Intel Pentium överklockad till 7 GHz

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Marshmallow
Och vad är den teoretiska högsta?

vi räknade ut det på skolan och med dagens MB layout så skule det bli strax över 8 gigahertz.
sen måste man bygga in RAMen i CPU för att kunna öka hastigheten.

Permalänk
Medlem

RAM i CPU? Typ cache á 1 gb eller?

Visa signatur

Lev Väl !

Permalänk

Hmm undrar hur mycket tid han slösade bara på det... vem behöver så mycket? för att skryta? vad barnsligt...

Visa signatur

I am Oskar the one and Only!!

Permalänk
Medlem

Gnällkärringarna i den här tråden måste ha ont nånstans. Varför tävlar man i olika sporter å spel? För att det är kul och man har nåt att vinna på det.

Visa signatur

Varför får inte rika bli rikare? Varför är det så farligt att va rasist? Vad är vitsen med att ha minst en särskrivning per mening? Hur kan man med att ge sig själv ett oseriöst intryck genom att skriva dåligt? 100% av alla mac-ägare kan inte ha fel.

Permalänk
Medlem

Jag vet varför han lagt ner tid på denna klockning: RESPEKT!!!

Det är en tävling, precis som allting annat.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av (ThE)[Snowman]
vi räknade ut det på skolan och med dagens MB layout så skule det bli strax över 8 gigahertz.
sen måste man bygga in RAMen i CPU för att kunna öka hastigheten.

Jag antar att du menar för att man ska få en mätbar prestanda skillnad. Klockan går ju att höja i alla fall, cpu'n blir bara utan data från minnet, och därmed sysslolös under en del cykler?
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Steiner
RAM i CPU? Typ cache á 1 gb eller?

typ. för att vid 8GHz så är det avståndet mellan CPU och RAM som brommsar hastigheten,

Permalänk
Medlem

Verkligen coolt och imponerande.

(Om någon inte uppfattade ordvitsen så läs igen)

Visa signatur

Hacking hasn't been this easy since the axe was invented. - Tomshardware

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iTohC
Verkligen coolt och imponerande.

(Om någon inte uppfattade ordvitsen så läs igen)

Vilken ordvits? "Verkligen coolt och imponerande"?

Visa signatur

[AMD Ryzen 5 3600] [ASUS RTX 4070 Dual] [ASUS ROG Strix B450-F Gaming] [Corsair Vengeance DDR4 3200MHz 32GB] [Corsair MP510 480GB] [Corsair RM750X V2] [Fractal Design Define C] [BenQ CQ32G1] [Logitech G513 Carbon Tactile] [Corsair Gaming Harpoon RGB] [Logitech Z533] [SteelSeries Arctis 7 2019 Edition] [Google Pixel 7a]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Razor_Blade552
Vilken ordvits? "Verkligen coolt och imponerande"?

coolt = kallt

Visa signatur

No pain, No gain
CyberVillain: "det finns snygga sossebrudar... men jag tycker de är skitfula endå.. principsak"
"Demokrati: Tron att en hög summa kan uppnås genom addering av en massa nollor."

Permalänk
Permalänk

fan att dem kyler nordbryggan passivt under en sån uberklock..

Visa signatur

TRöTT På iNGET TRöTT På ALLT

Permalänk

Klart att man kan tycka att de är onödigt att lägga ut tid och framförallt pengar på något som detta, men de är så de funkar.

Mycket imponerande! Kylningen såg bra ut också.

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Medlem

Skrattretande

Skrattretande med tanke på att nya Celeron M gör Pi=20sek på 3.2ghz och allt är Luftkylt. Långsam länk vänta....

Tråden : http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=95550&pa...

Permalänk
Avstängd

hmm min Cpu motsvarar en pentium 6000+. Så impad e jag inte

Permalänk
Medlem

Re: Skrattretande

Citat:

Ursprungligen inskrivet av DualCore
Skrattretande med tanke på att nya Celeron M gör Pi=20sek på 3.2ghz och allt är Luftkylt.

http://vic.expreview.com/attachment/1144683072.jpg

Tråden : http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=95550&pa...

Jag vet ju vilket system jag hade tyckt varit mest intressant. Men det förändrar inte faktumet att 18s är mindre än 20s.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av (ThE)[Snowman]
typ. för att vid 8GHz så är det avståndet mellan CPU och RAM som brommsar hastigheten,

Det får du gärna förklara lite utförligare, låter som ren BS i mina öron att det skulle finnas någon exakt gräns för det.

Däremot sätter ljusets hastighet en gräns för hur långt information (i form elektriska signaler i det här fallet) kan hinna under en tidsenhet (klockcykel). Vid t ex 300 MHz hinner ljuset ca 1 meter på en klockcykel (300.000.000 m/s / 300.000.000 cykler/s = 1 meter/cykel). Den gränsen är dock långt högre än 8 GHz eftersom det bara är några millimeter informationen behöver flyttas varje klockcykel.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av (ThE)[Snowman]
typ. för att vid 8GHz så är det avståndet mellan CPU och RAM som brommsar hastigheten,

Jaha, och? Vem bryr sig om prestandan? Det är ju klockfrekvensen på processorn som är själva grejjen här, att prestandan är kass spelar ju ingen roll.
Sen är SuperPi-grejjen är helt värdelös om man börjar jämföra med andra processorer, dessutom spelar bushastigheten rätt stor roll så valet av moderkort börjar spela in där.
Så alla benchmarks är crap så länge man bara vill slå hastighetsrekord. (Annars skulle det vara som att säga att världens snabbaste bil (som kör i öknen osv) suger eftersom den inte kan köra snabbt på bana.)

Permalänk
Medlem

Re: Re: Skrattretande

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mev
Jag vet ju vilket system jag hade tyckt varit mest intressant. Men det förändrar inte faktumet att 18s är mindre än 20s.

Hehe nej det är sant å andra sidan så föredrar jag luftkylt än flytande kväve. Den Celeronen har 1mb L2. Undrar vad den hade kunnat göra med flytande kväve.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maglar
Det får du gärna förklara lite utförligare, låter som ren BS i mina öron att det skulle finnas någon exakt gräns för det.

Däremot sätter ljusets hastighet en gräns för hur långt information (i form elektriska signaler i det här fallet) kan hinna under en tidsenhet (klockcykel). Vid t ex 300 MHz hinner ljuset ca 1 meter på en klockcykel (300.000.000 m/s / 300.000.000 cykler/s = 1 meter/cykel). Den gränsen är dock långt högre än 8 GHz eftersom det bara är några millimeter informationen behöver flyttas varje klockcykel.

vad spelar ljsuet hastighet för någon roll i det här sammanhanget. De är väll de elektriska signalernas hastighet som sätter stopp.

Förklara!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Peter_86
hmm min Cpu motsvarar en pentium 6000+. Så impad e jag inte

Mer ca 4600-4700+

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sunnis
vad spelar ljsuet hastighet för någon roll i det här sammanhanget. De är väll de elektriska signalernas hastighet som sätter stopp.

Förklara!

För de elektriska signalerna går ju antagligen lika snabbt som ljuset.

Permalänk

tänk om man hade

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

ojoj! hur har han lyckats?

Permalänk
Medlem

De e ju en dualcore han har klockat också sweat.!!!.!.

Visa signatur

3600X RTX 2060

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thunderbolt
För de elektriska signalerna går ju antagligen lika snabbt som ljuset.

Men då beräknar du hastigheten i vakum och inte hur bra signalerna/elektriska impulser går igenom metallen/banorna, och glöm inte variabler som motståndet, "friktion", metallens ledningskapacitet etc.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sunnis
vad spelar ljsuet hastighet för någon roll i det här sammanhanget. De är väll de elektriska signalernas hastighet som sätter stopp.

Förklara!

Man brukar använda ljusets hastighet vid uppskattningar då skillnaden mellan elektriska signaler och ljuset är försumbar.

Visa signatur

Om man tänker en tanke, så är den tanken inte den tanke man tror att man tänker. Utan det är den tanke som får en att tro att man tror den tanke man tror att man tänker.

Permalänk
Avstängd

det att den är superpistabil i över 7ghz är riktigt inponerande,det måste va en av dom bästa exemplaren han hade,den lär va bra i 3dmark 06 iallfall:D

Permalänk

att ens höra kommentarer om att de inte är imponerade osv är ju ganska ofattbart med tanke på att folk sitter på sweCLOCKERS. fast det speglar väl som vanligt nivån här inne.

kolla vilket annat hårdvaruforum som helst... där bugar man för och hyllar såna här prestationer.

inser ni inte arbetet bakom? kan sätta mitt liv på att många av er inte ens lyckats fixa 4ghz även om ni hade grejjerna för det.

Permalänk
Avstängd

mm man bör va inmponerad för det är en helt sjuk klock för en duacore.
hoppas det går klocka upp conroe EE.3,33ghz till 5ghz typ om den kommer släppas som det ryktas om.