Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2004

root lösenord i ubuntu?

Jag fick inte sätta nått root lösenord när jag installerade ubuntu, hur ska jag sätta det nu?

WS1: | Asus RoG Strix X470 Gaming-F | Ryzen 7 2700x | 32gb G.Skill Flare X | EVGA GTX 1070 ACX 3.0 SC | Corsair RM650i | Jonsbo UMX4 | Corsair H100i | SRVR: | AsRock AB350 Gaming/mITX | Ryzen 5 2400G With Vega 11 | 8gb | FD Array | ESX Srvr | Mac Pro 5.1 | 2x Xeon X5650 | 64GB ECC DDR3

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2004

RTFM är min uppfattning om ditt problem.

Ubuntu använder sig av sudo för att göra saker som root, och lösenordet för sudo satt du vid installation (hint: samma som för din användare).

www.ubuntuforums.org

Läs runt på forumen, och gå även in i wikin, och läs hjälpen, och startguiden.

Det är lite som att köpa en ny bil eller ställa klockan på en video, det går lättare om man läser sig till vissa saker.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
irc
Registrerad
Dec 2004

Finns väldigt många trådar om detta.

Behind every great fortune there is a crime. - Honoré de Balzac
simonb @ irc

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
~
Registrerad
Feb 2005

Jag skulle rekomendera att aldrig sätta ett root lösen av säkerhets själ. Man ska bara anväda kommandot sudo.

][- perfect -][

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Strängnäs
Registrerad
Aug 2004

så här

du kan ju skriva in
sudo -i
vilket gör dig till (root) så kan du greja bäst du vill utan att behöva skiva in sudo bla bla bla
varje gång du ska fixa något (funkar tills du stänger rutan eller startar om)
alså sudo = root
det fins ingen root i ubuntu men det går att göra en om man nu mot all förmodan skulle vilja göra en.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jönköping
Registrerad
Jan 2002
Citat:

Ursprungligen inskrivet av H4xXx0R
Jag skulle rekomendera att aldrig sätta ett root lösen av säkerhets själ. Man ska bara anväda kommandot sudo.

Öhm, nej?

Att man kan Ubuntu är uppenbarligen ingen garanti för att man kan *nix. Sudo är användbart och har sina fördelar, men att rakt av dissa rootkontot är faktiskt hyfsat ogenomtänkt.

W

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlstad
Registrerad
Apr 2005

bara att skriva

sudo passwd root

Då kan du säta pass for för root accountet, bara att skiva "su -" och logga in sedan

Bloggar om Hemautomation på HomeAutomateIt.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
karlskoga
Registrerad
Aug 2002

tack detta löste mina "problem" oxå
Har installerat om allt 3ggr nu inte lätt att vara nybörjare

.:Dr.Cerebrum:.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sundsvall
Registrerad
Feb 2005

Det går att vara root, om man går in i recovery mode och startar x-servern därifrån men det är det dummaste man kan göra i princip då det är en enorm säkerhetsrisk och man får inte ut nått vettigt av det förutom att man kan göra samma saker som man gör med sudo fast grafiskt.

Man lever bara en gång, man har inte tid och sova, drick kaffe istället.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jönköping
Registrerad
Jan 2002
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zi:TriX
Det går att vara root, om man går in i recovery mode och startar x-servern därifrån

Det går att göra på betydligt mycket enklare sätt än att hålla på och trixa med recovery mode.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zi:TriX
men det är det dummaste man kan göra i princip då det är en enorm säkerhetsrisk och man får inte ut nått vettigt av det förutom att man kan göra samma saker som man gör med sudo fast grafiskt.

Hemskt vad alla här verkar vara helt omotiverat rädda för root. Är ni Windows-skadade allihopa? Det är klart att man bör undvika att logga in med rootanvändaren till dagligdags, men om man vet med sig att man måste sitta och arbeta en längre stund med rootbehörighet i grafisk miljö tycks det mig ineffektivt att sitta och plita med sudo hela tiden. Om man vet vad man sysslar med är rootkontot ingen risk. Om man inte vet det, tja, då kan man nog sabba till sitt system med eller utan rootkontots hjälp.

W

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2001

Hur loggar man in som root i Ubuntu? Jag skulle vilja ändra splash bilden vid start och tycker det är för besvärligt att göra det i terminalen med sudo. Jag skulle bara vilja byta ut bilden och klistra in den nya men det står hela tiden att jag inte har åtkomst till den! Hur får jag det?

AMD64 4000+, Geforce 6800, 1024 Ram, HP 19" TFT 16ms, 660 Gb HDD

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Boden
Registrerad
Maj 2004
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Meganeoman
Hur loggar man in som root i Ubuntu? Jag skulle vilja ändra splash bilden vid start och tycker det är för besvärligt att göra det i terminalen med sudo. Jag skulle bara vilja byta ut bilden och klistra in den nya men det står hela tiden att jag inte har åtkomst till den! Hur får jag det?

Man kan om jag inte missminner mig gå i nån meny och välja att köra root som nested. Blir då ett fönster med root privilegium. Eller så kör du bara sudo nautilus så får den fil hanterare som root.

Macbook Vit | Macbook Unibody | D80 | iPod Touch | iPhone 3GS

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Jan 2005

Enligt mej så är sudo rätt osäkert ibland, minns en gång då jag låst ut mej själv från root. Tog väl en 3 minuter att fixa sudo rättigheter..

.:aixelsyd:.
Remember Google isn't the web! But do use it's power!

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Registrerad
Jul 2001
Citat:

Ursprungligen inskrivet av V4nten
Enligt mej så är sudo rätt osäkert ibland, minns en gång då jag låst ut mej själv från root. Tog väl en 3 minuter att fixa sudo rättigheter..

sudo är inte osäkert för att du konfigurerat det fel.. man kan klanta sig med su/pam.d också.

Bienvenido a la maldad

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2001

Ska installera Firefox i nya kubuntu med detta:

# sudo apt-get install mozilla-firefox
Läser paketlistor... Färdig
Bygger beroendeträd... Färdig
Paketet mozilla-firefox är inte tillgängligt, men ett annat paket hänvisar till det.
Detta betyder vanligen att paketet saknas, har blivit föråldrat eller
bara är tillgängligt från andra källor
E: Paketet mozilla-firefox har ingen installationskandidat

Funkar inte hur göra?
Får panik snart, saknar firefox!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2004

En sökning med apt-cache search, i synaptic eller http://packages.ubuntu.com/ visar att paketet heter firefox och inte mozilla-firefox, installera det så fungerar det nog bättre.

ontopic är jag en anhängare av sudo, enligt mig bättre än su/root.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2001

Jaha då står det så här då:

Dock kan följande paket ersätta det:
libnss3
E: Paketet firefox har ingen installationskandidat

ska det vara så svårt??

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sverige
Registrerad
Jul 2001

Jag måste bara säga att saker och ting har rört på sig på Linuxfronten
jag installerade Ubuntu nu ikväll på min stationära och även på min laptop häromdagen.. Varenda sak jag anslutit har fungerat utan problem. Trådlösa kort, skrivare, externa hårddiskar, m.m.
Och det går fan fort för en gångs skull också!
Jättesimpelt att installera program, uppdatera systemet, navigera, hitta m.m.

Måste bara säga att jag trivs!
Har aldrig lyckats få ett linuxsystem att fungera bra som workstationOS, förrän nu då. Det har alltid varit något som strulat. Men nu dunkar det fan på bra här måste jag säga!

Edit: En fråga förresten.. Kom på att jag inte kommit på hur man konfigurerar eller installerar sin blåtandsenhet.. Har Ubuntu bra stöd för det? Var ställer man in det?

Och var ställer man in att man har dubbla skärmar? jag har två stycken Samsung 710T, men nu visas bara bilden på ena skärmen.. (Den som är ansluten via DVI..) Men jag vill köra med dubbla skärmar ..

Och hur gör man så att firefox kan köra java-grejer? Har inte lyckats få det att lira riktigt heller.. Vad ska man installera? (Läs: Jag har inte prövat att göra något, då jag inte riktigt vet var jag ska leta )

WS: AMD Ryzen 7 1700 | 16 GB DDR4 | Geforce GTX 1060 OC 6GB | 480 + 256 + 240 + 240 GB SSD | Win10 x64 Professional + Antergos Linux (Arch-derivat)
Bärbar: Macbook Pro Retina 13" | Intel Core I5 2,4Ghz | 16GB RAM | 256GB Flash
Server: 3x HP Proliant microserver Gen8 | 16 GB DDR3 ECC ram | Sammanlagt 26TB HDD | Esxi

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Schweden
Registrerad
Nov 2005

Finns väl en wiki som tar upp sådant? Iallafall det där med flash, java mm.

Neun und neunsich.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2001

Hur kör man "update" i Kubuntu?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2005

Om jag inte minns fel var det apt-get install update
Edit: Det finns väl ett program som berättar om det behövs uppdateras?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2001

Funkar INTE!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sverige
Registrerad
Jul 2001

Vad är det för skillnad på kubuntu och vanliga ubuntu då?

WS: AMD Ryzen 7 1700 | 16 GB DDR4 | Geforce GTX 1060 OC 6GB | 480 + 256 + 240 + 240 GB SSD | Win10 x64 Professional + Antergos Linux (Arch-derivat)
Bärbar: Macbook Pro Retina 13" | Intel Core I5 2,4Ghz | 16GB RAM | 256GB Flash
Server: 3x HP Proliant microserver Gen8 | 16 GB DDR3 ECC ram | Sammanlagt 26TB HDD | Esxi

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2005

nehepp... Vad får du för output då?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2001
Citat:

Ursprungligen inskrivet av namn?
nehepp... Vad får du för output då?

samma som tidigare:

är inte tillgängligt, men ett annat paket hänvisar till det.
Detta betyder vanligen att paketet saknas, har blivit föråldrat eller
bara är tillgängligt från andra källor
E: Paketet mozilla-firefox har ingen installationskandidat

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
irc
Registrerad
Dec 2004

Uppdaterar paketlistan gör du med apt-get update uppgraderar med apt-get upgrade.

Behind every great fortune there is a crime. - Honoré de Balzac
simonb @ irc

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Schweden
Registrerad
Nov 2005
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=fredrik=-
Vad är det för skillnad på kubuntu och vanliga ubuntu då?

Kubuntu = KDE, Ubuntu = Gnome, Xubuntu = xfce... :>

Neun und neunsich.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Jan 2005
Citat:

Ursprungligen inskrivet av C22H28N2O
Kubuntu = KDE, Ubuntu = Gnome, Xubuntu = xfce... :>

dvs standard fönsterhanteraren som kommer med dialekten.

.:aixelsyd:.
Remember Google isn't the web! But do use it's power!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
södermalm
Registrerad
Nov 2003
Citat:

Och hur gör man så att firefox kan köra java-grejer? Har inte lyckats få det att lira riktigt heller.. Vad ska man installera? (Läs: Jag har inte prövat att göra något, då jag inte riktigt vet var jag ska leta )

Plocka hem Automatix så sköter det installation av allt man behöver i form av java, flash, codecs osv.. mycket smidigt program!

http://www.getautomatix.com/

För övrigt instämmer jag i det du skrev om att det rört på sig en hel del i Linux. Sitter själv med en vecka gammal Ubuntu-installation på min desktop, och hittills har jag inte haft några större problem. Måste säga att det svenska ubuntu-forumet är helt klockrent, finns få problem som inte diskuterats och lösts där. Blir nog linux på heltid ett tag nu.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Nov 2001
Citat:

...
Edit: En fråga förresten.. Kom på att jag inte kommit på hur man konfigurerar eller installerar sin blåtandsenhet.. Har Ubuntu bra stöd för det? Var ställer man in det?

Och var ställer man in att man har dubbla skärmar? jag har två stycken Samsung 710T, men nu visas bara bilden på ena skärmen.. (Den som är ansluten via DVI..) Men jag vill köra med dubbla skärmar ..

...

Blåtandsservern tror jag heter gnome-obex-server vilket gör att du kan ta emot filer.
gnome-obex-send kan användas för att skicka filer.
gnome-bluetooth-manager kan kanske vara bra också. Vet inte om du behöver något mer.

Dubbla skärmar finns det många guider för. Vad har du för grafikkort? Sen finns det två olika sätt man kan använda, dels så båda skärmarna tillsammans bildar ett skrivbord alt att dom är åtskilda.
Jag har nvidia och kör ett skrivbord över två skärmar.
Det du ska ändra ligger i filen /etc/X11/xorg.conf

lite viktiga urdrag ur min xorg.conf-fil. Du får anpassa den efter dina behov.

Section "Device" Identifier "NVIDIA Corporation NV18 [GeForce4 MX 440 AGP 8x]" Driver "nvidia" BusID "PCI:1:0:0" Option "TwinView" "true" Option "MetaModes" "1600x1200,1024x768;800x600,NULL;1280x960,1024x768;1600x1200,1024x768;1280x960,NULL" Option "TwinViewOrientation" "RightOf" Option "NoLogo" "True" Option "RenderAccel" "false" Option "CursorShadow" "True" EnSection "Monitor" Identifier "SyncMaster" Option "DPMS" EndSection Section "Screen" Identifier "Left Screen" Device "NVIDIA Corporation NV18 [GeForce4 MX 440 AGP 8x]" Monitor "SyncMaster" DefaultDepth 24 SubSection "Display" Depth 24 Modes "1280x960" "2048x1536" "1920x1440" "1600x1200" "1024x768" "800x600" "640x480" EndSubSection EndSection Section "Monitor" Identifier "Gateway" EndSection Section "Screen" Identifier "Right Screen" Device "NVIDIA Corporation NV18 [GeForce4 MX 440 AGP 8x]" Monitor "Gateway" DefaultDepth 24 SubSection "Display" Depth 24 Modes "1152x864" "1280x1024" "1024x768" "800x600" "640x480" EndSubSection EndSectiondSection Section "ServerLayout" Identifier "Default Layout" Screen 0 "Left Screen" 0 0 Screen 1 "Right Screen" RightOf "Left Screen" InputDevice "Generic Keyboard" InputDevice "Configured Mouse" EndSection

Citat:

Ursprungligen inskrivet av V4nten
dvs standard fönsterhanteraren som kommer med dialekten.

Inte riktigt. Skrivbordsmiljön är det. Fönsterhanteraren i ex gnome är metacity som standard.

Sverige är ett så litet land att det bara får plats en åsikt i taget där.