Missa inte Amazon Prime Deal Days!

När kommer Power Macarna med Intel cpu?

Permalänk

När kommer Power Macarna med Intel cpu?

Är lite sugen på att köpa en G5:a så att jag kan ha skoj med Logic. Har hört olika bud när Intel-macarna ska dyka upp, är det nån som vet?

Permalänk
Medlem

Det ända någon vet är att samtliga Mac:ar ska övergå till Intel innan 2007. Om du vill ha mer information än så föreslår jag att du mailar till steve.jobs@apple.com

Visa signatur

MacBook Pro: 2.0GHz Intel Core Duo / ATI x1600 256MB / 1x1GB 667 DDR2 / 100GB SATA Drive@5400rpm

Permalänk
Medlem

Dom börjar komma, idag finns iMac och Macbook pro som finns med Intel processorer också.

http://store.apple.com/Apple/WebObjects/swedenstore/

Visa signatur

Kriga mot min brute: http://gunnard.se.mybrute.com om du vågar :D

Permalänk
Medlem

Ren gissning, slutet av 2006.

Permalänk
Medlem

varför inte gissa på tisdag?

Visa signatur

Emmy Rossum Is The Goddess Of Music

Permalänk
Medlem

PowerMac:arna kommer antagligen inte komma förrän Intel börjar leverera Conroe i Q3-Q4 2006, eftersom Yonah inte är tillräckligt kraftfull för att konkurrera med de nuvarande PowerMac:arna.

Dock är det frågan om det här är rätt forum för den här diskussionen, har inte så mycket med "UNIX - Övriga Operativsystem att göra"...

Visa signatur

Vad är väl en bal på slottet?

Permalänk
Medlem

Med tanke på att Intelcpuerna är 32bitars så inte innan det kommer någon powermac som replacear PPC innan Intel 64bitars. Annars är 4GB RAM max och det är inte kul. Samt att det krävs ganska rejält mycket utav intel för att klara att matcha Quad G5an. Quad Opteron matchar, men intel har ingen ännu som matchar i prestandan.

Sedan har inte Apple släppt sida "pro-apps" ännu till Intel heller.

Permalänk

Jag tror inte att vi får se en PowerMac (som naturligtvis inte kommer att heta "Power" sen) med intelprocessor innan Photoshop kommer i ny version.

Visa signatur

I don't want to be human! I want to see gamma rays! I want to hear X-rays! And I want to - I want to smell dark matter!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sidde
Med tanke på att Intelcpuerna är 32bitars så inte innan det kommer någon powermac som replacear PPC innan Intel 64bitars. Annars är 4GB RAM max och det är inte kul. Samt att det krävs ganska rejält mycket utav intel för att klara att matcha Quad G5an. Quad Opteron matchar, men intel har ingen ännu som matchar i prestandan.

Sedan har inte Apple släppt sida "pro-apps" ännu till Intel heller.

Nja, mer än 4 GB är inget problem med PAE. Sedan behöver ju inte Conroe PAE eftersom den är 64-bits, och när den debuterar i 2.66 GHz skulle jag vara mycket förvånad om den inte slår G5:orna i princip allt. Yonah är redan mycket snabbare i integer-prestanda än G5, och Conroe kommer sannolikt vara ännu snabbare samtidigt som den har en bättre flyttalsenhet.

Att matcha Quad G5:an blir inget problem, eftersom Conroe kommer vara snabbare än 970MP => dual Conroe snabbare än Quad G5.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nylle
Nja, mer än 4 GB är inget problem med PAE. Sedan behöver ju inte Conroe PAE eftersom den är 64-bits, och när den debuterar i 2.66 GHz skulle jag vara mycket förvånad om den inte slår G5:orna i princip allt. Yonah är redan mycket snabbare i integer-prestanda än G5, och Conroe kommer sannolikt vara ännu snabbare samtidigt som den har en bättre flyttalsenhet.

Att matcha Quad G5:an blir inget problem, eftersom Conroe kommer vara snabbare än 970MP => dual Conroe snabbare än Quad G5.

Ja. Vad är det du vill komma till, jag har inte sagt något emot att Conroe inte kommer ersätta den. Conroe är vad jag väntar på. Den är den kommande cpun som antagligen kommer ersätta. Men Conroe finns inte ännu på ett bra tag. Kanske Julen 2006 om vi har tur så sitter den i Powermacen. Våren 2007 är inte helt omöjligt.

Dual Conroe tillsammans med Quad G5 låter lite skumt att säga. Eftersom Dual Conroe är 2st Dualcore och Quad G5 är Dual Dualcore. Men men

Och slå G5orna i princip allt är lite väl mycket att ta i. Altivec utklassar fortfarande SSE3 eftersom Altivec arbetar parallellt. Men SSE4 kanske fixar det.
Men att Conroe är bättre än G5orna är det nog inga tvivel om. Den kommer ju vara över ett år nyare än 970MP, såklart den ska vara fräshare då.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ja. Vad är det du vill komma till, jag har inte sagt något emot att Conroe inte kommer ersätta den. Conroe är vad jag väntar på. Den är den kommande cpun som antagligen kommer ersätta. Men Conroe finns inte ännu på ett bra tag. Kanske Julen 2006 om vi har tur så sitter den i Powermacen. Våren 2007 är inte helt omöjligt.

Om apple fortsätter med att komma ut med nya burkar samtidigt som Intel släpper processorerna borde PowerMac Conroe 2.66 GHz komma ut i Q3, alltså mellan Juli och September.

Citat:

Dual Conroe tillsammans med Quad G5 låter lite skumt att säga. Eftersom Dual Conroe är 2st Dualcore och Quad G5 är Dual Dualcore. Men men

Vad skulle skillnaden vara mellan 2st Dualcore och Dual Dualcore?

Citat:

Och slå G5orna i princip allt är lite väl mycket att ta i. Altivec utklassar fortfarande SSE3 eftersom Altivec arbetar parallellt. Men SSE4 kanske fixar det.

Vi får helt enkelt vänta på benchmarksen för att se.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Aldrig hört Conroe förr. Kommer den som Core Duo också vara strömsnål (i alla fall mätt mot dagens desktop/server-processorer)?

Visa signatur

Perl - Made by Idiots, Java - Made for Idiots, C++ - Envied by Idiots

Permalänk
Medlem
Citat:

Om apple fortsätter med att komma ut med nya burkar samtidigt som Intel släpper processorerna borde PowerMac Conroe 2.66 GHz komma ut i Q3, alltså mellan Juli och September.

Vad skulle skillnaden vara mellan 2st Dualcore och Dual Dualcore?

Vi får helt enkelt vänta på benchmarksen för att se.

Dual dualcore missuppfattade du mig.
Du skrev Dual Conroe och Quad G5. Det var grejen...

Q3 må vara mellan juli och september, men jag tvivlar på att de kommer komma då faktiskt.

Benchmarks kommer visa intels fördel, förhoppningsvis, annars blir det en dyr övergång för konsumenterna.

Permalänk
Medlem
Citat:

Dual dualcore missuppfattade du mig.
Du skrev Dual Conroe och Quad G5. Det var grejen...

Conroe är två-kärnig => Dual Conroe = 4 kärnor.

Citat:

Q3 må vara mellan juli och september, men jag tvivlar på att de kommer komma då faktiskt.

Vi får väl se, men enligt intel är Conroe inte försenad. Däremot är Merom, mobile-varianten, försenad.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Conroe är två-kärnig => Dual Conroe = 4 kärnor.

Precis
Och att säga då Dual Conroe och Quad G5 som du sa, Ser du inte grejen?. G5 är också Dualcore.
Alltså skulle du sagt Dual G5 också eller?

Permalänk
Medlem
Citat:

Precis
Och att säga då Dual Conroe och Quad G5 som du sa, Ser du inte grejen?. G5 är också Dualcore.
Alltså skulle du sagt Dual G5 också eller?

Fast det finns ju fortfarande enkel-kärniga G5:or, så säger man Dual G5 vet man inte hur många kärnor varje enskild processor har. Anledningen till att jag ens tog upp Quad G5an var att du nämnde den, och kallade den just "Quad G5an".

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Varför använda Conroe istället för Woodcrest, som kommer ha stöd för flera processorer och som antagligen debuterar med en 1333 MHz FSB? Känns som ett bättre val överlag.

@ Nylle: Conroe klarar antagligen inte av flera processorer på samma MB.

/Adrian

Visa signatur

Medlem i signaturgruppen Appleanvändare för ett fritt SweClockers.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zandros
Varför använda Conroe istället för Woodcrest, som kommer ha stöd för flera processorer och som antagligen debuterar med en 1333 MHz FSB? Känns som ett bättre val överlag.

@ Nylle: Conroe klarar antagligen inte av flera processorer på samma MB.

/Adrian

Woodcrest kommer ännu senare. Sist ut i familjen. Men det blir nya Xeon antagligen. Så den kommer nog sluta i xserve allafall.