Apple låter föräldrar begränsa ljudnivån på Ipod

Permalänk
Melding Plague

Apple låter föräldrar begränsa ljudnivån på Ipod

<font style="font-size: 10pt"><b>Apple låter föräldrar begränsa ljudnivån på Ipod</b></font> <small class="small">torsdag 30 mars av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Jonas</a></small><br>
I den senaste firmwaren för Apples Nano och Ipod av den femte generationen har Apple byggt in en teknik för att begränsa ljudnivån. Föräldrar kan ange en max ljudnivå som får användas och sedan låsa nivån med en kombinationskod. <br /><br /><i>"With the increased attention in this area, we want to offer customers an easy to use option to set their own personal volume limit"</i>, säger Greg Joswiak, vice president för Apples internationella marknadsföringsteam.<br /><br />Läs mer hos <a href="http://www.apple.com/pr/library/2006/mar/29ipod.html" target="_blank">Apple</a>, den nya firmwaren kan laddas ner <a href="http://www.apple.com/ipod/download" target="_blank">här</a>. Verkar som Apple tar rapporterna på att mp3-spelare skadar många yngres hörsel på allvar.<br /><br />Relaterad nyhet är att Apple firar 30-årsjubileum på lördag, och det ryktas om att allehanda häftiga produkter skall lanseras då.

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Det kan ju vara bra. Så slipper nästa generation människor vara helt döva

Visa signatur

Ryzen 5 3600x • ASUS ROG STRIX B550-I GAMING • G.SKill Trident Z Neo2x16GB CL16 3600 MHz • EVGA RTX 3070 Ti FTW3 ULTRA • Samsung 860 QVO 1TB, 870 QVO 2TB, Corsair MP600 500gb • Cooler Master NR200P MAX med CM 850+ GOLD och CM 280mm AIO

Permalänk
Medlem

mkt bra ide i mitt tycke

Visa signatur

Rock On!

Permalänk
Medlem

Inget fel i att ha en sådan funktion. Bara fördelar.

Permalänk
Medlem

Många 12-åringar kommer att bli arga på sina föräldrar nu!
Men bra idé av Apple.

Permalänk
Medlem

mycket bra ide

Visa signatur

Dator: Ryzen 3900x - 16Gb - EVGA 3060 - Acer Predator X34A
Server: Synology DS415+ 3st WD red 6Tb 1st Toshiba N300 8Tb
Anslutning: Fiber 500Mbit
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, MG EV ZS 2021
Solceller: 12,1kwh Batteri på gång.

Permalänk
Medlem

När får jag, i mobilfria zonerna på X2000:s 06:00-tåg, bestämma hur hög volym min medresenär får ha på sin iPod?

Snart hoppas jag.

Permalänk
Medlem

mycket bra initiativ tycker jag.
Jag ångrar själv volymerna man hade på sin freestyle/cs/minidisc/mp3 när man var mindre, tror nog att många småttingar blir lite griniga, men om inte annat så kan ju föräldrarna fixa innan de får prylarna, då kommer de ju inte ha någon referens. Och hörseln hos unga är alltid bra att vara rädd om.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Ptja, ser inget direkt negativt med detta.

Permalänk
Medlem

VA?

Visa signatur

Ryzen 9 5900X, Asus TUF X570-PLUS, XFX 6950XT, 48GB G.Skill 3600Mhz, Corsair HX650, Samsung 840 EVO 250Gb, Kingston A2000 M.2 500GB, 1+2 Tb HDD, MSI Optix MPG321UR-QD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tandapa
mkt bra ide i mitt tycke

Visa signatur

Obs: Ny burk sedan länge. Orkar säkert uppdatera signaturen en vacker dag.

AMD Athlon 64 3200+ @ 2,35GHz | Sparkle Geforce 6800GT @ 427/1160Mhz | 2x512Mb pc3200 400MHz
3dMark 01: 25566p | 3dMark 03: 13653p | 3dMark 05: 6036p | AquaMark3: 73,048p | SuperPI: 36s

Permalänk
Medlem

det lär ju hindra de små liven från att få tinitus i runt 5 minuter. (eller återställs inte lösenordet när man uppdaterar längre?)

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Hedersmedlem

Tusan jag kan inte riktigt höra vad ni säger...

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

Smart. Har faktiskt väntat på något sånt här. Ska ladda ner den nya Nano-firmwaren direkt, då...

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Discokungen

Hoppas på något kul som apple släpper idag

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk

Wunderbar. Hur installerar man firmwaren då?

Permalänk
Medlem

kontrollsamhälle någon?.. nä men Visst orka bestäma själv vad som är bra och dåligt SMIDIGT!!

Permalänk
Medlem

Det som är bra med den här patchen är att man an ha högre volym än tidigare. Det kanske inte är så bra om man har små hörsnäckor som det blir jättehög volym i, men om man har stora hörlurar så blir volymen perfekt.

Visa signatur

heh..

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PipPi
kontrollsamhälle någon?.. nä men Visst orka bestäma själv vad som är bra och dåligt SMIDIGT!!

Anledningen till att de infört begränsningar är ju att det är ett gäng advokater i USA som tänker stämma Apple för att de inte har haft en liknande funktion, samt att de inte tycker att Apple varnat tillräckligt tydligt att man kan få hörselskador om man lyssnar på sin Ipod med för hög volym. Mao, det är någon som sett en möjlighet att tjäna lite pengar på sin egen dumhet genom att stämma Apple för att de har hörselproblem pga att de lyssnat med för hög volym.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk

Problemen är ju att den lägsta volymen, som många extrem*****föräldrar säkert kommer ställa in, säkerligen är extremt låg. Och att lyssna på musik lågt är bara ännu en invit till att lyssna på pop och annat som låter lika dåligt på låg som hög volym.

Detta kan (konspirationsteori) i längden betyda att man hellre lyssnar på radion än sin mp3-spelare, och då radio = ondska medans mp3 = fritt val som kan leda till och från ondska, så förlorar vi i längden på det hela.

Byt ut **** mot valfri ondska.
Konspirationsteorier är roliga ^^

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk

Nja... Visserligen inte så dumt med en sådan funktion, men jag tycker man själv måste kunna avgöra hur hög volym man kan ha. Jag hade kassettfreestyle som ganska liten (typ 6-år) och ingen begränsade min volym men jag har minsann inga hörselskador...

Visa signatur

People... What a bunch of bastards... | Mac Pro 2x2.26GHz QuadCore - Nehalem, 24GB DDR3, ATI HD4870, 3TB HDD | MacBook Pro 13.3 ", Core 2 Duo - 2.26GHz, 8GB DDR3, 9400M 256MB, 120GB SSD | PowerMac G4 MDD, Dual 1,25GHz, 2GB DDR, 1,45TB HDD | FCNSA | VCP4

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
Problemen är ju att den lägsta volymen, som många extrem*****föräldrar säkert kommer ställa in, säkerligen är extremt låg. Och att lyssna på musik lågt är bara ännu en invit till att lyssna på pop och annat som låter lika dåligt på låg som hög volym.

Detta kan (konspirationsteori) i längden betyda att man hellre lyssnar på radion än sin mp3-spelare, och då radio = ondska medans mp3 = fritt val som kan leda till och från ondska, så förlorar vi i längden på det hela.

Byt ut **** mot valfri ondska.
Konspirationsteorier är roliga ^^

haha är du Italienare eller?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av larsrohdin
Nja... Visserligen inte så dumt med en sådan funktion, men jag tycker man själv måste kunna avgöra hur hög volym man kan ha. Jag hade kassettfreestyle som ganska liten (typ 6-år) och ingen begränsade min volym men jag har minsann inga hörselskador...

de flesta kan inte avgöra vad som är farliga ljudnivåer

Permalänk
Medlem

Om det är så att barnet ifråga inte nöjjer sig med den av föräldrarna förprogrammerade maxvolymen så kan de ju alltid köpa sig en annan mp3-spelare för egna pengar.

Visa signatur

Varför får inte rika bli rikare? Varför är det så farligt att va rasist? Vad är vitsen med att ha minst en särskrivning per mening? Hur kan man med att ge sig själv ett oseriöst intryck genom att skriva dåligt? 100% av alla mac-ägare kan inte ha fel.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av larsrohdin
Nja... Visserligen inte så dumt med en sådan funktion, men jag tycker man själv måste kunna avgöra hur hög volym man kan ha. Jag hade kassettfreestyle som ganska liten (typ 6-år) och ingen begränsade min volym men jag har minsann inga hörselskador...

Du har kanske inga riktigta hörselskador men du hör kanske inte lika bra (inget man behöver märka själv).

Men främst så påverkas alla olika.

Sen är det väldigt lätt att hela tiden höjja volymen. Som när man kör bil och blir fartblind. Skillnaden är att man då har en hasgighetsmätare att rätta sig efter.

Och problemet är ju att all musik inte är lika högljudd. Vore bättre (för jag antar att det inte är så) att den begränsar maxuteffekten. Visserligen kommer den kanske slå i taket men då får den se till att lära sig det och anpassa musiken.
Vilket i och för sig skulle dra mer kräm från batteriet.

Bra funktion men den är inte perfekt.

Permalänk
Medlem

haha , man låter ju inte änns sina föreldrar kolla på sin iPod ..
iofs rätt bra . med sån där inställning, men som nån tidigare sa ..

om man har ett par "sunkiga" orginal iPod lurar så låter det ju knappt nånting på max ...
men om man har koss porta pro t.ex så e det perfekt ljud på 2/3 lixom

Visa signatur

[Stationär] 2800+ Sempron,1024 ddr400, Fx5200 och en 160Gb Deskstar 7.2k Mkt Tyst :) |
[Bärbar] Acer 1680 . 1.5Ghz Centrino,768Mb,64mb 9700 och 60Gb Hdd . | jippie köppt 512 till i ram till lappen ;D
[Mobil] Nokia N80 V 3.0617.0.6 |

Permalänk
Medlem

Ni som tycker att detta är en dålig sak kan ju ta att strunta i att använda den men jag ser bara bra saker med detta.

Personligen så hatar jag folk som drar på musiken så hög att hela stan hör vad man lyssnar på, skit jobbigt, jag får fan ont i öronen när annat folk lyssnar på musik, eller är det så att alla i hela världen har dåliga öron?

Visa signatur

"Allt du säger skall vara sant, men du behöver inte säga allt som är sant" - Göran Persson

Permalänk
Medlem

Känns mer som detta är riktat till föräldrar med barn på 10-14 år som fått sin ipod i present eller så och som tycker ju högre desto bättre Inte typ 17 åringar

Visa signatur

Ryzen 5 3600x • ASUS ROG STRIX B550-I GAMING • G.SKill Trident Z Neo2x16GB CL16 3600 MHz • EVGA RTX 3070 Ti FTW3 ULTRA • Samsung 860 QVO 1TB, 870 QVO 2TB, Corsair MP600 500gb • Cooler Master NR200P MAX med CM 850+ GOLD och CM 280mm AIO

Permalänk

Gud vad jag känner mig ... egen här. Alla tycker det är bra? Förstår verkligen INTE varför det ska vara nödvändigt.
Idioti.

Visa signatur

Alldeles för många datorer.. :>

Permalänk

De är rätt smart igentligen, inget fel alls med de. Jobbigt att få problem med hörseln i tidig ålder.

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare