Permalänk
Medlem

problem med Abit KN8-Ultra

har köpt ett nytt moderbord, ett abit KN8-Ultra, problemet är att den inte hittar mina SATA-hårddiskar.
Dom syns varken i BIOS eller i windows, jag har även en IDE-hårddisk som funkar fint, där jag har installerat windows.
Jag har även kollat så att SATA är påslaget i BIOS.
Har installerat senaste nforce-drivrutinerna och kollat i "diskhanteringen" om dom syns där, men icket.

Har detta i datorn:

AMD Athlon™ 64 Processor 3700+
Abit KN8-ULTRA
1024mb RAM
NVIDIA GeForce 7900 GT
2st SATA-diskar av märkena maxtor och seagate
Windows XP Pro

Permalänk

Du kommer tro att jag är dum i huvudet nu, men tro mig, efter ett tag på datorforum så har man sett det mesta: Båda diskarna har både ström och signalkablar i ordentligt?

I övrigt, vad har du för nätdel? Vill gärna veta både Ampere på 12v-linan/linorna och Watt.

Permalänk
Medlem

jo, har kopplat i strömen till hårdiskarna, har även testat alla sata-kontakter, och bytt sata-kablar.

är inte så hajj på ampere osv, så jag klistrar in vad jag hittade.

Antec SmartPower 2.0 350W
+3.3V: 22A ±5% • +5V: 21A ±5% • +12V1: 10A ±5% • +12V2: 15A ±5%

Permalänk

du behöver nog kanske en ny psu ,,350 watt ä nog på gränsen för din dator.
men kolla å dra ut ide hårdisken och ev. dvd å dylikt,,om de nu skulle va psun...å sen titta i bios om den hittar dina sata hdd...har sj kn8 ultra men ja kör dock bara ide hdd. men däremot hade ja sj problem me mina hårdiskar å starta först ,,vet inte va de berodde på men ja drog ut å bytte slave,master å skit..så funka de bra sen

Permalänk
Medlem

Jag antar att det är nåt skumt med just Abit KN8-Ultra moderkortet för jag har också haft problem med att hitta en av mina IDE hårddiskar vid uppstart. Trodde först det berodde på nåt glapp i strömkontakten till hårddisken, men eftersom ni beskriver något liknande så borde det ju faktiskt vara moderkortet.

Problemet med hårddisken upphörde av nån oförklarlig anledning. Har märkt av det 2-3 gånger tidigare.

Permalänk
Medlem

jo verkar skumt, har testat att byta ut precis allt i datorn förutom moderbord(även nätagg), samma problem, så tror det blir o lämna tillbaks det.

Permalänk
Medlem

Uppdaterat bios?
KN8 ska som sagt ha problem med SATA diskar och kontrollerkort. Allmänt känt har jag för mig.

Permalänk

japp ja håller med,,ja hade nf7-s förut å de krångla som faen, den krossa min raptor ,,men ja har alltid haft abit typ så de kommer ja fortsätta me ..

Permalänk
Medlem

Nforce4 + maxtor = ..... you should know by now.