Nu ska Linux-oskulden tas! Vad ska jag kolla i XP först?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrRunaway
Nu kommer suckarna för jag vet inte riktigt hur man gör. Och apt-get install *filens namn* går inte för något var låst.

Jag måste nog googla och Goggle är min fienden! Jag letar efter svenska förklaringar och hittar inga.

MrRunaway

Du måste köra apt-get som root!
Alltså:

sudo apt-get install *filensnamn*

Visa signatur

Medlem i signaturgruppen nyliberala datahakkare med POSIX-kompatibla system.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrRunaway
Nu kommer suckarna för jag vet inte riktigt hur man gör. Och apt-get install *filens namn* går inte för något var låst.

Jag måste nog googla och Goggle är min fienden! Jag letar efter svenska förklaringar och hittar inga.

MrRunaway

Nu är mina *nix kunskaper väldigt begränsade men,
Vad stod det när du försökte? Har du fullständiga rättigheter?

edit: misstänkte det

Permalänk

Jag har problem med mitt tålamod, men jag ska testa att lägga till sudo.

Det stod något med locked. Sen vid en installation fick jag ange min användare och lösenord jag skapade vid installationen.

EDIT #1:
Nu gick det, men enligt X ska jag ha senaste, men 1.0.7 är inte senaste för det finns 1.5.0.1 på Mozillas hemsida. Jag har en *.tar.gz fil hemladdat.

Dock är det svårt. Det här är så nytt och jag vet inte hur jag ska formulera en sökning så jag får svar hur man installerar från *.tar.gz och *.bin. Det är därför Google är min fiende!

MrRunaway

Visa signatur

Citera mig - annars kan svar utebli i trådar jag inte själv skapat.

Permalänk
Medlem

Om du vill ha saker på svenska kan man ju tipsa om ubuntu-se.org/wiki.
Allt finns inte men en del förklaringar och guider.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrRunaway
Jag har problem med mitt tålamod, men jag ska testa att lägga till sudo.

Det stod något med locked. Sen vid en installation fick jag ange min användare och lösenord jag skapade vid installationen.

EDIT #1:
Nu gick det, men enligt X ska jag ha senaste, men 1.0.7 är inte senaste för det finns 1.5.0.1 på Mozillas hemsida. Jag har en *.tar.gz fil hemladdat.

Dock är det svårt. Det här är så nytt och jag vet inte hur jag ska formulera en sökning så jag får svar hur man installerar från *.tar.gz och *.bin. Det är därför Google är min fiende!

MrRunaway

Inget vidare tålamod?

*.tar.gz är en motsvarighet till *.zip! Du måste untara det! google awaay!

tar xvzf dinfil.tar.gz cd dinfil.tar.gz ./configure make

edit: hoppa in på irc om du vill ha live hjälp

Permalänk

Jag måste läsa och det är jobbigt att läsa.

Jag vill installera Xfce nu och det är svårt när instruktionerna inte är tillräckligt klara. Jag har bråttom. Jag vill bara få igång det. Sen lägger jag in Debian Sarge på en annan dator och lär mig OS:et från grunden, men nu måste det gå igång så jag når mina filer.

Jag har laddat hem Xfce som bin, men sen vad jag ska skriva vet jag inte.

EDIT #1
sudo apt-get install xfce4-4.2.3.2-installer.bin skrev jag nu, men jag måste nog ange adress till filen och den ligger på skrivbordet. Det är inte helt enkelt.

MrRunaway

Visa signatur

Citera mig - annars kan svar utebli i trådar jag inte själv skapat.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrRunaway
Jag måste läsa och det är jobbigt att läsa.

Jag vill installera Xfce nu och det är svårt när instruktionerna inte är tillräckligt klara. Jag har bråttom. Jag vill bara få igång det. Sen lägger jag in Debian Sarge på en annan dator och lär mig OS:et från grunden, men nu måste det gå igång så jag når mina filer.

Jag har laddat hem Xfce som bin, men sen vad jag ska skriva vet jag inte.

MrRunaway

värkar vara en bra guide: http://www.os-works.com/documentation/xfce-installers/4.2.1/x...

Permalänk
Medlem

ska du installera Xfce

så är det väl bara att skriva sudo apt-get install x-ubuntu-desktop eller not :/

Permalänk

malte:
Jag var på en guide från Xfce sida, men jag blev så arg för den var på tyska, men det är inte din.

Fedor:
Jag försökte med "apt-source search Xfce", men jag fick inte upp några träffar. Jag fick ett konstigt svar.

/

Ja, just det. Xbuntu finns ju med, men jag valde Ubuntu för att jag ska testa Gnome, KDE och Xfce och sen bestämma mig vilken det blir. Sen kör jag en ren installation av det jag ska ha och plockar bort en massa som inte behövs.

MrRunaway

Visa signatur

Citera mig - annars kan svar utebli i trådar jag inte själv skapat.

Permalänk
Medlem

ladda inte ner grejer själv utan använd bara apt-get.

Visa signatur

enlisy Systemd
WS1: X2 4400+ | WS2: X2 4000+ | Laptop: Athlon2 P520 | Server: XP 2400+

Permalänk
Medlem

Det är aldrig stora bokstäver i paketnamn. Kom ihåg det!

sudo aptitude search xfce får du nog en hel del träffar på

edit: Vill du ha massa andra grejjer till Xfce, såsom panel-plugins, så installera xubuntu-desktop, sudo apt-get install xubuntu-desktop

Permalänk

NemroD:
Det där du skrev nyss lät fint. Jag ska kolla på det lite senare ikväll.

Som ni kanske anar är det lite panikartat att få igång det, men när det är igång, då ska jag lära mig det på riktigt. Då är min stora ambition att kunna hjälpa andra och speciellt att få andra att uppskatta och välja Ubuntu framför Windows.

MrRunaway

Visa signatur

Citera mig - annars kan svar utebli i trådar jag inte själv skapat.

Permalänk
Medlem

men vad är det som inte 'är igång' ?
skit i xfce tills du har kollat upp lite mer om hur allting fungerar.

Visa signatur

enlisy Systemd
WS1: X2 4400+ | WS2: X2 4000+ | Laptop: Athlon2 P520 | Server: XP 2400+

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jonos
men vad är det som inte 'är igång' ?
skit i xfce tills du har kollat upp lite mer om hur allting fungerar.

Tyst nu! Klart han ska ha Xfce! *älskar Xfce*

Permalänk
Medlem

klart att han ska få köra xfce om han vill det men han verkar ju litet yr fortfarande så då kan det ju vara ett gott råd att coola ner sig litet och installera litet småprogram först.

Visa signatur

enlisy Systemd
WS1: X2 4400+ | WS2: X2 4000+ | Laptop: Athlon2 P520 | Server: XP 2400+

Permalänk

Jonos:
Jag är yr och otålig, så det låter som en bra idé att tagga ner, men nu vill man testa allt. När jag sökte på KDE i apt-get fick jag massor med träffar så det kommer jag lätt att få in. Jag ska testa alla tre stora fönsterhanterare även om den snällaste är Xfce och Gnome ska vara mer strukturerad än KDE så vill jag bilda mig en egen uppfattning.

/

Med nystartat system så idlar datorn på runt 100 MB i internminne och det är mindre än XP, men jag pushar gärna ner det lite. Spel, OpenOffice och sådan program behöver jag inte på den datorn.

/

EDIT #01:
"sudo apt-cache search xfce" ger felmeddelande direkt.
"sudo aptitude search xfce" ger felmeddelande direkt.
"sudo apt-get install xbuntu-desktop" så händer det här:

"Läser paketlistor... Färdig
Bygger beroendeträd... Färdig

E: Kunde inte hitta paketet xbuntu-desktop"

MrRunaway

Visa signatur

Citera mig - annars kan svar utebli i trådar jag inte själv skapat.

Permalänk
Medlem

du måste nog uppdatera apt-get och dina 'serverlistor'

Visa signatur

enlisy Systemd
WS1: X2 4400+ | WS2: X2 4000+ | Laptop: Athlon2 P520 | Server: XP 2400+

Permalänk

Jag fick upp det med patcharna direkt vid starten. Jag körde in 77 patchar och sen startade jag om. Mitt lösen är inte längre synligt.

Fast hur kollar jag för säkerhetsskull?

Det är sådant här jag har svårt för. Jag vet inte vad jag ska skriva på Google för att hitta det jag letar efter. Jag läser gärna ett par hundra sidor sen så jag lär mig Ubuntu från grunden.

MrRunaway

Visa signatur

Citera mig - annars kan svar utebli i trådar jag inte själv skapat.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrRunaway
E: Kunde inte hitta paketet xbuntu-desktop

Det kan bero på att paketet heter xubuntu-desktop.

Permalänk

gtok:
Det kan ju vara en förklaring. Fast till mitt försvar så fungerade inte första metoden.

Nu har jag kollat och laddat hem det så här:
wget -c *adress till filen*

Sen får vi se vad man ska skriva. Jag ska försöka med:
sudo tar zxvf *filnamn* -c /opt

Fast sen blir det nog problem. Jag har sett hur man gör på en annan fil.

EDIT #1:
Felmeddelande. Det här är inte helt logiskt. Helst skulle det stå exakt hur man ska göra för just den här filen.

MrRunaway

Visa signatur

Citera mig - annars kan svar utebli i trådar jag inte själv skapat.

Permalänk
Medlem

sudo apt-get install xfce4

är det inte så?

Visa signatur

Behind every great fortune there is a crime. - Honoré de Balzac
simonb @ irc

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Movement

sudo apt-get install xfce4

är det inte så?

Beror på om man vill ha panel-plugins, mousepad, osv med, eller om man bara vill ha en clean install av fönsterhanteraren.

Permalänk

Jag vill ha hela paketet!

EDIT #1:
"sudo apt-get install xfce4" - Paketet kunde inte hittas.

EDIT #2:
Samma sak på:
"sudo apt-get install xubuntu-desktop"

MrRunaway

Visa signatur

Citera mig - annars kan svar utebli i trådar jag inte själv skapat.

Permalänk
Medlem

som jag skrev innan så måste du nog konfa och uppdatera apt-get innan du kan installera något. det är bara att ratta in närmsta spegel (typ sunet) så får du höga hastigheter.

Visa signatur

enlisy Systemd
WS1: X2 4400+ | WS2: X2 4000+ | Laptop: Athlon2 P520 | Server: XP 2400+

Permalänk

Aha. Du menar så. Det kan jag noga göra, men då måste jag först hitta hur man gör och det är min akilleshäl nu. Tid och tålamod. I alla fall just nu för nu vill jag bara få igång det.

EDIT #1:
Är det korrekt att du vill att jag uppdaterar typ kärnan?

MrRunaway

Visa signatur

Citera mig - annars kan svar utebli i trådar jag inte själv skapat.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrRunaway
EDIT #2:
Samma sak på:
"sudo apt-get install xubuntu-desktop"

Har du avkommenterat (ta bort # från raden) universe-raderna i /etc/apt/sources.list och kört apt-get update?

Permalänk

gtok:
Nu sa du något jag absolut inte hängde med på... Så troligtvis har jag inte gjort det eftersom jag inte fattar vad det är eller vad du menar?

/

Jag behöver väl inte medge att jag kanske borde gett bytet lite mindre stressat, men det medgav inte situationen. Jag tackar er alla som hjälper mig här!

EDIT #1:
Jag har kört "sudo apt-get update". Det var något sådant där. Jag bootar om Ubuntuburken nu snabbt.

MrRunaway

Visa signatur

Citera mig - annars kan svar utebli i trådar jag inte själv skapat.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrRunaway
gtok:
Nu sa du något jag absolut inte hängde med på... Så troligtvis har jag inte gjort det eftersom jag inte fattar vad det är eller vad du menar?

Editera filen /etc/apt/sources.list med någon texteditor, t.ex. nano (skriv t.ex. sudo nano /etc/apt/sources.list). Leta upp de två rader som innehåller universe och ta bort det # som står framför dem.

Permalänk
Medlem

gör nu som gtok sa. och nej, jag menade inte att du skulle uppdatera kärnan, apt-get är pakethanteraren som ubuntu kör med.

Visa signatur

enlisy Systemd
WS1: X2 4400+ | WS2: X2 4000+ | Laptop: Athlon2 P520 | Server: XP 2400+

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrRunaway
Jag har kört "sudo apt-get update". Det var något sådant där. Jag bootar om Ubuntuburken nu snabbt.

Du kör linux nu, du behöver inte boota om, om du inte kompilerat ny kärna, typ.

--

Vad "sudo" gör är att den tillåter en vanlig användare att köra kommandon som vanligtvis endast root-användaren ska kunna använda. Av säkerhetsskäl är root-kontot inaktiverat som standard i Ubuntu och alla root-kommandon ska köras genom sudo. Som du redan sett används sudo genom att man skriver "sudo" före de kommandon man vill utföra.

I /etc/apt/sources.list står det varifrån APT kan ladda hem de program du vill installera med "apt-get install". Det finns en massa siter som har alla de program som finns att installera. Man vill vanligtvis använda den som är närmast geografiskt då den oftast är snabbast, men det går egentligen att använda vilken som.

När du skriver "apt-get install programnamn" så kollar APT först i en lokalt lagrad paketlista om det programmet finns, var det ligger, vilka beroenden som behövs osv. När du kör "apt-get update" så hämtar du en uppdaterad version av paketlistan från servern och lagrar den på datorn istf den gamla. Om APT inte hittar några paket så beror det antingen på att de inte finns eller att din paketlista inte är uppdaterad.

Får du något felmeddelande under din Linuxupplevelse, så testa att bara kopiera meddelandet och googla på det, du är väldigt antagligen inte den första med samma problem.

Lite allmän info bara.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.