Permalänk
Medlem

Färga/frosta plexiglas

Hej, Jag har alltid undrat vad som menas med att frosta plexiglas. Såg en snubbe som hade gjort det, men det såg ut som om det var färgat.... Jag håller på med ett chassi och jag har plexiglas som ska täcka så man inte ska behöva se hela dator innehållet så fort man öppnar fronten.. Men om jag tar plexiglaset så syns det ju ändå (inte så svårt att räkna ut även för mig )
Iallafall, Hur kan jag göra så det blir mörkt men ändå så jag kan se genom det?, eller så tänkte jag göra plexiglaset svart och ha runda mönster som man ser igenom.. Hoppas ni förstår hur jag menar.. Jag förklarar jäkligt dåligt :P..

Någon som har en ideé på hur jag kan göra?..
Skulle igentligen laggt upp bilder men min digitalkamera har gått sönder

Permalänk
Medlem

frostat glas är sånt man ofta har på duschkabiner eller rutor på toaletter.. om du tar en bit plexi o sandpapprar så har du typ frostat glas som det kallas. eller frostat plexiglas

köp solfilm som man har till bilar och sätt på. Det funkar skitbra o vet en del som gjort det

Visa signatur

:)

Permalänk

ett tips som ja kommer använda till mitt kommande projekt är att använda väldigt mörk-tonad plexi/glas. då ser man ingenting utifrån.

om man däremot slår på en samling dioder inne, under plexiglaset så ser man då vad som finns under. kan bli riktigt ballt.

samma sak med perforerad plåt i vissa fall. om man lyser på det ser man inte igenom, men om man lyser från andra hållet ser man igenom.

Visa signatur

Sunt förnuft fick mig att köpa en iMac.
Gör det du med!

Permalänk
Avstängd

Spraya med mattsvart sprayfärg.. Funkar skitbra och blir svart!

Permalänk
Medlem

Vad är meningen med ett plexifönster om man INTE ska se igenom det??

Permalänk
Medlem

han kanske mena att det ska va lite tonat så man bara ser igenom om det är ljust därinne eller så

Visa signatur

:)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ryderman
frostat glas är sånt man ofta har på duschkabiner eller rutor på toaletter.. om du tar en bit plexi o sandpapprar så har du typ frostat glas som det kallas. eller frostat plexiglas

köp solfilm som man har till bilar och sätt på. Det funkar skitbra o vet en del som gjort det

var köper man solfilm då?

Visa signatur

Systemet: Win10 x64, SilverStone Temjin TJ08-E, Corsair RM650X 650W, Intel i5 3570k, Be quiet! Shadow Rock Slim, ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC, Asus P8Z77-M Pro, 16GB Corsair Vengaence LP, Samsung 860 QVO 1TB, Asus VG248QE 24".

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av appoc2013
var köper man solfilm då?

Bland annat på biltema.

Visa signatur

Elektriker och musiker =)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Exsmex
Bland annat på biltema.

Hittar tyvärr ej på biltema :S du kan inte länka, eller ange meny och undermeny...?

Visa signatur

Systemet: Win10 x64, SilverStone Temjin TJ08-E, Corsair RM650X 650W, Intel i5 3570k, Be quiet! Shadow Rock Slim, ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC, Asus P8Z77-M Pro, 16GB Corsair Vengaence LP, Samsung 860 QVO 1TB, Asus VG248QE 24".

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av appoc2013
Hittar tyvärr ej på biltema :S du kan inte länka, eller ange meny och undermeny...?

"Vidga dina vyer"

Sök på "solskydd" så får du upp en uppsjö av olika typer och varianter

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Björnlabb
"Vidga dina vyer"

Sök på "solskydd" så får du upp en uppsjö av olika typer och varianter

jag sökte på solfilm och fick inga resultat... Testade bara film sen och hitta men SweC CePa förut så kunde ej säga att jag löste det

btw. hittade något "Tuning film, Aluminium/Carbon" på Micro.se vad är det förnågot, är det något liknande eller vad är det för skillnad?

Samt en sak till, släpper de bara igenom det ljus som är reaktant med UV, eller CCL-ljus också?

btw. hur fäster man dem? bara limma på med vad som hälst eller....?

Visa signatur

Permalänk

när man sätter solfilm på bilar t.ex. så måste man tvätta rutan först.

sedan så skär man ut den bit film man vill sätta på glaset, och sen sprayar man med vatten blandat med tvättmedel. detta för att man ska kunna skjuta filmen i sidled, men också för att det agerar som lim kan man säga när de väl torkar.

för att få ut alla luftbublor, använder man som en fönster-skrapa/is-skrapa på vintern till bilar, fast med gummi. man drar sedan med skrapan över filmen tills alla bubblor är borta. sim salabim.

och sen stavas det helst!

Visa signatur

Sunt förnuft fick mig att köpa en iMac.
Gör det du med!

Permalänk
Medlem

Har satt frostat folie på min server, dock är det ganska dyrt.

http://galleri.sweclockers.com/galleri_visa.php?chassi_id=776...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lingonet
Har satt frostat folie på min server, dock är det ganska dyrt.

http://galleri.sweclockers.com/galleri_visa.php?chassi_id=776...

Wow shit! precis sånt jag letat efter tidigare, hur mkt kostar det? vad behöver man? Hur gör man? all info jag kan få om det, hur man gör för att få motivet osv...
Skulle uppskattas, kanske lite n00b:igt av mig att ställa dessa frågor men vafan, vill ej klanta mig genom att råka missa något, speciellt inte då, som du sa, det är dyrt....

-Appoc

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Mor är grafisk designer och jobbar med folie så det blev till att be snällt.

Denna är utskärd ur en maskin så motivet kan vara lite svårt att göra för hand ifall du nu inte är väldigt fingerfärdig och har en scalpel (stavning) eller en brytbladskniv.

Foliet kostar runt 250kr m2.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lingonet
Mor är grafisk designer och jobbar med folie så det blev till att be snällt.

Denna är utskärd ur en maskin så motivet kan vara lite svårt att göra för hand ifall du nu inte är väldigt fingerfärdig och har en scalpel (stavning) eller en brytbladskniv.

Foliet kostar runt 250kr m2.

Jaha, på så vis, inget för en som aldrig moddat förut då, som mig

:S Du vet inget annat sätt att få liknande effekt?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

rugga det försiktigt med väldigt fint sandpapper kanske skulle funka.

Permalänk
Medlem

man kan få väldigt hyfsade resultat på frostning om man bara tar ett vanligt 1000 sandpapper och kör lite försiktigt med..

Visa signatur

<3

Permalänk
Medlem

hmm, det bästa vore npg om man blästrade med ganska lågt tryck och fin sand. Skulle tro att det ger bäst resultat. Om trycket är för högt kan jag tänka mig att man kör rakt igenom plexit som är ganska mjukt.

Har man en kompressor kan man alltid koppla den tll et bläster munstycke och köpa någon fin sand att köra med. Det jobbiga är att det kan va svårt att få det bra om man bara kör punktbläster vilket är enklast om man bara har en "vanlig" classe kompressor eller liknande. Annars kan man väl alltd fråga om man får låna en i någon lastbilsverkstad eller något i den stilen. Oftast så har de en bläster för att göra rent bromsbackar när de byter belägg.;)

Visa signatur

Det man inte vet, det lider man inte av.

Permalänk
Medlem

kan vara lite svår med sandpapper och bläster ifall man tänker efter, det skall ju vara jämmt från alla håll medans sandpapper blir det ganksa oregelbundet och blästring med.

Permalänk
Medlem

Resultatet med en liten vanlig handbläster blir perfekt!.
Detta är 10mm specialfräst plexi där blästringen är gjord på baksidan!.
Jag använde 8kg tryck vid blästringen, & vid det trycket så tränger sandkornen in ca 1/10mm in i plexit!.

Permalänk
Medlem

läckert

Men han vill kunna se igenom det med.