Permalänk

Minnen- Hastighet - FSB, QUE?!

Upptäckte faktiskt precis att mina pc3200 går i 133 mhz.
Sitter på en AMD 2400+ socket A och ett epox 8rda3+.

Min cpu går alltså i 133X15 om jag förstå det hela rätt. Eftersom mina minnen på något sätt är inställda att gå 1:1 så följer de FSB och körs därför i 133mhz? Korrigera mig gärna, för jag kan verkligen ha fel hit fram

Då är min fråga. Hur kan jag få minna minnen att gå i 200 mhz? Nu är det inställt på "auto" i bios. Finns ju någon inställning som är "SPD" oxå. Men den fattar jag inte riktigt Finns även alternativ som "turbo" och aggressiv". Men de förändrar inget på minnena.

Eller ska det helt enkelt vara så som det är, det är inte alltid man får det att stämma, eller nåt i den stilen?

Permalänk
Medlem

Det finns något som heter divider i bios, läs i moderkortsmanualen hur du ställer den så minnena går i 200/DDR400. Det kommer antagligen inte att ge särskilt stor prestandaökning då minnesbussen inte kan skicka mer än ett DDR-minne på 133MHz kan hantera.

Permalänk
Medlem

Däremot kan du klocka upp bussen från 133. Kanske inte till 200 men 166 kanske? Då går även minnena snabbare. För att få en bra kombination där får man nog köra med dividers eller så.

Visa signatur

Stek mer! - Flingor - Schampo
Överklockning är är lika överskattat som din dator är överklockad.