Riktigt läskiga spel till PC

Permalänk
Relik 📜

Riktigt läskiga spel till PC

Tjena!

Satt och spelade FEAR med ett par kompisar igår, och märkte (till min förvåning) att samtliga tyckte det var kul att bara titta på när jag spelade.. Det blev lite som att ha huvudrollen i en skräckfilm.
Den som tyckte det var allra roligast var faktiskt en tjej, hör och häpna.

Så, till helgen har vi en plan på en riktigt "skräck-kväll".
Ta någon mysig rulle, och sedan spela det absolut äckligaste vi kan hitta i spel-väg hela natten.

Jag har hört Silent Hill-serien lovordas, och hittade lite när jag sökte på forumet. Men, åsikterna verkar väldigt delade.

Det är mer psykiskt än "splatter" jag är ute efter.. FEAR med den lilla flickan som glider runt bygger upp en fin stämning, om ni förstår vad jag menar.

Så vad är det som gäller? SH? Och i så fall 1, 2, 3, eller 4?

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje -> R7 5700X3D - Prime B450-Plus - RX 7900 XTX - 32 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Om du ska ha psykiskt påfrestande skräck så är ju silent hill givet. Tror inte jag behöver säga mer faktiskt.

EDIT: En sak till skulle jag kanske säga. Vilket av dom.
Alla är faktiskt bra. Vissa tycker 2:an är bäst och jag håller med om att det är bra, men jag tycket faktiskt 3:an eller 4:an.
I 4:an är man instängd i sitt rum och man känner sig verkligen instängd när man spelar.
Fast man är ju inte instängd hela tiden såklart.

Visa signatur

Laptop: Zepto Znote 3215W | Intel C2D T7250 2.0ghz | 2GB ram | Intel X3100 GPU | 120 GB 5400rpm hdd | Intel 4965 AGN | 9-cell batteri
Kamera: Nikon D80 + batterigrepp | Nikkor AF-S DX 18-55mm 3.5-5.6G VR | Nikkor AF-S 70-300/4.5-5.6 G VR IF-ED | Nikkor AF 50mm 1.8D | Nikon SB-600 blixt

Permalänk

En psykisk rulle kan vara The Cube. Resident Evil 4 är ett mycket bra skräck spel. Om du fått för dig att köpa en (eller har för den delen) Xbox 360 rekomenderar jag Condemed starkt.

Visa signatur

Min dator är antik! AMD athlon processor 899mhz, ATI Radeon 9000 AGP 128MB, 512 mb minne och en fantastisk hårdisk på 28 gb

Permalänk
Medlem

Silent hill 1 och 2 är mest skräck dom senare är lite mer action och ite skärck på riktigt samma sätt.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk

Phantasmagoria, kan dock vara svårt att få tag på.

Psykadeliskt kan annars vara, I have no mouth and i must scream.

Visa signatur

Jag är intresserad av att köpa äldre Äventyr och RPG spel, 80-90-tal, Messa mig!!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [Molotov]
Silent hill 1 och 2 är mest skräck dom senare är lite mer action och ite skärck på riktigt samma sätt.

Jo det tycker jag visst det
Ok, 1:an är nog det som är mest skräck av alla 4:a.

Visa signatur

Laptop: Zepto Znote 3215W | Intel C2D T7250 2.0ghz | 2GB ram | Intel X3100 GPU | 120 GB 5400rpm hdd | Intel 4965 AGN | 9-cell batteri
Kamera: Nikon D80 + batterigrepp | Nikkor AF-S DX 18-55mm 3.5-5.6G VR | Nikkor AF-S 70-300/4.5-5.6 G VR IF-ED | Nikkor AF 50mm 1.8D | Nikon SB-600 blixt

Permalänk
Medlem

Heja Lezz. Har faktiskt upplevt samma sak när det gäller FEAR fast det var en tjej som spelade hos mig medan vi andra glodde när hon lirade hehehehe :D. Hon tyckte det var kul och det var faktiskt roligt att se på som du säger...en filmliknande kännsla. Fast var lite irriterad då hon var extremt försiktigt när hon gick fram :D...som en sköldpadda typ hahaha.

Angående skräckspel så tror jag inte det finns några bra tyvär där andra skulle tycka det är kul att se på. Kanske Undying och Doom III duger dock. Däremot finns det spel där folk gillar att se på när andra spelar. Tex FarCry och strategispelet HoMM serien (2:an och 3:an).

Permalänk
Sötast

Silent Hill 2. Try!

Permalänk

Clive Barkers Undying all the way

Visa signatur

Phanteks Eclipse G360A Mid Tower | ASUS Prime B650M-A WIFI II |
AMD Ryzen 5 7600X CPU Tray | XFX Speedster QICK 319 Radeon RX 7800 XT Core | Kingston FURY Beast RGB DDR5 5600MHz 32GB | Kingston A400 2.5" SSD 480GB | Cooler Master MWE Gold 850 V2 PSU | be quiet! Pure Rock 2 CPU Kylare

Permalänk
Medlem

försök fixa en ps2a om ni ska köra Silent Hill.
älskar dom spelen till ps2 men all känsla va borta när jag provade pc versionerna av sh2 och 3, dom va riktigt tråkiga till pc

Permalänk
Medlem

SH och känsla hör inte ihopa, sämmre skräp finns inte. Men om du har PS2 eller Xbox fixa Project Zero vilket är mycket bra. Till PC finns det inte så mycket skräckspel tyvär.

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 750 2,67GHz
RAM: Corsair 8GB (2x4GB) CL9 1600MHz
GPU: Asus GeForce GTX 970 Strix
SSD: Samsung SSD 830 128GB

Permalänk
Medlem

System shock 2

Visa signatur

Opteron 146 CABYE 0540 FPMW@2740Mhz | NCP 2x1GB | Asrock Dual Sata II | 6800GT@Ultra | Big Tyhpoon | Antec Trueblue 480W | NEC 3520 | WD 180GB

Permalänk
Medlem

Får väl även jag lägga in ett gott ord för Silent Hill-serien, även fast det inte riktigt behövs. Folk verkar hyfsat överens om den saken.
Rekommenderar verkligen att spela alla. Så här i efterhand tycker jag nog att ettan och fyran var de mest intressanta upplevelserna.
Spelas med fördel mitt i natten med högt ljud i ett annars knäpptyst rum.

Visa signatur

Burk: 6650 XT, 5700X, 32GB, Dell G2724D
Ljud: O2/ODAC, DT 150, Fidelio X1, DT 770, Sony XB1000/700/500, Koss Porta Pro
Gamla Bettan [RIP]: XP2500+ @ ~2.0Ghz • FIC Radeon 9600 Pro • Abit AN7 • 1GB OCZ

Permalänk
Medlem

Silent hill 2. Fyyfan säger jag bara. Jag testade att spela det med en vän. På det viset var det på ett ganska dåligt sätt inte alls lika tungt.

Då jag däremot satt mitt i natten och spelade det själv första gången gick det så här (jag var 20 år då detta tilldrog sig).
1. Efter 15 minuter virade jag in mig i ett täcke så att jag slapp tänka på hur mörkt rummet jag befann mig i var.
2. Efter 1 timma slog jag på radion så att det skulle låta lite, vill inte känna mig ensam då jag är rädd.
3. Efter 1,5 timma var jag så rädd att jag fick stänga av ps2an och springa några dörrar bort (till min nuvarande sambo) för att desperat ha någon att umgås med.

Har aldrig kommit längre än 3-4 timmar eftersom jag inte vill sabba upplevelsen genom att spela sh2 med en vän, men samtidigt törs jag inte spela ensam.

Permalänk

Jag tycker helt klart att Sh 2 är bäst, sjukt skön känsla i det spelet, industriellt soundtrack, otroligt vacker grafik och gripande story.
Sh 3 tyckte jag var rätt kasst, visst var designen och grafiken på topp, men det var alldeless för mycket monster, det kunde ju komma typ 4-5st monster på en gång och då blev det inte alls samma stämmning längre.
Sh 4 är dock bra, utom att det baseras lite mer på strider, vilket Sh suger stort på. Dock snygg design och bra soundtrack.

Permalänk
Medlem

Jag satt faktiskt och kröp ur skinnet till Doom 3 igår natt, men sen har man ju spelat wow i ett tag också.
Alla jävla "Kommer fram ur ingenstans och för ett jävla liv" spel är hur läskiga som helst

Jag slår mitt slag för alla "Kommer fram ur ingenstans och för ett jävla liv".
Storyn är väll viktig om ni ska se på det som film, men det ovan nämda konceptet är ju riktigt ruggigt.
Hatar det

Permalänk
Medlem

tycker alla dessa "hoppa fram och väsnas och skjuta eldbollar till man dör av utmattning" är riktigt tråkiga och inte alls läskiga, man hoppar till dom första 2 gångerna sen vet man att i varje trång gång och varje mörkt ställe så står där en jävel.

nej usch. någon borde ta och göra ett riktigt läskigt spel där man verkligen måste tänka lite också, inte bara ta och en spränga en dörr så är man klar.. :/

Permalänk
Avstängd

Condemed är ju på väg till PC.

Permalänk
Medlem

Aliens vs Predator 1 eller 2 är hyffsat läskigt.

Permalänk
Medlem

Silent Hill 2-4, i ett mörkt rum, kl 2 på natten med hög volym

EDIT: INTE PÅ PC! Silent Hill på PC suger bara, äckliga kontroller osv.... så jag skulle inte rekommendera det. Men på konsol däremot, oh yes....

Visa signatur

[Intel Dual Core 6420 @ 2,13GHz || 2048 DDR2 || ATI Radeon x1950Pro || MX518 || Koss SB45]
[iAudio U3 1 gb + Sennheiser CX-300]
daVanii på PSN

Permalänk
Medlem

Om du gillar små ruskiga flickor så se dark water (japanska).

Visa signatur

alla forumedlemmar skapar glädje.
vissa när de loggar in.
andra när de loggar ut.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av asnan
Jag satt faktiskt och kröp ur skinnet till Doom 3 igår natt, men sen har man ju spelat wow i ett tag också.
Alla jävla "Kommer fram ur ingenstans och för ett jävla liv" spel är hur läskiga som helst

Jag slår mitt slag för alla "Kommer fram ur ingenstans och för ett jävla liv".
Storyn är väll viktig om ni ska se på det som film, men det ovan nämda konceptet är ju riktigt ruggigt.
Hatar det

Sådan "enkel" rädsla (om jag får använda den termen), att något hoppar fram oväntat och så skriker man, är något som använts i överflöd i västerländsk kultur de senaste decennierna, men de mer psykologiska skräckfilmerna/spelen är ju så jäkla mycket läskigare. Ta bara och kolla på japanska skräckfilmer: man blir ju helt förstörd efter att ha sett några sådana. De har börjat sippra över till väst nu, men oftast i urlakade remake-versioner som "The ring", "The grudge" och liknande, men originalen är fortfarande sjukast. Jag satt och såg "One missed call" mitt i natten en gång och var tvungen att gå upp och tända ljuset om jag skulle kunna se vidare, och det har ju aldrig hänt med t ex Elm street, Halloween, Scream eller några av de andra amerikanska filmserierna.

Detsamma gäller skräckspelsgenren, vill man ha något som verkligen är skrämmande ska man i mina ögon titta på de japanproducerade titlarna i allmänhet, t ex Silent Hill-serien. Ska man spela dessa titlar så görs det bäst på konsol, som tidigare talare redan påpekat.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem

silent hill *ryzER*

Permalänk
Medlem

Tycker "Dolt under ytan, eller heter den Under ytan" ?. Vet ej, vet iaf att Harrison Ford är med, inget för dig kanske..

Tycker dock den e bra

EDIT: HAHA, oj, gällde det spel? FEL AV MIG, SORRY

Visa signatur

» Bytt namn ifrån "cyme"
» Citera mig vid svar så jag hittar tillbaka!
» Gillar du Trance/Vocal-Trance? Spana in min playlist på Spotify här.

Permalänk

Jag har aldrig vågat spela klart Undying... fast grafiken är ganska gammal nu. System shock2 har en förbannat bra stämning, men det är inte ett rent skräckspel (även om man blev väldigt skraj ibland). Silent hill2 är ganska bra (jag har inte klarat det än) och ganska hemskt, men jag blev lite besviken (trodde det skulle vara hemskare). Testa Nosferatu annars, grafiken är ful och jag trodde inte att det skulle vara bra eller hemskt, men av någon anledning blev jag asrädd av det :/ ).

Nosferatu-demot - http://www.gamershell.com/download_3455.shtml

Edit: Testade demot igen, det var inte särskilt läskigt längre. :/ Men lite småkul ändå.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av phz
Sådan "enkel" rädsla (om jag får använda den termen), att något hoppar fram oväntat och så skriker man, är något som använts i överflöd i västerländsk kultur de senaste decennierna, men de mer psykologiska skräckfilmerna/spelen är ju så jäkla mycket läskigare. Ta bara och kolla på japanska skräckfilmer: man blir ju helt förstörd efter att ha sett några sådana. De har börjat sippra över till väst nu, men oftast i urlakade remake-versioner som "The ring", "The grudge" och liknande, men originalen är fortfarande sjukast. Jag satt och såg "One missed call" mitt i natten en gång och var tvungen att gå upp och tända ljuset om jag skulle kunna se vidare, och det har ju aldrig hänt med t ex Elm street, Halloween, Scream eller några av de andra amerikanska filmserierna.

Detsamma gäller skräckspelsgenren, vill man ha något som verkligen är skrämmande ska man i mina ögon titta på de japanproducerade titlarna i allmänhet, t ex Silent Hill-serien. Ska man spela dessa titlar så görs det bäst på konsol, som tidigare talare redan påpekat.

Det läskiga är att man aldrig vet vartifrån dom kommer, även fast man sökt igenom hela rummet med ficklampan så ska det lik förbannat gå sönder
i golvet eller nått ifrån taket eller också nån frammifrån eller bakifrån.

Skulle vara kul o spela nått Silent hill spel men äger fan ingen konsoll så :/

Permalänk
Medlem

bara jag som tycker att remaken på resident evil 1 är ruggit hemskt?

Visa signatur

"I wrap my raskal two times, because i like it to be joyless and without sensation. Its a way to punishing supermodels."

Permalänk
Medlem
Citat:

Skulle vara kul o spela nått Silent hill spel men äger fan ingen konsoll så :/

Silent Hill finns till pc, det är bara o fixa en handkontroll annars kan det nog vara lite jobbigt

Citat:

EDIT: INTE PÅ PC! Silent Hill på PC suger bara, äckliga kontroller osv.... så jag skulle inte rekommendera det. Men på konsol däremot, oh yes....

Det suger inte alls. Det är ju tom snyggare grafik. Som sagt bara o fixa en bra handkontroll och en skön stol eller fotölj o sitta i

Visa signatur

Speldatorn:
Fractal Meshify C | Phantek AMP 1000W PSU | AMD 5800X3D | Noctua NH-U14S | 32GB RAM | AMD Radeon 7900 XTX | Pro-Ject Pre Box Digital S2 | Beyerdynamics DT 900 Pro X | LG 27GP850 / Samsung 27G60SD QD-OLED |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mytos
Silent Hill finns till pc, det är bara o fixa en handkontroll annars kan det nog vara lite jobbigt

Det suger inte alls. Det är ju tom snyggare grafik. Som sagt bara o fixa en bra handkontroll och en skön stol eller fotölj o sitta i

Usch grafiken är ännu värre!! Äcklig konsol grafik ju
Ser ut som om alla väggar o sånt har samma färg

Men du har rätt där.... det är bara att fixa en handkontroll så blir spelet bra på PC

Visa signatur

[Intel Dual Core 6420 @ 2,13GHz || 2048 DDR2 || ATI Radeon x1950Pro || MX518 || Koss SB45]
[iAudio U3 1 gb + Sennheiser CX-300]
daVanii på PSN

Permalänk
Medlem

Det går ju att köra högre upplösningar o så med pc

Visa signatur

Speldatorn:
Fractal Meshify C | Phantek AMP 1000W PSU | AMD 5800X3D | Noctua NH-U14S | 32GB RAM | AMD Radeon 7900 XTX | Pro-Ject Pre Box Digital S2 | Beyerdynamics DT 900 Pro X | LG 27GP850 / Samsung 27G60SD QD-OLED |