Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mavec
Hej,
nån som vet hur mycket, om nån prestanda man förlorar med att använda vanliga DDR minnen istället för DDR2. Har nämnligen själv också funderat på att skaffa samma uppsättning som nämns här ovan. Billigt och hoppeligen bra
Väntar ännu på mera positiva resultat eller reviews före jag vågar beställa.

Tack på förhand för alla svar!

Skulle inte tro att det blir någon förlust alls.

Däremot är antingen mitt exemplar kass eller så är det feldesignat. Nätverkskortet lägger av om man lastar maskinen hårt mot en filserver. Funkar dock ypperligt med ett separat nätverkskort.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vicotnik
Stärvande?

Jag har gått från en Winchester 3200+ till en Opteron 165 till en Venice 3500+ och alla har kännts likadant i Windows. Visserligen kör jag med det virtuella minnet "avstängt", eftersom Windows swappande brukar ställa till en massa problem, inte minst när man försöker multitaska.

Varför bytte du din opteron mot en venice, den klockade väl ok?

Sen tycker jag att win X64 känns rappt och stabilt med X2. Det enda jag inte gillar med X64 är att jag inte kan köra flyakite OsX Annars funkar allt jag behöver.

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Re: 3.2 dual eller 3,4 enkel cpu

Citat:

Ursprungligen inskrivet av oC MasteR Jay
Vad sägs om sämre klockmöjligheter --> lägre prestanda
Vad sägs om högre pris --> lägre prestanda
Vad sägs om --> högre värmeutveckling -> högre ljudnivå (om än marginal)
Sen är det ju vissa som måste inaktivera ena CPU'n i vissa spel, så där än en gång högre prestanda.

Dual Core är inte guld o gröna skogar, ännu. Det är inte framtidssäkert heller, det är omöjligt att påstå. Det känns om det bara är massa tomma ord här.

DualCore _kommer_ att vara standard om ett år. Idag är det bara vissa program och spel som gynnas. I de flesta program är det dock bättre med en högre klockad singlecore. Kolla Tomshardware och andra testsiter.

I spel där frekvens>dualcore 3800+ vs x2 3800+ se test här

I program divx kodning där X2 3800+ > 3800+ Se test här ->

Lycka till i valet av CPU. Dualcore kommer förhoppningsvis gynnas ytterligarre av att speltillverkare kanske bestämmer sig för att fixa dualcore patchar till spel som tex quake har gjort.

Nu är det en 775 sockel, ganska omöjligt med amd alltså.
Varför ta en sån här:
http://www.itbutikken.se/i/99641/1.htm (som dessutom bara är 32 bit)
än en sån här:
http://www.itbutikken.se/i/134044/1.htm

Detta får man alltså för ungefär 300 kronor extra
*samma hastighet
*extra kärna
*64 bit

Du säger att dual core kommer vara standard om ett år. Då är det väl ändå framtidssäkert att skaffa en redan idag? Om man köper en singel idag kommer den ju vara hur dålig som helst, eftersom om ett år kommer alla spel stödja dual core fullt ut (enligt dig)

Att man måste stänga av ena kärnan är spel verkar tydligen bara gälla AMD. Min 830 har inga problem.
Jag ser dual core som fördel i spel, eftersom att ena kärnan hjälper GPUn, vilket ger enorm prestandavinst.

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Re: Re: 3.2 dual eller 3,4 enkel cpu

Citat:

[i] Att man måste stänga av ena kärnan är spel verkar tydligen bara gälla AMD. Min 830 har inga problem.
Jag ser dual core som fördel i spel, eftersom att ena kärnan hjälper GPUn, vilket ger enorm prestandavinst. [/B]

Jag har Amd. Nada problem. Inte installerat några fixar eller nått bara en helt vanlig X64 installation.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dundermuppen
Hittade ett bastardmoderkort. Ett Asus p5p800-se . Ett gammalt 865 chipset där de lyckats få Pentium D att fungera. Även 900-serien. Har beställt ett sådant och en D 805. Kan bli spännande att se hur det går. Mest på skoj alltså.
Fördelen med det kortet är att man kan köra sina gamla DDR-minnen till en pentium D.

om det bara är ddr minnena du vill köra på din nya processor kan du ju likaväl inhandla ett i915 moderkort som känns vettigare än ett i865.

men du har kanske AGP grafikkort? i så fall rekommenderas ett DFI i875 med s775. finns även i915 moderkort med AGR om du har ett kort som passar med det. fast det brukar vara mer struligt iofs.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av joppepoppe
om det bara är ddr minnena du vill köra på din nya processor kan du ju likaväl inhandla ett i915 moderkort som känns vettigare än ett i865.

men du har kanske AGP grafikkort? i så fall rekommenderas ett DFI i875 med s775. finns även i915 moderkort med AGR om du har ett kort som passar med det. fast det brukar vara mer struligt iofs.

såå .. stöder ett DFI i875 kort AGP, Pentium D 9xx seriens processorer och DDR minne? ..
det finns ju många som stöder bara 8xx seriens processorer men med tanke på uppgraderinsmöjligheter så borde det stöda 9xx också...

Permalänk
Medlem

3200+ Venice eller 3700+ San Diego?
Hur stor skillnad förutom priset?
Är det värt 600 kr extra med den dyra?

Visa signatur

ASRock 939DualSATA2 | AMD Athlon 64 3700+ San Diego @ 2,75 GHz| Twinmos 1024 MB DRR400 | PowerColor HD 2900 Pro @ 700Mhz | Samsung SATA 400 GB X 2 + Samsung SATAII 300GB | Samsung SyncMaster 940B | Zalman CNPS7000B-Cu | Corsair 520W | Antec Sonata I | ADDA 120mm

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tim19
3200+ Venice eller 3700+ San Diego?
Hur stor skillnad förutom priset?
Är det värt 600 kr extra med den dyra?

Venice har 512kB cache, San Diego har 1024kB..
Detta med större cache har marginell prestandanytta.
Däremot så är Venicen 2.0GHz medan San Diegon är 2.4GHz så detta gör ju redan att det är rätt stor skillnad på prestandan från stock..
Skall du sedan overclocka så kommer du att få venicen upp till 2.7Ghz och San Diegon lär man få närmare 3.0GHz..

vad detta har med topicen o göra vet jag inte? .. fast här är ganska så mycket offtopic grejs redan

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pudeln
Varför bytte du din opteron mot en venice, den klockade väl ok?

Behövde pengar, det var största anledningen. Sen var jag inte riktigt nöjd med värmeutvecklingen på min Opteron 165 plus att CnQ-stöd för dual cores inte finns under Win2k.
Sen upptäckte jag att det var lite väl tidigt att hoppa på dual core, mer strul än prestandavinst för mig tyvärr. Allt för få applikationer har ordentligt stöd för flera processorer. Min Opteron var ett impulsköp och det var jättekul att testa den, och som tur var gick priserna upp efter att jag köpt den så jag fick faktist tillbaka pengarna jag givit för den. Inte ofta det händer med hårdvara.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk

Re: Re: Re: Re: Re: 3.2 dual eller 3,4 enkel cpu

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pudeln

En singel core kanske klockar bättre men det rör sig oftast om runt 200Mhz eller så och då är det inte säkert att den verkligen är snabbare i entrådade appar för det. En fx 60 slår ju Fx57 även i entrådade test.

Och du snackar bara om entrådade appar som spel! Har du tänkt på att du just nu sitter i en extremt multitrådad miljö även kallat OS? Du behöver inte vänta på att nått skall komma så att det skall stödja dual core för det gör det redan.

För att hålla en sansad diskussion så kanske du kan ta och hopa över exklamationerna nästa gång tack. En single core klockar idag ltie bättre och om du kollar på bencmarksen så ser du att i många applikationer speciellt spel gynnas mycket mer av frekvens än av DC.

Du säger att OS är multitrådade, jovisst. Men hur kommer det då sig att singlecore i 200Mhz högre klockning är snabbar än dc? Borde inte de extra 2000 nånting leverera lite mer än bara ett fåtal procent? Nej jag vill med följande graf påstå att dagens OS och spel inte är särskilt bra lämpade för dualcore och därför innebär det inga uppenbara fördelar för en somvill spela spel med sin dator att köpa en DC. Dualcores framgång bygger på mjukvarukrav, utan detta så är dualcore som grafen visar uppenbarligen onödigt.
graf

Visa signatur

- We are an army of dreamers, and therefore invincible. How can we fail to win, with this imagination overturning everything. - Subcomandante Marcos

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Re: Re: Re: 3.2 dual eller 3,4 enkel cpu

Citat:

Ursprungligen inskrivet av oC MasteR Jay
För att hålla en sansad diskussion så kanske du kan ta och hopa över exklamationerna nästa gång tack. En single core klockar idag ltie bättre och om du kollar på bencmarksen så ser du att i många applikationer speciellt spel gynnas mycket mer av frekvens än av DC.

Du säger att OS är multitrådade, jovisst. Men hur kommer det då sig att singlecore i 200Mhz högre klockning är snabbar än dc? Borde inte de extra 2000 nånting leverera lite mer än bara ett fåtal procent? Nej jag vill med följande graf påstå att dagens OS och spel inte är särskilt bra lämpade för dualcore och därför innebär det inga uppenbara fördelar för en somvill spela spel med sin dator att köpa en DC. Dualcores framgång bygger på mjukvarukrav, utan detta så är dualcore som grafen visar uppenbarligen onödigt.
graf

*Du har en bra punkt med mina exklamationer. Onödigt från min sida. Jag var bara tvungen att sätta dit dig när du försökte få det till att dc har lägre verkningsgrad. Vilket är helt galet.

* THG igen? Den kanske stämmer men, sorry but I can't be bothered with that one. Slutat läsa deras artiklar för länge sen. De e ju datorvärldens FOX. Jag skulle inte bli imponerad om de släpper en artikel om hur bra multi core är när Conroe väl släppts. Ge mig nått annat. En anandtech artikel lr nått skulle uppskattas.

*Jo allt hänger på mjukvara i slutändan. Men jag tycker själv i alla fall att X64 går riktigt snabbt och stabilt med min X2 med optimerade drivisar till grafikkorten och vi har Vista mm runt hörnet.

Men det är klart de som sitter med bra 146or där ute är verkar inte vilja byta ut dem mot nått överhuvudtaget Så för den stora massan kanske inte multi core ännu är högintressant. Det har du i så fall rätt i. Men rent tekniskt är multi core den enda tekniken vi har för att ge stora språng framåt i prestanda då alla andra brunnar är tömda. Detta är både Intel och Amd överrens om.

Nä, nu skall jag spela Cod2 i 1920*1200 i flertrådad kod

Permalänk
Medlem

Vadå Pudeln?
Menar du att processorutvkecklingen stannat när det gäller snabbheten hos en kärna? Visst har jag märkt att ökningen av klockfrekvensen har minskat hela tiden. Men o andra sidan så har ju de hos AMD64 knappt ökat alls sedan AMDXP. ..

Visa signatur

ASRock 939DualSATA2 | AMD Athlon 64 3700+ San Diego @ 2,75 GHz| Twinmos 1024 MB DRR400 | PowerColor HD 2900 Pro @ 700Mhz | Samsung SATA 400 GB X 2 + Samsung SATAII 300GB | Samsung SyncMaster 940B | Zalman CNPS7000B-Cu | Corsair 520W | Antec Sonata I | ADDA 120mm

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tim19
Vadå Pudeln?
Menar du att processorutvkecklingen stannat när det gäller snabbheten hos en kärna? Visst har jag märkt att ökningen av klockfrekvensen har minskat hela tiden. Men o andra sidan så har ju de hos AMD64 knappt ökat alls sedan AMDXP. ..

Det är inte klockfrekvens vi pratar om, vilket är ganska ointressant, utan prestanda. Ja, prestandaökningen har avtagit och kommer att avta ännu mer. "Lösningen" kan vara multicore. Kan man inte göra den enskilda kärnan snabbare - släng in fler kärnor.

Å andra sidan finns det vissa som tänker lite som jag (även om vi förmodligen är en ganska liten minoritet); vad ska man ha all prestanda till? Behövs en ny "killer app" imho för som det ser ut nu finns det egentligen inget en "vanlig" användare behöver all sin CPU-powah till. Jag skulle hellre se en satsning på strömsnåla och svala processorer, som samtidigt har relativt god prestanda.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vicotnik
Det är inte klockfrekvens vi pratar om, vilket är ganska ointressant, utan prestanda. Ja, prestandaökningen har avtagit och kommer att avta ännu mer. "Lösningen" kan vara multicore. Kan man inte göra den enskilda kärnan snabbare - släng in fler kärnor.

Å andra sidan finns det vissa som tänker lite som jag (även om vi förmodligen är en ganska liten minoritet); vad ska man ha all prestanda till? Behövs en ny "killer app" imho för som det ser ut nu finns det egentligen inget en "vanlig" användare behöver all sin CPU-powah till. Jag skulle hellre se en satsning på strömsnåla och svala processorer, som samtidigt har relativt god prestanda.

En gamer kommer aldrig få för mkt prestanda. Men jag håller med dig. Det viktigaste är att verkningsgraden ökar hela tiden bara och det gjorde det inte i klockfrekvensracet som gick för nått år sedan där Intel trodde att dom var smarta och dribblade bort sig själva med Netburst Därav Amds försprång.
Snarare minskas verkningsgraden av hög klock. Därför välkomnar jag multi core.

Conroe kommer nog att få hela branchen att satsa på mc och alla "vanliga användare" kommer att byta ut sina P4;or. Synd att Intel forfarande har så mkt makt över hur saker ska se ut.

Chipet i min ppc telefon körs på 400Mhz och behöver ingen kylning alls och jag kan köra flera dagar utan laddning. Antar att verkningsgraden är hög runt en halv gigahertz. Men snart ökas väl transistortättheten mm och jag hoppas prestandan kommer snart även i extremt strömnsnåla/kalla chip.