Permalänk

Du, Klubban... "Göra något med GPU:n" avsåg en uppklockning. NVIDIA-kortet i DELL:en är ju nedklockad pga att företaget anser att den blir för varm annars. jag tänkte att det kanske är något liknande med Radeon-kortet.

Visa signatur

"Kom, din djäfvul, o. lös skorna af mig" (Vani, diabole, discalcea me. GREGORIUS Dial. lib. 3, cap. 20 (c. 594))
=============================
ASUS G2PC-7R001M | 17" WXGA+ GT | Intel Core 2 Duo T7200 | Mobile Intel® 945 PM Express Chipset + ICH7M | RADEON® X1700 512MB | 2048MB DDR1I 667 | 160GB SATA HDD

Permalänk
Avstängd

Nvidia gör inte ofta misstag. men gs-kortet har dom verkligen underklockat i största laget. tack gode gud att det går att låsa upp, så man kan få ut det man betala för.

Visa signatur

|| Inspiron 9400 | T7200 2.0ghz (4mb L2-cache) | 2 x 1024mb (667mhz) | 80gb (7200rpm) | True life wxga+ | go7900gs @(600/1400) | 3dmark05: 8932 ||
|| k800i Allure Brown + HBH-DS970 (BluetoothT 2.0, auto volymjustering, DSP (Digital Signal Processing), frekvensväxling) ||

Permalänk

Och tack gode gud att du hjälper mig med den saken. 18 februari är senaste bud på leverans hit på min 9400:a!

Visa signatur

"Kom, din djäfvul, o. lös skorna af mig" (Vani, diabole, discalcea me. GREGORIUS Dial. lib. 3, cap. 20 (c. 594))
=============================
ASUS G2PC-7R001M | 17" WXGA+ GT | Intel Core 2 Duo T7200 | Mobile Intel® 945 PM Express Chipset + ICH7M | RADEON® X1700 512MB | 2048MB DDR1I 667 | 160GB SATA HDD

Permalänk
Medlem

Har ett problem med blåskärm som dykt upp nu sammanlagt tre gånger. Blir blått och så står det:

*** Hardware Malfunction
Call your hardware vendor for support
NMI: Parity Check / Memory Parity Error
*** The system has halted

Då är det bara att slå av datorn o starta om med strömbrytaren.
Någon annan som råkat ut för detta?

Oj vad jag vill slippa skicka in min dator.....

Permalänk

danne79: Här är lite info på ditt DELL-problem (är du nöjd med ditt NVIDIA-kort förresten?:

Edit: Och så kan du googla på "DELL NMI: Parity Check / Memory Parity Error". Många tips där ute.

NMI: Parity Check / Memory Parity Error

RESOLUTION
To try to resolve this behavior, use the following troubleshooting techniques. Because Windows can display only basic error messages when hardware malfunctions occur, troubleshooting can be difficult. Most equipment problems center around the motherboard, the RAM on a motherboard or on an adapter, or the cache memory on a motherboard or on an adapter.

To troubleshoot basic hardware problems, try one or more of the following:

Check the Memory

Remove any extra memory modules that are in the computer, leaving only the least amount that is required for the computer to start and run Windows. Restart the computer to see whether the error messages persist.

If the error does not reappear, the issue is isolated to one or more of the RAM modules that you removed from the computer. Continue to remove and replace the minimum amount of RAM required, using the memory modules that you removed. When the error returns, you have isolated the individual memory module that is responsible for the problem.

This process may require you to restart your computer several times to pinpoint the specific memory module that is not working correctly.

Solution

Replace the defective RAM module.

Microsoft has released a software memory diagnostic tool, Windows Memory Diagnostic. Windows Memory Diagnostic tests the Random Access Memory (RAM) on your computer for errors.
To download this tool, visit the following Microsoft Web site:
http://oca.microsoft.com/en/windiag.asp

Check the Adapters

Remove any adapters that are not required to start the computer and run Windows. In many cases, you can start your computer with only the drive subsystem controller and the video adapter.

If the error message does not appear, one of the adapters that you removed is the source of the problem. Reinstall each adapter separately, restarting after each adapter is installed, to see whether the error returns. If the error does not return after you reinsert all of the adapters, it is possible that one of the adapter cards just needed to be reseated. After your computer is running again, monitor the computer to make sure that the error does not return.

Solution

If reseating the adapters does not solve the problem, replace the adapter that is causing the error.

Check the Computer BIOS/Configuration

Verify that you have installed the latest revisions for your computer's BIOS or firmware configuration software. Go into the BIOS and set load Fail-safe defaults or BIOS defaults, disable any antivirus protection in the BIOS, and then set Plug and Play OS to No.

The type of hardware that your computer uses and the design of the motherboard determine what part of your computer's firmware can actually be updated. Various manufacturers provide diagnostic tools for troubleshooting.

Solution

Update the BIOS, the firmware, and/or the EISA configuration.

If none of these procedures isolates or resolves the issue, the problem can be narrowed down to the motherboard, drive subsystem controller, hard drive, or the video adapter. Advanced RAID or other caching controllers can have RAM, processor chips, or both that could also be the problem. If the simplest configuration contains one of these advanced adapters, resolving the problem may require use of additional troubleshooting or diagnostic software, possibly using duplicate hardware.

===============================

Eller så kan du kolla in det här (från DELL-supporten). Något modifierat för dig då förstås, men grundtanken:

The problem lies in the Broadcom driver files.

To resolve the problem do the following:

Update your XP Broadcom driver files from the website : http://www.broadcom.com/drivers/downloaddrivers.php

Now save all the files in the i386 in both directories for the image on the RIS server

Do the same for both of the $oem$\1$\drivers\nic folders

Open the downloaded b57w32.inf file for editing.

Delete the [Broadcom] section until you get to [Broadcom.NTx86.5.1]

Delete the sections headed 32-bit Windows 2K Install section until you get to 32-bit Windows XP Install section

In the [Manufacturer] section (in the top)
Change to the following:
%BRCM% = Broadcom

In the [Broadcom.NTx86.5.1] section, modify the section header to read [Broadcom]

Save the *.inf file and copy it to both of the i386 directories. Do not put them in the $oem$ folders!

Stop the BINLSVC service on the RIS server.

Delete the b57w32.PNF and the b57w2k.PNF in the i386 folder on your RIS server installation.

Start the BINLSVC service.

Start the RIS build and things should start working now.

Thanks to Toby Ovod-Everett from the Dell forum who posted this helpful guide.
http://forums.us.dell.com/supportforums/board/message?board.i...
essage.id=4901

===================================

Lycka till!

Visa signatur

"Kom, din djäfvul, o. lös skorna af mig" (Vani, diabole, discalcea me. GREGORIUS Dial. lib. 3, cap. 20 (c. 594))
=============================
ASUS G2PC-7R001M | 17" WXGA+ GT | Intel Core 2 Duo T7200 | Mobile Intel® 945 PM Express Chipset + ICH7M | RADEON® X1700 512MB | 2048MB DDR1I 667 | 160GB SATA HDD

Permalänk

ksmb tror du fortfarande att alla 7900 har samma bios??

har kontaktat juanlu så nu kan de med dells nya röv bios flasha med

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av devildenied
ksmb tror du fortfarande att alla 7900 har samma bios??

har kontaktat juanlu så nu kan de med dells nya röv bios flasha med

Jaha... Nu fattar jag varför det inte gick att flasha för mig... >.< Jag är bra jävla trög ibland.

EDIT: Om man sätter in en bootbar USB-sticka, nån som vet på vilken plats den hamnar? Hårddisk överst, sen DVD...? Måste blindflasha, så jag är tacksam för svar! Och är det nån som vet den ungefärliga tidsrymden som man ska trycka på F12 inom för att få upp boot-menyn? 2-5 sekunder? (Efter att man har tryckt på strömbrytare) Ytterligare en sak (sorry), någon som har orginalbios till Inspiron 9400 och nVIDIA 7900GS? Relativt ny då verkar det som. Skulle vara så obeskrivligt tacksam om någon kunde skicka dem! Kanske äntligen kan få ordning på datorn då!

Visa signatur

Legalise Internet (and stimpacks)

Permalänk
Avstängd

men herregud hur ska jag veta om det kommit nått BIOS till gs-kortet. man får väll uppdatera sig själv lite. (måste va väldigt nytt i sånnafall, för bara några veckor sedan flashade ALLA gs-kort-ägare med samma VBIOS)

innan detta nya VBIOS kom, stämde det precis som jag sa. att ALLA gs-kort i hela världen funkar med samma VBIOS. nu finns 2, kul för dom som har det nya, så dom kan OC.

ps. flasha givetvis med cd-r skiva, precis som man ska.

själv trycker jag F12 flera gånger i följd när jag ser Dell loggan (spelar ingen roll, bara du kommer in i menyn) // markera dvd-läsaren // skriv; nvflash 790gsuon.rom // tryck enter // tryck Y // starta om datorn manuellt // klart.

Obbedemus. DU HAR ORGINAL VBIOS PÅ JUANLUS SKIVA. ditt orginal VBIOS heter 791GSNNN.ROM , det är det du behöver.
(det gammla [mitt egna] heter 790GSNNN.ROM)

eller flasha med 791GSUNN.ROM (1 volt), för klockning.

Visa signatur

|| Inspiron 9400 | T7200 2.0ghz (4mb L2-cache) | 2 x 1024mb (667mhz) | 80gb (7200rpm) | True life wxga+ | go7900gs @(600/1400) | 3dmark05: 8932 ||
|| k800i Allure Brown + HBH-DS970 (BluetoothT 2.0, auto volymjustering, DSP (Digital Signal Processing), frekvensväxling) ||

Permalänk

Vad ska man säga... Blindflash funkar inte. Nästa steg?

Visa signatur

Legalise Internet (and stimpacks)

Permalänk
Avstängd

använda du 791GSNNN.ROM från en skiva med nya versionen på ?

följde stegen ?

Visa signatur

|| Inspiron 9400 | T7200 2.0ghz (4mb L2-cache) | 2 x 1024mb (667mhz) | 80gb (7200rpm) | True life wxga+ | go7900gs @(600/1400) | 3dmark05: 8932 ||
|| k800i Allure Brown + HBH-DS970 (BluetoothT 2.0, auto volymjustering, DSP (Digital Signal Processing), frekvensväxling) ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Obbedemus
Vad ska man säga... Blindflash funkar inte. Nästa steg?

surt sa räven, har själv suttit i den sitsen. höll på och blindflasha i flera timmar innan jag fick till det, visade sig att jag glömde bort att det är engelskt tangentbord när man ska flasha om blev helt enkelt fel tecken överallt.

Visa signatur

Ställ dig mellan två av mig och få idioti i stereo!
|| dell 9400 | t7200 | 2048mb 667mhz | 120gig | 7900 gs 500/1200 mhz ||
|| videodatorn | chassi: catron vhs årsmodell gammal | celeron 1.7 ghz | cd | minne: jajjemän | 40 gig ||

Permalänk

Men va fan är du idiot ksmb jag har ju försökt säga till dej och alla andra ett tag nu men ändå har du sagt att alla dells 7900 har samma bios och att
du garanterar att det funkar. Det borde ju vara du som ska vara uppdaterad om du ska göra såna uttalanden

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FORSKUR
surt sa räven, har själv suttit i den sitsen. höll på och blindflasha i flera timmar innan jag fick till det, visade sig att jag glömde bort att det är engelskt tangentbord när man ska flasha om blev helt enkelt fel tecken överallt.

Hehe, då blir man lite sur. Fast jag ska skriva in nvflash 790gsnnn.rom och det är väl samma på svenskt och engelskt?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av KSMB
använda du 791GSNNN.ROM från en skiva med nya versionen på ?

följde stegen ?

791GSNNN.ROM finns inte på skivan och eftersom jag tog det från hans hemsida (som du länkade) antar jag att det var senaste versionen? Och ja, jag följde stegen. Tryckte F12 som en galning, sen pil-ner, ENTER, skrev in nvflash 790gsnnn.rom (eftersom 791gsnnn.rom inte finns), tryckte enter, tryckte y (det pep till), numlock, capslock och scrollock dioderna blinkade så där fint och sen när det pep igen stängde jag genom att trycka på strömbrytaren och sen trycka på den igen.
EDIT: Såg just att han har lagt upp en ny verison. Ska testa den!

Visa signatur

Legalise Internet (and stimpacks)

Permalänk
Avstängd

devildenied, vad är det med dig. fan inte mitt fel din tölp. hur fan kan jag veta att det har kommit ett helt nytt bios i dom allra nyaste 9400.
eftersom det har funkat för alla andra gs-kort snubbar, skrev jag att det funkar garanterat (flashen är stabil, etc), det gjorde ju det för alla, tills nu.

Obbedemus, ja, ja menar den "nya" versionen. ver 6.

Visa signatur

|| Inspiron 9400 | T7200 2.0ghz (4mb L2-cache) | 2 x 1024mb (667mhz) | 80gb (7200rpm) | True life wxga+ | go7900gs @(600/1400) | 3dmark05: 8932 ||
|| k800i Allure Brown + HBH-DS970 (BluetoothT 2.0, auto volymjustering, DSP (Digital Signal Processing), frekvensväxling) ||

Permalänk
Medlem

måste man inte skriva "nvflash -4 -5 -6 {romname}.rom" för att det ska funka och inte "nvflash {romname}.rom". det är bindestrecken mellan fyran, femman och sexan som blev fel för mig när min skärm var skrämmande svart

Visa signatur

Ställ dig mellan två av mig och få idioti i stereo!
|| dell 9400 | t7200 | 2048mb 667mhz | 120gig | 7900 gs 500/1200 mhz ||
|| videodatorn | chassi: catron vhs årsmodell gammal | celeron 1.7 ghz | cd | minne: jajjemän | 40 gig ||

Permalänk

Åh, fy fan vad skönt! Det funkar! Tack så vansinnigt mycket! Är er (speciellt KSMB och devilddenied) evigt tacksamma! Men ni får ta och chilla lite killar. Ingens fel, ingen arg. Tack tack tack!!

Visa signatur

Legalise Internet (and stimpacks)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Obbedemus
Åh, fy fan vad skönt! Det funkar! Tack så vansinnigt mycket! Är er (speciellt KSMB och devilddenied) evigt tacksamma! Men ni får ta och chilla lite killar. Ingens fel, ingen arg. Tack tack tack!!

Grattis! antar att klumpen i halsen har släppt nu

var det den nya versionen som fixade det?

Visa signatur

Ställ dig mellan två av mig och få idioti i stereo!
|| dell 9400 | t7200 | 2048mb 667mhz | 120gig | 7900 gs 500/1200 mhz ||
|| videodatorn | chassi: catron vhs årsmodell gammal | celeron 1.7 ghz | cd | minne: jajjemän | 40 gig ||

Permalänk

Yepp! Ska göra den idiotiska saken ("Only a fool would do this...") och försöka flasha om. Tack så mycket!

Visa signatur

Legalise Internet (and stimpacks)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Obbedemus
Yepp! Ska göra den idiotiska saken ("Only a fool would do this...") och försöka flasha om. Tack så mycket!

isåfall e jag också en fool, hehe

Visa signatur

Ställ dig mellan två av mig och få idioti i stereo!
|| dell 9400 | t7200 | 2048mb 667mhz | 120gig | 7900 gs 500/1200 mhz ||
|| videodatorn | chassi: catron vhs årsmodell gammal | celeron 1.7 ghz | cd | minne: jajjemän | 40 gig ||

Permalänk

Hehe, min lyckades nu i alla fall.
Glömde bara be om ursäkt till KSMB; missade att du skrev "nya versionen". Sorry för det! Ber också om ursäkt för att jag har varit till besvär, ställt massvis med frågor, etc. men jag har inte varit så där jätteglad denna veckan. Hoppas ni förstår! Arigato gozaimasu!

Visa signatur

Legalise Internet (and stimpacks)

Permalänk
Avstängd

DU SER, JAG SA ATT DET KOMMER ORDNA SIG.

kolla här, det är stor skillnad på att flasha med fel VBIOS eller att "bränna" kortet (överhettat). felflash löser sig oftast genom att flasha tillbaka till rätt version.

GRATTIS !

edit. vill du veta en bra sak som kom ur det hela, kortet ditt är ej känsligt mot att flasha (med rätt version såklart, he he), när kortet kände av rätt version hoppa det tillbaka snabbt och fint, eller hur. vilket betyder att du kan köra med 791GSUNN.ROM (1 volt), om du vill klocka. (du har ju redan lyckats med rev.1 versionen).

Visa signatur

|| Inspiron 9400 | T7200 2.0ghz (4mb L2-cache) | 2 x 1024mb (667mhz) | 80gb (7200rpm) | True life wxga+ | go7900gs @(600/1400) | 3dmark05: 8932 ||
|| k800i Allure Brown + HBH-DS970 (BluetoothT 2.0, auto volymjustering, DSP (Digital Signal Processing), frekvensväxling) ||

Permalänk

En fråga: Vilken drivrutin använder ni till det trådlösa nätverskortet?

Permalänk
Avstängd

Intel Intel(R) PRO/Wireless 3945ABG Network Connection
Driver
Versionsnamn: Network: Intel Intel(R) PRO/Wireless 3945ABG Network Connection, Driver, Windows 2000, Windows XP, Windows XP x64, Multi Language, Multi System, v.10.5.1.0 (TIC125444), A08
Versionens utgivningsdatum: 2006-12-01
Kritiskhet: Recommended
Beskrivning: Installer package for driver version 10.5.1.72 and PROSet/Wireless utility version 10.5.1.182 supporting Intel(R) PRO/Wireless 3945ABG Network Connection Wireless LAN Mini Card.

När du hämtar filer så accepterar du villkoren i Dells licensavtal för programvara.

Filnamn Filstorlek Hämtningstid (56 kB) Filformat
R138747.EXE 90 MB 3.7 hr Hard-Drive

http://support.euro.dell.com/support/downloads/download.aspx?...
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
edit. dann79 vilken skärm har du ?

Visa signatur

|| Inspiron 9400 | T7200 2.0ghz (4mb L2-cache) | 2 x 1024mb (667mhz) | 80gb (7200rpm) | True life wxga+ | go7900gs @(600/1400) | 3dmark05: 8932 ||
|| k800i Allure Brown + HBH-DS970 (BluetoothT 2.0, auto volymjustering, DSP (Digital Signal Processing), frekvensväxling) ||

Permalänk

tack men har testat med den tidigare och den är fel, har en japansk modell. har kört in alla tänkbara men ingen kickar igång det..får snacka med Dell imorgon.

Permalänk

Jag ringde Dell i måndags och har fortfarande inte pratat med dem.
Testat gå in på den japanska sidan? Kanske blir lite knepigt med språket, men de kan ju ha andra drivrutiner och så där. Bara en tanke...

KSMB: Jo, men det kändes lite kört ett tag när det inte funkade att blindflasha. Jag har faktiskt flashat det sen. Gjorde det igår. Och det gick ju bra! *Glad, glad, glad*

Visa signatur

Legalise Internet (and stimpacks)

Permalänk
Avstängd

nice, ladda hem t ex 84.69 med modded inf. sen är det bara att klocka på:
http://www.laptopvideo2go.com/forum/index.php?showtopic=9944

Visa signatur

|| Inspiron 9400 | T7200 2.0ghz (4mb L2-cache) | 2 x 1024mb (667mhz) | 80gb (7200rpm) | True life wxga+ | go7900gs @(600/1400) | 3dmark05: 8932 ||
|| k800i Allure Brown + HBH-DS970 (BluetoothT 2.0, auto volymjustering, DSP (Digital Signal Processing), frekvensväxling) ||

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Obbedemus
Jag ringde Dell i måndags och har fortfarande inte pratat med dem.
Testat gå in på den japanska sidan? Kanske blir lite knepigt med språket, men de kan ju ha andra drivrutiner och så där. Bara en tanke...

Har testat alla dem också men ingen som funkar, börjar tro att jag har någon unik modell som saknar wireless.

Permalänk
Medlem

Är trådlösa påsalget då?
finns väl ofta en knapp på bärbara där man kan slå på/av detta?

Permalänk
Medlem

cannonball: tack för tipsen, inte hunnit gå igenom så mycket än dock. Kör först på den gamla hederliga metoden att blunda så kanske det försvinner av sig självt:) Men allvarligt så har det hänt 3ggr på ca 3 månader så, är inte så farligt nu. Är klart nöjd me 7900GS, oklockat! Men mitt senaste kort jag jämför me nu är ett Geforce 3,32Mb så:)

KSMB: Samma skärm som dig, 1440x900.Vadådå?

Permalänk

dann79: He, he... Varsågod! Jo, blundar man så förvisnner alla bekymmer... Åtminstone temporärt. Ska bli schysst å få hem nya DELL:en... Villa gärna se 1920-upplösningen på NVDIA-kortet. Fast jag är ju rätt nöjd med min ASUS också. Trots Radeon-GPU.

Visa signatur

"Kom, din djäfvul, o. lös skorna af mig" (Vani, diabole, discalcea me. GREGORIUS Dial. lib. 3, cap. 20 (c. 594))
=============================
ASUS G2PC-7R001M | 17" WXGA+ GT | Intel Core 2 Duo T7200 | Mobile Intel® 945 PM Express Chipset + ICH7M | RADEON® X1700 512MB | 2048MB DDR1I 667 | 160GB SATA HDD