Fujitsu lanserar 200 GB 2,5" hårddisk

Permalänk
Melding Plague

Fujitsu lanserar 200 GB 2,5" hårddisk

<font style="font-size: 10pt"><b>Fujitsu lanserar 200 GB 2,5" hårddisk</b></font> <small class="small">tisdag 28 mars av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Jonas</a></small><br>
I ett <a href="http://www.fujitsu.com/us/news/pr/fcpa_20060327-01.html" target="_blank">pressmeddelande</a> skriver Fujitsu att de som första tillverkare har presenterat en 2,5" hårddisk med en lagringskapacitet på 200 GB.<br /><br /><i>”Sunnyvale, CA, March 27, 2006 — Fujitsu Computer Products of America, Inc., one of the world’s leading suppliers of innovative computer products including hard disk drives, peripherals and biometric security solutions, today announced the MHV2200BT, a 200GB 2.5" Serial ATA (SATA) hard disk drive (HDD), as part of a coordinated global launch.”</i><br /><br />Hårddisken använder sig av SATA (II) som gränssnitt och stöder Native Command Queing. Dock har den endast en rotationshastighet på 4200 RPM, de flesta moderna hårddiskar för bärbara datorer är idag på 5400 eller till och med 7200 RPM. <br /><br />Det framgår inte av pressmeddelandet om den använder sig av perpendikulär lagring eller inte. Hårddisken kommer att börja levereras tredje kvartalet i år.

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Hedersmedlem

Tack adisbladis för tipset

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Medlem

Nice, men 4200 RPM :/

Permalänk
Medlem

Hellre 4200 rpm i handen, än 7200 rpm i skogen.

Visa signatur

Övriga ämnen i våra minnen

Permalänk
Avstängd

exakt. 4200 varv är inte så fasligt långsamt ändå. Synd att det inte finns långsamma diskar att köpa för 3,5". Hade varit perfekt som lagring.

Permalänk
Medlem

Om datan skulle vara perpendikulär (tätare packad), innebär det ju att läsarmen behöver röra sig mindre jämfört med sin icke-perpendikulära motsvarighet, alltså borde det ge snabbare accesstider och högre överföringshastigheter?

Visa signatur

Hacking hasn't been this easy since the axe was invented. - Tomshardware

Permalänk
Medlem

Undrar vad priset kan bli för en sån då?
Eller missade jag något?

Visa signatur

AMD Athlon X2 4200+ GeForce 7600GS, Kingston DDR2 1gb 750mhz, 250gb Seagate + 250gb Samsung.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PoocHiE
Undrar vad priset kan bli för en sån då?
Eller missade jag något?

Lodrät förvaring (läs 3d), blir inte speciellt mycket dyrare (gb/kr)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iTohC
Om datan skulle vara perpendikulär (tätare packad), innebär det ju att läsarmen behöver röra sig mindre jämfört med sin icke-perpendikulära motsvarighet, alltså borde det ge snabbare accesstider och högre överföringshastigheter?

Japp, så brukar det vara när hårddiskar blir större (accesstid) respektive lagrar data tätare (både högre överföringshastighet och mindre accesstid).
Tänk dock på att accesstiden brukar anges och mätas som genomsnittlig tid för att söka från ett slumpvist valt ställe på disken till ett annat slumpvist valt ställe. Därför brukar större diskar ha samma angivna accesstid som mindre, men i verkligheten så är accesstiden lägre eftersom läshuvudet inte behöver röra sig lika långt när man ska x GB "bort". Detta har även betydelse när okunniga personer försöker jämföra en RAID-0-volym mot en ensam hårddisk (samma data kan lagras på mindre "del" av hårddiskarna i RAID-0 jämfört med en ensam disk).

Permalänk
Medlem

OffTopic: Är det bara jag eller blir sweclockers segare och segare på att komma med nyheter? Kan ibland dröja flera dagar mellan en nyhet och en annan.

Visa signatur

HP mini 311c med Atom n270 uppklockad till 2.274 ghz nvidia ION 1 och 3 gig minne. SSD: Crucial m4 slim (7mm) 128 gb.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tullen
OffTopic: Är det bara jag eller blir sweclockers segare och segare på att komma med nyheter? Kan ibland dröja flera dagar mellan en nyhet och en annan.

Gör nått åt saken!
http://www.sweclockers.com/html/information.php#frilans

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tullen
OffTopic: Är det bara jag eller blir sweclockers segare och segare på att komma med nyheter? Kan ibland dröja flera dagar mellan en nyhet och en annan.

Tänk "helg"

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk

"get perpendicular!" mmm, den låten sitter kvar än 2 månader efter jag såg videon

Visa signatur

Dator 1:[Intel Intel Core i5-3570K @3.4GHz ][MSI Z77A-S03][Corsair Vengeance Dual C DDR3 8GB, 1600MHz][ASUS GeForce GTX 670][XFX Black Edition 750W][Samsung 840 Basic][Fractal Design Define XL R2][Eizo S2431W][Dator 2: ThinkPad X220 Tablet][Dator 3: LG G PAD 8.3" 16GB]

Permalänk
Medlem

Tullen: Jag tycker att det postas massor med nya nyheter. För nåt år sen kom det typ nya nyheter var tredje dag. Så jag är nöjd som det är.

Visa signatur

DN1D

Permalänk
Avstängd

Det är en fujitsu och 4200rpm.... nej tack

Bytte upp själv just HDD:n på laptopen från Hitachi 4200rpm till WD Scorpio 5400rpm, automatiskt så tänker man att den måste låta mer samt bli varmare men så är inte fallet, så mycket tystare att man måste trycka örat mot datorn för att höra om den är igång, och så slipper jag blåsor på magen när jag ligger i sängen och surfar/glor film.. yep så sval är den

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maglar
Detta har även betydelse när okunniga personer försöker jämföra en RAID-0-volym mot en ensam hårddisk (samma data kan lagras på mindre "del" av hårddiskarna i RAID-0 jämfört med en ensam disk).

Så du menar att en raid-0 array har lägre accesstid?

Vet inte om det ändrats de senare åren men ett argument emot raid-0 brukar vara att accesstiden blir högre. Vad det beror på vet jag inte exakt men man blir först å främst alltid begränsad till den disk som hittar datan sist och sen så får man ju fler steg i processen som måste behandlas. Särskilt om man använder en mjuvaruraid (eller ett kort som använder processorn för uppdelningen).

Något som stödjer det jag skriver (under förutsättningen att PATA/SATA diskar inte är synkroniserade, vilket jag inte tror att de är (citatet kommer från en artikelm SCSI diskar)):

Citat:

A potential drawback to using small stripes is that synchronized spindle drives are required in order to keep performance from being degraded when short records are accessed. Without synchronized spindles, each drive in the array will be at different random rotational positions. Since an I/O cannot be completed until every drive has accessed its part of the record, the drive which takes the longest will determine when the I/O completes. The more drives in the array, the more the average access time for the array approaches the worst case single-drive access time. Synchronized spindles assure that every drive in the array reaches its data at the same time. The access time of the array will thus be equal to the average access time of a single drive rather than approaching the worst case access time.

http://www.staff.uni-mainz.de/neuffer/scsi/what_is_raid.html

edit:
Bättre:

Citat:

> | In most real-world situations, latency is at least as important as
> | throughput, and often dominates the story. At which point RAID-0 doesn't
> | improve performance one iota (it might make the seeks shorter, but since
> | seek latency tends to be dominated by things like rotational delay and
> | settle times, that's unlikely to be a really noticeable issue).

http://www.ussg.iu.edu/hypermail/linux/kernel/0312.2/0338.htm...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Så du menar att en raid-0 array har lägre accesstid?

Vet inte om det ändrats de senare åren men ett argument emot raid-0 brukar vara att accesstiden blir högre. Vad det beror på vet jag inte exakt men man blir först å främst alltid begränsad till den disk som hittar datan sist och sen så får man ju fler steg i processen som måste behandlas. Särskilt om man använder en mjuvaruraid (eller ett kort som använder processorn för uppdelningen).

Under vissa situationer har RAID-0 lägre accesstid. Generellt sett kan man säga att vid små läsningar (under eller lika med block-storleken) och stora läsningar (där sekvensiella överföringshastigheten har betydelse) så är RAID-0 snabbast. Där emellan är det långsammare.

Men det är mer komplicerat än så iom att söktiden minskar om man ska söka ett givet avstånd på disken/-arna mätt i GB (det verkar vi ju båda vara överens om). Och detta är inte alls försumbart jämfört med rotationslatencien. För 7200 rpm:are så är rotationslatencien (60/7200)/2 ~ 4 ms. Hitachi T7K250 har för läsning en bästa söktid på 0.8 ms (track-till-nästa-track), en genomsnittlig söktid på 8.2 ms och en maximal på 14.7 ms enligt databladet http://www.hitachigst.com/tech/techlib.nsf/techdocs/A59716101...$file/d7k250P_spv1.6.pdf (avsnitt 4.5.2). Naturligtvis kommer de flesta verkliga/vardagliga situationer vara närmare den snabbare (0.8 ms) än den genomsnittliga för helt slumpmässiga ställen på disken, men eftersom de längre tar upp så mycket tid jämfört med de kortare har de ändå en mycket stor betydelse. Detta tas upp här: http://forums.storagereview.net/index.php?showtopic=21104&st=... (den här länken har varit som en nyhet här på Sweclockers nån gång har jag för mig). Där ser man att under deras FarCry-test så tar sökningar som är längre än 8 GB upp 25% av tiden trots att de bara utgör 11% av sökningarna. Det är precis den här typen av långa sökningar som kommer minska med en RAID-0-array vilket leder till högre prestanda utan att det för den skull är RAID-0:ens "förtjänst". Förbättringen brukar vara några procent (säg 5%) och precis lika stor förbättring skulle fåtts om man helt enkelt använt en dubbelt så stor disk istället.

Sen att det egentligen är urbota korkat att jämföra 2 diskar i RAID-0 mot 1 "lös" disk är ju en annan sak, jämför man mot 2 "lösa" diskar brukar RAID-0 inte ha en chans...

Ledsen att jag driftade iväg såhär OT, men när jag börjar tänka på nått så driver det ofta iväg

Permalänk
Medlem

Intressant.

Du har rätt i att den varigt en nyhet på swec. Kommer ihåg den, jag lade den i min 'kolla-senare' hög men det blev tydligen aldrig av

Lägger den där igen nu