Permalänk
Melding Plague

Conroes cache

<font style="font-size: 10pt"><b>Conroes cache</b></font> <small class="small">fredag 27 januari av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Bjorn</a></small><br>
Intels uppkommande desktopprocessor baserad på deras nya effektivare arkitektur heter som bekant Conroe. Det är inte mycket känt om Conroe just nu, men de första modellerna som kommer att lanseras andra halvan det här året kommer att ha klockfrekvenser på runt 2-3 GHz. Detta är ett resultat av att Conroe inte använder Intels Netburst-arkitektur och har en kortare pipeline på 14 steg.
<br />
<br />HKEPC har nu tagit reda på att Conroe kommer att lanseras i två versioner. Den ena versionen har 2 MB cache och den andra versionen har 4 MB cache. Versionen med 4 MB är förmodligen en motsvarighet till nuvarande Extreme Edition. Conroe stödjer virtualisering och Intels trusted computing-teknik La Grande.

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Död åt TCPA!

Permalänk
Medlem

very nice - fågelbajs!

det blir väl sånna här doningar som åker in i apples mac-pro-maskiner?
lansering i höst passar ganska bra i det avseendet.

är det någon som vet om kexen är dualcore och/eller smp-kompatibla?

Visa signatur

bitte kein Hotlinking!

Permalänk
Medlem

4 mb catch mums"""

Visa signatur

AM2+ Gigabyte DS3 780 - AM2 5200+ X2 2.7 GHZ - 4096 MB DDR2 PC6400

Permalänk
Medlem

dom skrev "en kortare pipeline på 14 steg."

Använder inte amd av sig av kortare piplenes eller är jag helt ute o cyklar

Visa signatur

"Signatur raderad. Åsikter om mig skall tas via albert@sweclockers.com eller pm /GAPa"
[u]Vote GAPa for president![/u]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Piilo
dom skrev "en kortare pipeline på 14 steg."

Använder inte amd av sig av kortare piplenes eller är jag helt ute o cyklar

Korrekt. A64 använder väl sig av en 12 stegs pipeline om jag inte missminner mig.

Visa signatur

That's just my opinion, I could be wrong...
> C2Q Q6700 > 8GB PC6400 > Gigabyte 965P-DQ6 > HD4870X2 & HD4650
> Lian Li PC-201B > Corsair HX620 > 10.46TB > HP LP3065 & 2x HP LP2065

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Piilo
dom skrev "en kortare pipeline på 14 steg."

Använder inte amd av sig av kortare piplenes eller är jag helt ute o cyklar

Tacka vet jag G4an. Den har 4 steg.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sidde
Tacka vet jag G4an. Den har 4 steg.

Därför den inte går att köra i några bra klockfrekvenser.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Piilo
dom skrev "en kortare pipeline på 14 steg."

Använder inte amd av sig av kortare piplenes eller är jag helt ute o cyklar

Jo, men nu så jämförs inte Conroe med AMDs processorer, utan Intel Pentium 4.

Permalänk
Avstängd

Eller om swec kunde få för sig att fatta att dom inte gjort en pipeline kortare. Utan att dom har en annan pipeline. Conroes pipeline är kanske i själva verket längre än sin föregångare. Dothan.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tubgirl
är det någon som vet om kexen är dualcore och/eller smp-kompatibla?

Ja, de är dual core, men det ska släppas en single core variant också har jag för mig. (Millville enligt Tom's Hardware) 2MB cache-varianten verkar heta Allendale, medan Kentsfield är i princip två Allendale packade på samma modul. (Detta är enligt Wikipedia EE varianten.)

@ Boris: Ja, den har längre pipeline än Dothan. Längre än Yonah också har jag för mig. Den låg väl enligt uppgift på mellan 11-13 stages?

Man får hoppas på att de har lyckats kombinera NetBurst och P-M till något bra. Bland annat skulle de väl ta P4ans branch prediction unit som lär vara riktigt bra?

/Adrian

Visa signatur

Medlem i signaturgruppen Appleanvändare för ett fritt SweClockers.

Permalänk
Medlem

Har Intel ens lämnat ut någon information om Dothans pipeline?
Det ända dom har sagt är väl att den är längre än P3:an och kortare än P4.

Visa signatur

[AMD Athlon64 X2 4400+][Corsair TWINX2048-3500LLPRO][Leadtek 8800GTS 640MB][ASUS A8N-SLI Premium][Antec P180][Antec Neo HE 550W]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blahhzt
Därför den inte går att köra i några bra klockfrekvenser.

Tack vare snarare. Det är inget som är bra med höga klockfrekvenser sålänge man har en hög IPC.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sun Tzu
Har Intel ens lämnat ut någon information om Dothans pipeline?
Det ända dom har sagt är väl att den är längre än P3:an och kortare än P4.

Sant. Fick bara för mig att jag hade läst det någonstans. Men eftersom Pentium III hade 10 steg, och Banias/Dothan hade fler än så, och Yonah har fler än B/D och färre än Conroe på 14 så finns det inte så mycket utrymme.

/Adrian

Visa signatur

Medlem i signaturgruppen Appleanvändare för ett fritt SweClockers.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zandros
Ja, de är dual core, men det ska släppas en single core variant också har jag för mig. (Millville enligt Tom's Hardware) 2MB cache-varianten verkar heta Allendale, medan Kentsfield är i princip två Allendale packade på samma modul. (Detta är enligt Wikipedia EE varianten.)

@ Boris: Ja, den har längre pipeline än Dothan. Längre än Yonah också har jag för mig. Den låg väl enligt uppgift på mellan 11-13 stages?

Man får hoppas på att de har lyckats kombinera NetBurst och P-M till något bra. Bland annat skulle de väl ta P4ans branch prediction unit som lär vara riktigt bra?

/Adrian

Om jag inte har fel så skulle dothan ha samma eller bättre branch prediction som P4.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sidde
Tacka vet jag G4an. Den har 4 steg.

det beror väl på vilken version du menar. de senare har väl en 7-11 steg?

Visa signatur

bitte kein Hotlinking!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tubgirl
det beror väl på vilken version du menar. de senare har väl en 7-11 steg?

Den stationära har 4. Den mobila har 7 om jag förstod Freescales hemsida rätt.

Permalänk

innbär det att conroe kommer "kick ass" i spel jämfört med alla tillgängliga P4:or idag?

även om den säkert inte kan konkurrera fullt med AMD så kommer den väl bli riktigt kvick eller har jag fel?

sedan kan man ju hoppas den inte är för varm av sig som prescotten är ser lovande ut annars

Visa signatur

|- ASUS P6T deluxe v2-|- Intel Corei7 920 stock speed stock cooling-|- XFX HD4890 i CF|- Corsair dominator 1600mhz DDR3 -|- ANTEC P190-|- samsung 226bw-|

Permalänk
Discokungen

Najs. Men en lägre stegs pipeline kräver väl större cache för att vara effektiv, eller jag är helt ute och cyklar?

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Milo
4 mb catch mums"""

Får man fråga hur du lyckas få Cache att bli Catch? Sen att det uttalas cash får en att undra ännu mer.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Legoloppa
innbär det att conroe kommer "kick ass" i spel jämfört med alla tillgängliga P4:or idag?

även om den säkert inte kan konkurrera fullt med AMD så kommer den väl bli riktigt kvick eller har jag fel?

sedan kan man ju hoppas den inte är för varm av sig som prescotten är ser lovande ut annars

Se det som en upphottad Dothan. Med andra ord kan den vara farlig för AMD.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flamso
Najs. Men en lägre stegs pipeline kräver väl större cache för att vara effektiv, eller jag är helt ute och cyklar?

Tvärtom, ju fler steg, desto viktigare är det med en stor cache.

Permalänk
Medlem

Boris, läs vad folk skriver...

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sidde
Tack vare snarare. Det är inget som är bra med höga klockfrekvenser sålänge man har en hög IPC.

Men G4:ans IPC är inte speciellt imponerande ändå, prestandan är ju inte direkt i topp.
P4 skulle få bra IPC om de tog bort pipelinen, men den skulle suga då.
När man designar processorer gör man en komprimiss mellan IPC och klockfrekvens.

Permalänk
Medlem

I P4ans fall så var det marknadsföringsfolket som bestämde, hög frekvens var målet, kosta vad det ville i prestandaförlust. Frekvens sålde och frekvens skulle man ha. Hela P4an är ett tekniskt misslyckande imho.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tempel
I P4ans fall så var det marknadsföringsfolket som bestämde, hög frekvens var målet, kosta vad det ville i prestandaförlust. Frekvens sålde och frekvens skulle man ha. Hela P4an är ett tekniskt misslyckande imho.

Folk säger ofta det här med att P4:ans höga frekvens valdes pga marknadsföring, men det låter lite långsökt för mig. Dessutom är direkt vilseledande av dig att skriva som om det verkligen är så, du måste få fram att det bara är en gissning.

Själv tror jag att det berodde på en felbedömning av Intels ingenjörer. Man missbedömde nog framtidens värmeproblematik helt enkelt och trodde man skulle kunna skruva upp frekvensen till kanske 5-10 GHz när tillverkningstekniken blev bättre.

Du får heller inte glömma att i P4:ans "mitten-period" stod den sig mycket bra mot konkurrensen. I början var den långsammare än både P3 och Athlon har jag för mig, och i slutet var den långsammare än A64, men emellan detta så var den snabbare än A64 på nästan allt förutom spel möjligtvis.

Sen innehåller P4:an en hel del intressanta tekniska innovationer. Trace-cachen t ex, jag förstår fortfarande inte varför inte den idén letat sig in i både Intels P-M-arkitektur och i AMDs processorer. Enklare ALU-operationer går även väldigt snabbt i P4:an, bara en halv cykels latency!

Permalänk
Medlem

När den kom så krävde den 50% mer frekvens för att prestera jämnt med en PIII, givetvis konstruerades den för att kunna skruva upp frekvens högt, nån annan anledning till att tappa så mycket i prestanda kontra frekvens kan inte jag se mer än ren marknadsföring, då den planerades var det bara frekvens man såg till som prestandamått.

Den har inte stått sig speciellt bra, väldigt dyr, väldigt varm och inte varit före i nån utsträckning. Sen var satsningen på RDRAM ett misslyckande oxå, ideliga sockelbyten är ju inget som varit possitivt heller.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem

4mb! oh, fy fan, är det bara jag som tycker att intel har fått cachenoja på sistonne, för ett par år sen var högsta cachen 512kb, och nu är den fyra ggr så mycket, och snart är den 8ggr så stor!

Och angående p4:an, så var C och till viss del även B-versionen en mycket kompetent processor på sin tid, dock hade A och versinerna efter C bra mycket mer att önska. de sista p3:orna var ju bra mycket snabbare än de första p4:orna (och billigare också tror jag) har jag för mig också. Men de flesta arkitekturer har väl en uppgång en glansperiod och sen en stagnerande period.

Visa signatur

USA har aldrig varit på månen, Sverige hade aldrig vm 1958 och 9/11 har aldrig inträffat och därmed basta.
P4 2,6C@<3,0Ghz + CNPS7000A-CU|AI7|1,5Gb BH5 & BH6|Antec Sonata|R9800np(BBA) + VF700-CU@425/258|HP LP2465|Logitech MX500, Seasonic S12 500W

Permalänk
Discokungen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tempel
Boris, läs vad folk skriver...

Jag menade iaf kortare pipelines kräver mer cache. Jag tar tillbaka och är tillrättavisad

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tempel
Boris, läs vad folk skriver...

Ja?
Han hävdar att färre steg kräver mer cache medans jag hävdar motsatsen. Vad är problemet?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tempel
I P4ans fall så var det marknadsföringsfolket som bestämde, hög frekvens var målet, kosta vad det ville i prestandaförlust. Frekvens sålde och frekvens skulle man ha. Hela P4an är ett tekniskt misslyckande imho.

Men P4C var ju mycket kompetent. Hade det inte varit för den misslyckade övergången till prescott så hade P4 fortfarande varit farlig för AMD. För då hade dom legat på mycket högre frekvens än idag.

Permalänk
Medlem

Boris, längre är inte kortare... Läs igen. (Ja han missade ett n i längre)

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730