myndigheter i en av Mexico Citys regioner uppmanar invånarna att lämna in sina vapen och få en ny dator i utbyte. Tanken med detta är att försöka få bukt med våldet i staden. "<i>People often have a gun at home, which could perhaps be for self-defense, but sadly it becomes a family tragedy when it is not used properly,</i>" säger Guadalupe Lopez, politiker i Mexico City. Totalt handlar det om 150 datorer som donerats av olika organisationer.
<br />
<br />Läs mer hos <a href="http://news.yahoo.com/s/nm/20060121/od_uk_nm/oukoe_uk_life_me..." target="_blank">Yahoo</a>.

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

skulle datorn vara bra så är de väll bara till att köpa en billig pistol o sedan få en bra dator

Visa signatur

Dator 1 AMD Sockel 939 3000+ @ 1.8 ghz 2*512 ddr 400 mhz K8N Neo2 54G Platinum Leadtech 6800GT@Ultra Waterchill
Dator 2 AMD xp 2000 @ 1.66ghz ddr 512 333 mhz 1*maxtor 120 gig 1*samsung spinpoint 80 gig Gf 2

Permalänk

Låter som ett bra initiativ men 150 datorer till 9 miljoner invånare är väll lite lite och räknar man förorterna så är vi nästan uppe i 20 miljoner invånare.

Visa signatur

3 Mos 11:10
Men allt i hav och floder som inte har fenor och fjäll — vare sig smådjur eller andra vattendjur — det skall gälla som något avskyvärt för er.

Permalänk
Medlem

Jag skulle gärna byta min burk mot en G36:a istället :D...

Permalänk
Medlem

kanske man skulle flytta till mexico och taa med sig sin vattenpistol

Permalänk
Medlem

Jävligt bra initiativ, creds ska de ha!

Visa signatur

forum.wallabou.se

Permalänk
Hedersmedlem

Sen kommer familjen som inte fick sin dator, och som har vapnerna kvar

Permalänk

Efter en runda i bf2 nyligen så skulle jag hellre byta datorn mot ett vapen och hemsöka den jävlen som jag spelade med...

Visa signatur

| ASUS P5W DH Deluxe | Intel C2D E6600 | 4GB Corsair DDR2 6400 | Gainward 7950GX2 1GB | Raptor 74GB (system) + 1.7TB (lagring) |
| Samsung 20" Wide TFT | Hyundai L90D+ | Plextor 708A | Nec 3520A | Logitech MX518 | Enermax 550W |
| Laptop: 2.0GHz | 1GB | 6800go | 17" Wide 1920x1200 | DVD-RW | 4618 3DMark05 | (Dell Ins 9300) Dell 9300-Tråd

Permalänk
Medlem

Var nån ställe i usa som gav bort plasma tv mot vapen.

Permalänk
Medlem

Stod om det här i Aftonbladet för, tror det var, mer än 3 veckor sedan.

Visa signatur

"Half-Life 2 is like Duracell of games. It just keeps owning and owning and owning."
i7 920@3.2 vCore 1.024 | Asus P6T Deluxe v2 | 6GB Corsair Dominator Twin3X 1600MHz (6-6-6-18) | Noctua NH-U12P SE2 | Asus DC2 Top V2@1000/1344 vGpu 1.025 | WD Raptor 1500ADFD | Corsair HX 750 | Vista Home Premium 64-bit|

Permalänk
Medlem

Bra initiativ, även om det verkligen är piss i mississippi 150 datorer är inte direkt tillräckligt för alla, men det kanske kan starta något

Visa signatur

AMD Opteron 146[CABYE] | Asrock Dual-SATA2 | Corsair 2x512 MB VS | Connect3D X800GTO - 16 P 540/580 | bZerk 500 W
Qtek 8010 | Canon PowerShot A610 Canon EOS350D/Sigma 18-200|Klap klap duktig 94 :)

Permalänk
Medlem

Ännu en puckad ide från maktgalna politiker, för jag tror nog de kriminella lämnar in deras "arbetsverktyg" i inbyte mot en dator. För kriminella kan ju helt enkelt inte bara sno en dator istället. Men visst, mer makt åt politikerna(som har livvakter/bepansrade bilar), och mindre åt "svenssons" som inte ska ha någon vettig rätt till självförsvar. De kriminella kommer ju självklart alltid att vara beväpnade, och de blir nog gladast av alla nu när deras potentiella offer frivilligt avväpnas.

Handvapen är det enda jag känner till som gör alla jämstälda, allt från handikappade, små veka kvinnor till stora ninjatränade muskelknuttar.

"Shootings are a daily occurrence in Mexico City, a sprawling megalopolis of 18 million people where muggings, carjackings and kidnappings are common."
Nu när offren lämnar in sina vapen så kommer de ovanstående brotten självklart minska...

Visa signatur

Opteron 146 CABYE 0540 FPMW@2740Mhz | NCP 2x1GB | Asrock Dual Sata II | 6800GT@Ultra | Big Tyhpoon | Antec Trueblue 480W | NEC 3520 | WD 180GB

Permalänk
Avstängd

Hähä, skoj det kommer bli när 10000 arga mexare har tagit sig till kommunhuset för att byta ut sina bössor mot en fin dator och inser att det inte riktigt räcker till alla...

Visa signatur

Space, the final frontier

It's not what you've got, it's how you use it, som gamle Ray Stevens sa.

Permalänk
Medlem

Ideen är ju bra som så, men det krävs mycket incitament än så för att få bukt med problem.. Vorre bättre ifall de startade med att fixa job och utbildning

Permalänk
Medlem

Tänk om det e typ Fx60 ? eller så kanske en sur PII

Ajja, men tänk då en familj som "kasserar" sina vapen men datorerna e slut. Sedan skaffar dom nya vapnen, då skulle inte jag vilja stå i den dära kundtjänsten ^^

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av apanove
Ännu en puckad ide från maktgalna politiker, för jag tror nog de kriminella lämnar in deras "arbetsverktyg" i inbyte mot en dator. För kriminella kan ju helt enkelt inte bara sno en dator istället. Men visst, mer makt åt politikerna(som har livvakter/bepansrade bilar), och mindre åt "svenssons" som inte ska ha någon vettig rätt till självförsvar. De kriminella kommer ju självklart alltid att vara beväpnade, och de blir nog gladast av alla nu när deras potentiella offer frivilligt avväpnas.

Handvapen är det enda jag känner till som gör alla jämstälda, allt från handikappade, små veka kvinnor till stora ninjatränade muskelknuttar.

"Shootings are a daily occurrence in Mexico City, a sprawling megalopolis of 18 million people where muggings, carjackings and kidnappings are common."
Nu när offren lämnar in sina vapen så kommer de ovanstående brotten självklart minska...

När någon i familjen blir full och förbannad finns inte självförsvarsvapnet hemma att använda till saker de ångrar senare. Att de sen får en dator i stället som är användbar i till exempel skolarbete gör ju inte saken sämre ...

edit: det är nog det mer sånt de vill komma åt menar jag.

Visa signatur

This is a sign.

Permalänk

Byter in en dubbelpipig hagelbysse mot en A64x2

Visa signatur

Citera.mig.för.svar.][resaomkring.blogspot.com][ Intel I5 2.66GHz.4GB DDR3.ATI HD4670][ @Twitter
'We would like to see most of the human race killed off because it is unworthy, it is unworthy of the gift of life' - Behemoth - Antichristian Phenomenon.

Permalänk
Medlem

Nyhetstorka eller?

Visa signatur

[AMD Athlon64 X2 4400+][Corsair TWINX2048-3500LLPRO][Leadtek 8800GTS 640MB][ASUS A8N-SLI Premium][Antec P180][Antec Neo HE 550W]

Permalänk
Medlem

Om man går väldigt djupt psykologiskt och skit så kan man ju tänka sig att vapnen lägger en grund för hat och misstanke mot alla. Det skapar en mer spänd atmosfär. Oavsett om vapnet används till självförsvar eller till omotiverat dödande så anser jag att vapen är fel! Någon måste släppa vapnet först.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av te00peak
När någon i familjen blir full och förbannad finns inte självförsvarsvapnet hemma att använda till saker de ångrar senare. Att de sen får en dator i stället som är användbar i till exempel skolarbete gör ju inte saken sämre ...

edit: det är nog det mer sånt de vill komma åt menar jag.

Annars finns det en låda i köket med massvis av knivar och säkert en yxa i garaget att använda, konstigt nog slår folk inte ihjäl varandra bara för de blir fulla, lika lite som de skjuter ihjäl varandra. Annars är ju en pistol perfekt åt frugan som gång på gång åker på stryk av maken varje gång han är på fyllan.

Dejavo
Jag skulle nog mer tänka mig att vapen gör en trygg eftersom man är beredd på trubbel om det nu skulle dyka upp.

Men visst ligger det en hel del i dina tankar, för de krimminella alltså. Tänk dig själv om du vore våldtäktsman/rånare och du inte kan veta om ditt tillltänkta offer kommer dra upp en 44 Magnum och blåsa bort skallen på dig när du försöker råna/våldta denne. Taskiga tider för krimminellt pack alltså.

Visa signatur

Opteron 146 CABYE 0540 FPMW@2740Mhz | NCP 2x1GB | Asrock Dual Sata II | 6800GT@Ultra | Big Tyhpoon | Antec Trueblue 480W | NEC 3520 | WD 180GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av apanove
Annars finns det en låda i köket med massvis av knivar och säkert en yxa i garaget att använda, konstigt nog slår folk inte ihjäl varandra bara för de blir fulla, lika lite som de skjuter ihjäl varandra. Annars är ju en pistol perfekt åt frugan som gång på gång åker på stryk av maken varje gång han är på fyllan.

Tror att många inser vad de gör om de försöker knivhugga någon (mer än att bara trycka på en avtryckare, då är det försent på någon millisekund..). Plus att offret i alla fall har en chans att försvara sig om det rör sig om en kniv (särskilt när idioten i fråga är full).

Om frugan åker på stryk varje gång maken blir full så tvivlar jag på att en pistol hjälper. I bästa fall så skjuter hon maken som inte fattar att hon menar allvar (eftersom han är full).

Sen står det ju såhär i nyheten vilket förklarar en del tycker jag:

Citat:

"People often have a gun at home, which could perhaps be for self-defense, but sadly it becomes a family tragedy when it is not used properly,"

Nu tycker jag i och för sig att det inte borde gå att köpa ett vapen om man inte har full koll på hur man hanterar det (och är införstådd i att det inte ska vara tillgängligt för någon som inte har full koll).

Och eftersom datorerna är donerade så lär det knappast röra sig om monsterburkar. Troligen gamla arbetsstationer. Dvs. i en sweclockares ögon skulle det inte vara mycket att ha.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av apanove
Annars finns det en låda i köket med massvis av knivar och säkert en yxa i garaget att använda, konstigt nog slår folk inte ihjäl varandra bara för de blir fulla, lika lite som de skjuter ihjäl varandra. Annars är ju en pistol perfekt åt frugan som gång på gång åker på stryk av maken varje gång han är på fyllan.
...klipp...

Konstigt nog, vad menar du med det?

Du förstår nog lika bra som jag att hämningar släpper när hjärnan bedövas ...

De flesta alternativ är ju lite bättre för kvinnan än att skjuta maken.

edit: och har de då inte någon pistol hemma gör hon troligtvis inte det då hon inte har det att tillgripa i stundens hetta...

Visa signatur

This is a sign.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sun Tzu
Nyhetstorka eller?

Bara för att dom skriver en nyhet som är är datorrellaterad och har socialt sammanhang så är det nyhetstorka?

Visa signatur

Citera.mig.för.svar.][resaomkring.blogspot.com][ Intel I5 2.66GHz.4GB DDR3.ATI HD4670][ @Twitter
'We would like to see most of the human race killed off because it is unworthy, it is unworthy of the gift of life' - Behemoth - Antichristian Phenomenon.

Permalänk
Medlem

Gun's dont kill people, idiot's do

Visa signatur

Motherboard:Asrock Z370 Extreme4
Cpu:Intel I5 8600K@Stock
Memory: Corsair Vengeance LPX 16Gig 3200Mhz
Gpu:PNY GTX 1080 8GB

Permalänk

kommer aldrig funka.........

Visa signatur

Amd 64 3000+ | 512x4 | Gforce 6800ultra (agp8x) | 80gigx2 | Razer diamonback | eXactMat | 19"TFT

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bergmanman
Bara för att dom skriver en nyhet som är datorrellaterad är det då nyhetstorka?

Brukar vara typ tre nyheter vanligtvis

Kanske blivit kräsen:)

Visa signatur

[AMD Athlon64 X2 4400+][Corsair TWINX2048-3500LLPRO][Leadtek 8800GTS 640MB][ASUS A8N-SLI Premium][Antec P180][Antec Neo HE 550W]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sun Tzu
Brukar vara typ tre nyheter vanligtvis

Kanske blivit kräsen:)

Lördagskvällen är ung.

Visa signatur

Citera.mig.för.svar.][resaomkring.blogspot.com][ Intel I5 2.66GHz.4GB DDR3.ATI HD4670][ @Twitter
'We would like to see most of the human race killed off because it is unworthy, it is unworthy of the gift of life' - Behemoth - Antichristian Phenomenon.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av te00peak
Konstigt nog, vad menar du med det?

Du förstår nog lika bra som jag att hämningar släpper när hjärnan bedövas ...

De flesta alternativ är ju lite bättre för kvinnan än att skjuta maken.

edit: och har de då inte någon pistol hemma gör hon troligtvis inte det då hon inte har det att tillgripa i stundens hetta...

Om nu hämningar släpper när man dricker så borde man väl rimligtvis förbjuda alkohol? Trafikolyckor skulle nog halveras över en natt. Och jag har då alldrig fått för mig att döda någon bara för att jag är full, men jag skulle gärna vilja kunna försvara mig mot dem som har sådana tankar.

Har hon ingen pistol så borde hon väl rimligtvis ha sett till att inte byta bort den mot en dator.

------------------------------------------------

echo
Jag tror inte att varken du eller jag vill försvara oss mot någon med kniv genom att parera med våra "före detta" armar och händer. När det är så mycket enklare och riskfriare är att bara skjuta personen med kniven.

Skjuter frugan sin misshandlarmake i självförsvar så ser jag det som något bra, vi kanske inte är överens här?

Visa signatur

Opteron 146 CABYE 0540 FPMW@2740Mhz | NCP 2x1GB | Asrock Dual Sata II | 6800GT@Ultra | Big Tyhpoon | Antec Trueblue 480W | NEC 3520 | WD 180GB

Permalänk
Medlem

jag ger lätt min dator för en ak-47 och ca 500 skott

PS: tror inte att det kommer funka, för vapen är leverbröd för många där så att få en dator kommer inte hjälpa dom mycket.

Permalänk
Medlem

Vad kostar ett vapen där nere tror ni? 500 kronor?

Vad tror ni dom gör efter dom har fått sin dator?

Jo, går till närmsta vapenhandlare och köper sig ett nytt vapen.

(Skulle jag gjort iallafall)

Visa signatur

Maincomputer 4x128gb SSD i raid0 = snabb. I7 4770k@4.4GHZ med en stor jädra fläkt (kommer inte ihåg namnet på rak arm. Asuis Z87-Delkuxe, 2x R9280X.. Madcatz (Tangentbord Cyborg Strike 7), Rat 9 och så hörlurarna såklart, Freq5. [/Madcatz] :P.. Massa annat som jag inte orkar skriva här :)