Intels nya moderkortsfamiljer

Permalänk
Melding Plague

Intels nya moderkortsfamiljer

<font style="font-size: 10pt"><b>Intels nya moderkortsfamiljer</b></font> <small class="small">söndag 12 februari av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Bjorn</a></small><br>
Intel håller på att skapa en ny image och har under de senaste månaderna gjort stora ändringar. Intel Inside-sloganen är utbytt, namnet Pentium kommer att slopas, fokus ligger på plattformar istället för produkter och så vidare. Under arbetet har Intel introducerad väldigt många nya namn. Vi har exempelvis Core istället för Pentium M där nuvarande Core Duo och Core Solo bygger på Yonah men kommer att ersättas av Merom. Merom är den viktigaste processorn i Intels nya arkitektur som desktopfamiljen Conroe och serverfamiljen Woodcrest kommer att baseras på. Intel har även introduerat deras plattform Viiv och Napa och redan cirkulerar rykten om framtida ersättare.
<br />
<br />Som om det inte vore nog så har Intel nu bestämt att kategorisera sina moderkort, komplett med nya namn och logotyper. Moderkorten kommer att delas in i fem olika kategorier: Intel Extreme Series (high-end), Executive Series, Media Series, Classic Series och Essential Series (budget). Varje serie innehåller en bunt uppkommande moderkort som även de har namn. Intel Extreme Series bjuder exempelvis på moderkorten Black Creek, Chisholm Trail och Bad Axe. Mediaserien är intressant, speciellt då dessa moderkort med stor sannolikhet kommer att användas i Viiv. Kraven för en Viiv-dator skulle kunna bli ett "Media Series-moderkort", vilket kan underlätta för Intel istället för att uppdatera en lista med godkända styrkretsar.
<br />
<br />För information om alla nya namn i dessa moderkortsfamiljer, se <a href="http://www.theinquirer.net/?article=29639" target="_Blank">The Inquirer</a>.

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Herrejävlar vad namn att hålla reda på. Fruktansvärt osmidigt tycker jag då.

//fog

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

Vad sysslar intel med?
Som om inte deras nya helt vrickade namnsättningar på proppar vad nog? nu ska de yra till det här också... Ok visst att iden kanske kan vara bra på någon nivå men ändå, man kan ju ta en del i taget så att folk fattar vad som händer...

svensson ska köpa dator - in på onoff...
Intel xxxxx <insert obegriplig ny beteckning> med xxxxx moderkort - X antal tusen.
Svensson frågar onoff-killen, "men jag vill ha en såndär pentium"
onoff-kille : "nope, sry, finns inte längre, istället fins bla bla bla"
resultat : Svensson fattar nada...

och btw....
Black Creek, Chisholm Trail och Bad Axe
Jag som trodde jag skulle köpa datordelar, inte snowboard-paket eller nya inlines...

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Tack Intel... Tack för att prat om det nya datorköpet kommer att låta nördigare än någonsin.

Visa signatur

//Bacon

Permalänk

ett plus för amd ju

Visa signatur

-[ {AMD X4 955} {Crosshair III} {6870 2gb} {Corsiar 4Gb DDR3} ]-

Permalänk
Medlem

Spela roll vad dom heter, så länge AMD's prylar ger mer för pengarna så behöver man inte lära sig intels super-mega-extreme-plus-wannabe-namn.

Permalänk

Herregud vad alla är emot intel nu för tiden

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av banck
Herregud vad alla är emot intel nu för tiden

Det må vara men det är inte särskilt smart att krångla till och göra datorköpet för en medelsvensson mer förvirrande än vad det redan är.

Visa signatur

No pain, No gain
CyberVillain: "det finns snygga sossebrudar... men jag tycker de är skitfula endå.. principsak"
"Demokrati: Tron att en hög summa kan uppnås genom addering av en massa nollor."

Permalänk
Medlem

ja, de gör inte sin image bättre, de bara förvirrar oss konsumenter. Om de vill slå amd måste de satsa på att göra sina produkter bättre, inte på att marknadsföra bättre.

Visa signatur

(\__/)
(O.o )
(> < ) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av banck
Herregud vad alla är emot intel nu för tiden

Francly i dont give a fuss.
jag vill abra se om intel kommer någon vart denna gången namnen vänjer man sig vid förr eller senare så whatevv

Visa signatur

"Signatur raderad. Åsikter om mig skall tas via albert@sweclockers.com eller pm /GAPa"
[u]Vote GAPa for president![/u]

Permalänk
Medlem

Vilka fräcka namn, nu ska jag byta till Intel.

Permalänk
Medlem

De måste verkligen göra det besvärligt för konsumenterna. Fan, den enda märkningen jag behöver är prislappen, sen får det heta executive och allt vad man nu kan tänka sig.

Visa signatur

Varför får inte rika bli rikare? Varför är det så farligt att va rasist? Vad är vitsen med att ha minst en särskrivning per mening? Hur kan man med att ge sig själv ett oseriöst intryck genom att skriva dåligt? 100% av alla mac-ägare kan inte ha fel.

Permalänk
Discokungen

Måste ha Bad Axe!

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk

Rimligtvis vet Intel själva vad de sysslar med bättre än vi. Jag tycker det verkar smart att försöka få en bättre "helhet" vad gäller moderkort/prcesorer än att bara ha tråkiga namn och sen va tvungen att hålla koll på massa beteckningar. Visserligen låter det mer som Warcraft än hårdvara..

Visa signatur

Det är sorgligt att leva i en tid då det är lättare att klyva en atomkärna än att spränga en fördom. // Albert Einstein

Permalänk
Medlem

Dom ville nog döpa den till Bad Ass först, men dom fick inte iom att den inte var speciellt Bad Ass om man jämförde med AMD.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av roVVel
ja, de gör inte sin image bättre, de bara förvirrar oss konsumenter. Om de vill slå amd måste de satsa på att göra sina produkter bättre, inte på att marknadsföra bättre.

Ja du måste verkligen känna dig förvirrad, stackars arma människa! Det är ju precis vad de gör! Deras nya lineup med processorer verkar ju väldigt lovande så jag fattar inte vad du snackar om.

Permalänk
Medlem

Hoppas Intel lyckas med sina nya processorer så det blir lite konkurrens och prispress.

Visa signatur

P4 3,4 Ghz EM64T, GeForce 6800NU 370/800, 1024 MB DDR2 SDRAM

Permalänk
Medlem

Verkar vara många som inte är insatta i marknadsföring mm.

JAg tror de vet exakt vad de gör. De vill ha bort sin gamla tråkiga svensonattityd. När det gått ett eller två år så skall ni se att de har lyckats.

Sen låter jag bli att komentera om deras grejjer är bättre eller sämre än deras koleger! (AMD)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dejavo
Ja du måste verkligen känna dig förvirrad, stackars arma människa! Det är ju precis vad de gör! Deras nya lineup med processorer verkar ju väldigt lovande så jag fattar inte vad du snackar om.

jag snackar om samma sak som belga och bacon i början av tråden. Att en massa namnbyten osv inte gör skillnad, det förvirrar mest, och at tdet är produkterna de borde satsa på. Amds marknadsföring är inte bättre än intels, men deras produkter är.

Visa signatur

(\__/)
(O.o )
(> < ) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Medlem

Stackars alla som måste lära sig något nytt och inte kan köra i de vanliga gamla spåren.

Har ni lyckats lista ut vilka modellbeteckningar som tillhör vilka processorer klarar ni nog detta.

/Adrian

Visa signatur

Medlem i signaturgruppen Appleanvändare för ett fritt SweClockers.

Permalänk
Medlem

Är ju knappast så att medelsvensson behöver bry sig iaf OEM tillverkarna kommer leverera specifika burkar för de olika tillämpningarna så medelsvensson behöver bry sig lika lite nu som då om vad moderkorten heter.

Visa signatur

as it was in the beginning so it shall be in the end

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zandros
Stackars alla som måste lära sig något nytt och inte kan köra i de vanliga gamla spåren.

Har ni lyckats lista ut vilka modellbeteckningar som tillhör vilka processorer klarar ni nog detta.

/Adrian

Det är inte svårt att lära sig nått nytt. Frågan är varför man ska behöva göra det?
AMD's system är enkelt. namnet säger dig tillverkare, modell och hastighet rakt ut utan en massa tjafs. Men intel å andra sidan går från ett motsvarande system till ett där helt plötsligt ingenting utom då att intel är tillverkaren går att läsa ut direkt från namnet. Och ändå kallar de det för enklare?

Likadant moderkorten nu. Som jag sa är det nog en fin ide, då namn defenetivt är enklare att hålla reda på än betäckningar. Men då kommer man också till de att de personer som bryr sig om vilka kort de har, är troligen så insatta att betäckningarna ger mer information och därför föredras. De som däremot inte bryr sig, typ dell-kunder, bryr sig ju som sagt inte, så varför byta alls? För att det låter coolare? för att framstå som bättre? i dunno, men nått egentligt syfte med det är lite svårt att se. Sen kommer man till de som faktiskt kommer få problem av det, d.v.s. de som bryr sig men inte vet skillnaderna. M.a.o. killen som behöver lyssna på sales-pitchet från onoff-killen som egentligen inte kan ett jota... för dem människorna kommer hela namnbytesprocessen intel drat igång nu bara krångla till saker ännu mer.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av nidas
Är ju knappast så att medelsvensson behöver bry sig iaf OEM tillverkarna kommer leverera specifika burkar för de olika tillämpningarna så medelsvensson behöver bry sig lika lite nu som då om vad moderkorten heter.

sant. Men som jag sa till adrian, Utöver de som inte bryr sig, så finns det ju nästan bara de som faktiskt vet vad de håller på med, och de lär ju inte bry sig så mycket heller, nya namn och modeller lär man sig ju hela tiden. Så varför byta, när egentligen ingen bryr sig? Andelen folk som bryr sig men inte är insatta är ju rätt liten, och för dem lär det nog bara krångla till saker och ting. Så imo är det rätt meningslöst att hålla på med namnbytena på detta sätt. Om det inte är ren marknadsföring då, men då kommer man till det där som jag ofta tänker på när jag ser reklam och liknande. Och det är att mycket och s.k. "cool" reklam/PR = Produkten är inte så fantastisk som reklamen säger.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av roVVel
ja, de gör inte sin image bättre, de bara förvirrar oss konsumenter. Om de vill slå amd måste de satsa på att göra sina produkter bättre, inte på att marknadsföra bättre.

Det är det som kallas marchitecture enligt the Inquirer.

Man kan lita på intel att strula till det, ett namn på ett moderkort är riktigt dumt med tanke på att dom inte lever så länge. De första moderkorten kommer (som vanligt) bara att stödja de tre första hastigheterna, sedan blir nästa serie processorer för annorlunda så man behöver ett nytt moderkort. Det är antagligen nya instruktioner, mera ström, annorlunda signalering, snabbare buss, ny kärna mm.
Då blir det Bad Axe rev 1.2.000.4 inte att förväxla med 1.1.000.3 som inte stöder bla. bla. bla.

Men glöm inte det riktiga skälet till allt detta nya trams. intel kommer att köra en riktigt stor marknadsföringskampanj för alla dess produkter. Och det är för att dölja det faktum att deras processorer fortfarande är slöare än AMD's.
Väldigt få kommer att ha snabb buss (typ 1066), dual channel minne och ingen kommer att ha inbyggd minneskontroller.

Visa signatur

Min Burk: Ryzen 5 2600X, Gigabyte GA-AB350M-HD3, 16 GB, GTX 1080 8 GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av banck
Herregud vad alla är emot intel nu för tiden

Jag har fått den uppfattningen också. Det är till och med så att man ser vissa likheter med IDGs hat mot Microsoft.

Visst fine jag håller med om att AMD är bäst för tillfället men det var inte så länge sedan det inte var så. Problemet med vissa här är att de alltid vänder kappan efter vinden.

Så för tillfället spelar det ingen roll vad Intel gör för det kommer bara vara negativa kommentarer här.

Jag ser snarare fram emot att få se vad de två företagen har att bjuda på under det kommande året. Intel byter inte namn för att det ska vara coolt så tänk lite innan ni skriver. Tror de har ganska bra koll på vad dem håller på med.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

kärt barn har många namn... lol

Visa signatur

[DESKTOP] FD Define 7XL | VIII Dark Hero (EK-Monoblock) | 5950x | 128GB ECC | RTX3090 (Vector² ABP) | 2*2TB SN850 [SERVER] i5-13400 | 64GB | 108TB (raw)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Another_Lundis
Och det är för att dölja det faktum att deras processorer fortfarande är slöare än AMD's.

Och du ska inte förvirra någon stackars människa som surfat in hit. Pentium 4 och Pentium D 820, 830, 840 är dåliga. Pentium M och core duo/solo är bra. Pentium D 805 är troligtvis den prisvärdaste processorn man kan hitta idag.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Irdeto
Vilka fräcka namn, nu ska jag byta till Intel.

Ooojaaaaa, har alla glömt att AMD har processorfamiljer döpta till t.ex Clawhammer
Men som sagt, det är ju inne att klanka ner på Intel så...

Permalänk
Medlem

Det är just mot er fjortisar Intel riktar sig nu med dom här namnen.

Överdesignade lådor med lysrör och lysdioder som blinkar mest hela tiden har ni ju redan bevisat att ni gillar och en Core Duo (core låter ju tufft som i hardcore och två dessutom) på ett Bad Axe moderkort, vilken fjortis blir inte blöt i byxan av det...

Bara det faktum att det är just dom namnen som artikelförfattaren nämner här är ju ett bevis på att Intel är helt rätt ute, jag tror dom har en hit på gång.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Discokungen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZitreXx
Ooojaaaaa, har alla glömt att AMD har processorfamiljer döpta till t.ex Clawhammer
Men som sagt, det är ju inne att klanka ner på Intel så...

Sen att Clawhammer är piss är en annan sak (har en 4000+ själv)

Tycker det är jävligt dåligt att säga att Intel inte kommer lyckas. I'll be there and say, i told you so, when the day comes

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Det är inte svårt att lära sig nått nytt. Frågan är varför man ska behöva göra det?
AMD's system är enkelt. namnet säger dig tillverkare, modell och hastighet rakt ut utan en massa tjafs. Men intel å andra sidan går från ett motsvarande system till ett där helt plötsligt ingenting utom då att intel är tillverkaren går att läsa ut direkt från namnet. Och ändå kallar de det för enklare?

Man kan ju inte anklaga AMD's system för Opteron för att vara enkelt. Men du har rätt i det du säger, men det ska väl inte ta så lång tid att lära sig beteckningarna, bara de lyckas få dem logiska denna gång. Detta virrvarr med P7 processorerna är jobbigt.

/Adrian

Visa signatur

Medlem i signaturgruppen Appleanvändare för ett fritt SweClockers.