Permalänk
Medlem

självklart så är texten precis lika skarp i 1600X1200 som i 1920X1200, det ni dock måste göra är att ställa in i grafikdrivarna att den inte ska strecha ut bilden då 1600X1200 inte är en widescreen upplösning.

Permalänk
Medlem

Inte ett alternativ då man vill använda hela skärmen...

Men testa 1600x1050 då istället Blir suddig text då med.

Visa signatur
Permalänk

Jag ska testa runt lite med upplösningar och se....

Igår innan jag gick till säng köpte jag HL2 Ep 1, har hunnit dra allt på max med 1920x **** upplösning och testat lite och det flyter utan problem

i WoW är det förbannat skarpa texturer och texten är så fin det är svårt att spela på något som är 4:3 nu, testa själva får ni se skillnaden fy fan

Visa signatur

Alienware 15R3, 7820HK, 16 GB DDR4 2667 MHz, 1080 Max-Q, 512 GB SSD + 1 TB 7200 RPM, 15.6" 120 Hz TN+WWA G-Sync, Killer 1550

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lolipop
självklart så är texten precis lika skarp i 1600X1200 som i 1920X1200, det ni dock måste göra är att ställa in i grafikdrivarna att den inte ska strecha ut bilden då 1600X1200 inte är en widescreen upplösning.

Hur ställer du in det? (Off-topic varning, men ändå..)

Visa signatur

| Dell XPS m1710 | 2 GB RAM | 100GB 7200rpm | NVidia GeForce Go 7900GTX 512MB | Black |

Permalänk
Medlem

köp det här någon -> http://www.tradera.com/auction/Barbara_datorer/aid_29885789

)) 2st kanske var lite krydd

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk

Bästa inställningen ever finns på den här laptopen... man kan ändra färgerna på ledsen vid fläktar, speakers och bakpå. Suttit 1h nu utan att bestämma mig

Visa signatur

Det sägs att om man kedjar fast ett oändligt antal apor vid var sin skrivmaskin, då kommer någon av dem att prestera ett litterärt mästerverk.
Internet har bevisat att så inte är fallet.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ReloadMaster
Bästa inställningen ever finns på den här laptopen... man kan ändra färgerna på ledsen vid fläktar, speakers och bakpå. Suttit 1h nu utan att bestämma mig

Du kör väl XPS Led Controller så du kan köra polisblinkning bla?

http://www.philiplittlewood.co.uk/XPSLEDController.zip

Mycket bra program

1. Solid Colour - This will set the specified LED to just one constant colour, specified by the setting of the main colour slider.

2. Twin Colour - This will alternate the specified LED between 2 colours (Main Colour and Secondary Colour). Speed is set by altering Colour Cycle Speed(19).

3. Cycle Colours - Will cycle the specified LED thorough all colours. Speed is set by altering Colour Cycle Speed(19).

4. Monitor - This sets the LED to monitor certain conditions.

a. Mouse Position - The LED colour is based on the horizontal position of the curser on the screen, ranging from Diamond on the far left to Ruby on the far right.

b. Mouse Movement - When the mouse is not moving the LED colour will be set to the Main Colour, when the mouse is moving it will change to the secondary colour.

c. Hard Disk - When no harddisk activity LED will be set to Main Colour and will change to Secondary Colour when hard disk activity is detected.

d. Battery Level - Colour will change when battery level gets low.

e. Network - LED will change from Main Colour to Secondary Colour when network is active.

5. Off - The specified LED is turned off.

6. Enable Email Alert - If checked this will cause the specified LED to flash when an email is received. Once the email is downloaded it will stop flashing.

7. Main Colour - Specifies the Main Colour for that LED.

8. Secondary Colour - Species the Secondary Colour for that LED.

9. Monitor - Specifies the Monitor Mode.

10. Normal Brightness - Species the normal LCD Brightness level.

11. Faded Brightness - Specifies the LCD Brightness level when faded.

12. Fade After - Specifies the length of inactivity before fading commences.

13. Fade Speed - Specifies the speed at which the fade occurs.

14. Add programs that will prevent LCD Dimming - This allows you to add programs that when they are running will prevent the LCD Dimming effect from happening. This is useful for apps like DVD Players where you dont want the LCD to dim while watching movies.

15. Test Fade Effect - This cause the screen to fade immediately so you can see if you like the effct.

16. Heartbeat - This pulses the brightness of all the LEDS up and down.

17. Constant - Sets the LEDs to a constant brightness.

18. Brightness - Sets the brightness of all the LEDs.

19. Cycle Colour Speed - Sets the speed that colours will change. This silder only effects the Twin Colour and Cycle Colour setting.

20. Auto Disable with media player - If you are also using my Media Player plugin you want to check this box so that it disbles the app while media player is running. That why media player can flash the LEds without this app overriding its effects.

21. Cycle Effect - This is a sort of demo it will go through a varying sequence of effects and speeds.

22. Toggle All LEDs - Will click switch or Off the LEDs.

23. Configure Email - Allows you to type in your POP3 email account details so the app can monitor your email.

Visa signatur

Alienware 15R3, 7820HK, 16 GB DDR4 2667 MHz, 1080 Max-Q, 512 GB SSD + 1 TB 7200 RPM, 15.6" 120 Hz TN+WWA G-Sync, Killer 1550

Permalänk
Discokungen

Ja jävlar i mitt hjärta! Coolt värre! Boys with toys

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

Ja, faktiskt riktigt kul!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Tja!

Jag är riktigt sugen på en m1710.
Kan ge max 19 000kr för en bärbar.
Vill kunna spela spel som WoW, Oblivion och sånt.
Har inte råd och punga ut 3000kr extra för det där 7900gtx kortet så jag hoppas 7900gs kortet borde funka helt ok endån.

Vad tycker ni om denna specifikationen:

Permalänk
Medlem

Den ser ju fin ut men ifall jag skulle vara du så skulle jag vänta tills dom har något extra erbjudande så som dubbelt minne eller något liknande.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av adamsen87
Den ser ju fin ut men ifall jag skulle vara du så skulle jag vänta tills dom har något extra erbjudande så som dubbelt minne eller något liknande.

Mm, funderat på det men händer det ofta då?

Permalänk
Medlem

Jag har inte så super bra koll men någon kanske kan fylla i, men tycker att dom väldigt ofta har något trevligt erbjudande förutom just nu då:p.

Också ifall du är student så kan du få 5% rabatt hos Dell blir ju en tusen lapp billigare iallfall

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av adamsen87
Jag har inte så super bra koll men någon kanske kan fylla i, men tycker att dom väldigt ofta har något trevligt erbjudande förutom just nu då:p.

Också ifall du är student så kan du få 5% rabatt hos Dell blir ju en tusen lapp billigare iallfall

Jag jobbar och studerar, är jag student då?

Permalänk
Medlem

Då borde du ju kunna få rabatt

Ifall du kan logga in på www.csn-kortet.se eller www.studentkortet.se så borde du kunna klicka dig fram till DEll och får då en kod som du kan använde på dell.se

Permalänk
Medlem

Nu har jag också fått tummen ur och lagt en beställning

Processor Intel ® Core™ Duo Processor T2600 (2.16 GHz, 2 MB L2 cache, 667 MHz FSB)
Microsoft® operativsystem Äkta® Windows XP Media Center Edition 2005 including Media
Minne 1024MB 667MHz DDR2 SDRAM (2x512)
Tangentbord Single Pointing Internal Keyboard (Swe/Fin) - (QWERTY)
Grafikkort XPS 512MB NIVIDIA7® GeForce™ Go 7900 GTX
Hårddisk 100GB (5,400 rpm) Hard Drive
Modem 56.6k V.92 internt modem
Optiska enheter 24xCDRW/8x DVD Combo Drive With Software (with Media)
Trådlöst nätverk Intel® Pro WLAN 3945 Internal Wireless (802.11a/b/g 54 Mbps) for Duo Processors
Dokumentation System Documentation
Gedis Bundle Reference XPS Ultimate X-treme N06XP6
Microsoft® programvara Microsoft Works 7.0 (ej Office-paket)
Standard garanti Ett-års internationell på-platsen service
Garantiuppgraderingar Tre-års internationell på-platsen service
Antivirus Inga säkerhets-/ antivirus skydd
Nätaggregat 130W AC Adapter
Digital fotografering inga software, enbart 60 dagars prenumeration
Order Information Inspiron™ order - Sverige
Primärt batteri Primärt 9-cell 80 WHr batteri
Bärväskor ingen bärväska
Färgval Inspiron™ XPS Gen 2 klar LCD backcover med gratis färgindlæg
Adobe Reader engelsk - Adobe Reader 6.0
Dell Internet Order Dell™ internan ordre.
Bildskärmar 17inch UltraSharp™ WUXGA skärm med TrueLife™ (1920 x 1200 upplösning)- widescreen

Totalt Inkl. moms: 25 477,50 kr

--------------------------------------------------------------------------------

Får se när den dyker upp...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Hej, är ny här.

Har precis fått min xps m170 och säger bara.. wow..
Gött att ha fått den som hempc oxå. kostar la bara drygt 18000:-
och då tog jag allt det värsta som gick. Fick en fotoskrivare/scanner på köpet oxå.

Men jag har upplevt ett problem när man surfat på typ.. aftonbladet.. alla bilder blir skitkonstiga typ kantiga. Men det är bara när man surfar.
Har inte hunnit spela på den ännu.

Har testat alla skärmupplösningar, men inge bättre blev det.

Vart kan man ställa in detta, om det går?

Tacksam för svar.

Permalänk
Medlem

Låter udda det där, testat med någon annan browser än IE?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anarkizt
Låter udda det där, testat med någon annan browser än IE?

Nope det har jag inte gjort. Det är lite svårt att förklara. Viss text blir lite blurrig och alla bilder vid surfning blir kantiga i konturerna.
Ungefär som när man har förminskat bilder för mycket så blir pixlarna fel.
Men kollar jag på bilder jag har på hårddisken från kameran så blir det kanonbra.

Det verkar vara en skärminstallation, men det finns la inget annat ställe att ställa in förutom på setting när man högerklickar på desktop.?

EDIT!! Lyckades hitta boven i dramat nu, Det var DPI`n som stod på 120 istället för 96. Nu vart det kanon. Tack för hjälpen iallafall.

Permalänk
Medlem

Råkade missa att inhandla ett extrabatteri samt den där saken som gjorde att man kunde ha egna bilder som motiv på chassit. Någon som vet vart man kan införskaffa dessa? Har kollat igenom Dells tillbehörsavdelning och hittar ingenting.

Visa signatur

4770k @ 4.8Ghz | MSI Sea Hawk 1080ti | 600w SFX | Fractal Design Nano | Kraken X31 | 1024Gb SSD Raid0 | 16Gb Corsair Vengeance LP | MSI Z87i AC | Sennheiser HD650 | Acer Predator Z35 35" 21:9 144hz | Schiit Modi | Schiit Vali | Blue Snowball Mic

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 855
Lyckades hitta boven i dramat nu, Det var DPI`n som stod på 120 istället för 96. Nu vart det kanon. Tack för hjälpen iallafall.

Hmm, det finns en annan lösning. Du kan sätta tillbaka DPI till 120 för att få lite större text, men i dell quickset finns ett val som heter Internet Scaling som du ska sätta till OFF. Testa det istället..

Visa signatur

| Dell XPS m1710 | 2 GB RAM | 100GB 7200rpm | NVidia GeForce Go 7900GTX 512MB | Black |

Permalänk
Medlem

Borde inte högre DPI göra att man får mindre text? Eller hur funkar det där egentligen? Är det något jag kan sätta på min stationära dator också? (upplever texten som lite liten på min skärm nämligen)

edit: Hittade svaret:

When the resolution of a screen goes from 96 PPI to 120 PPI, the size of the pixels gets smaller; therefore everything on the display is smaller. When the Windows setting is used to increase the resolution from 96 DPI to 120 DPI, it is compensating for the smaller pixels, and therefore everything is larger.

edit2: Hittade även inställningen för DPI, under display->settings.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Kan någon med XPS 7900 GS berätta om hur det kortet är?

Permalänk
Medlem

7900GS
3dmark05: 6467

Visa signatur
Permalänk
Medlem

jag är mäktigt sugen på denna laptopen kan jag säga, men jag har bara en frågan och det är hur mycket datorn den låter när man spelar. För en kompis till mig har en dell inspiron iof men när han startar ett spel så låter datorn som om det är ett kärnkraftverk som drar igång

Vill gärna veta detta innan ajg ger mig på att köpa en leksak för 25000,-
hehe

Permalänk
Medlem

Har även jag en gammal Inspiron och kan säga att XPS'sen kanske låter hälften det, om ens så mycket. Helt ok fläktljud mao.

Det finns 3 lägen kan man säga.

1. Desktopläge - ohörbart
2. Batteri spelläge, dvs när kortet inte kör maxat. - Hörbart men inte så man tänker på det.
3. Spelläge, fullt krut. Hörbara fläktar men inte alls så farligt mycket. Jag kan ha på både ljudet från spelet samt fläktarna på max OCH höra vad de säger på TV

Har skivit lite om vad jag tycker om datorn i övrigt (på ett annat forum) så jag klistar in det här:

===================================

Halloj,

Fick så äntligen hem den från Dell! 5 arbetsdagar tog det bara, ganska snabbt jobbat tycker jag med tanke på att de bygger på beställning. Kan tänkas att de hade några sådana här modeller färdigbyggda förstås.

Den kom färdiginstallerad med XP Media Center Edition samt McAffee virus skydd. Mycket irriterande det där McAffe men alltid något.

Det första jag gjorde var såklart att testa WoW. 1920x1200 med alla instälningar maxade gav ca 25-45 fps i en 40-manna raid till Molten Core, vilket får anses som väldigt bra med tanke på den något extrema upplösningen.

Skärmen är av s.k. "glossy" typ och ger en utmärkt bild, särskilt i mörker. Den kan dock i dagsljus vara något för reflekterande, men är det glossy så är det Skärmen som är 17" är dock lite för stor för sin betrakningsvinkel. I WoW har jag (som många andra) en massa ikoner och knappar ute på kanterna i bilden, dessa områden är märkbart mörkare än mittpartiet av skärmen vilket var otroligt störande i början men som jag nu vant mig vid. Jämfört med min gamla Dell Inspiron 8100 är skärmen ändå _väldigt_ bra. Minst lika bra som min "gaming" LCD skärm med specade 8ms iaf. Även svärtan är väldigt bra samt övriga färger, mycket tack vare "glossy" grejjen antar jag.

Datorn blir dock väldigt varm när man spelar och att ha den i knät är inte att rekommendera då det är snudd på att man bränner sig.

Körde även ett test med 3DMark 06 - 4726 poäng vilket är ca 200 högre än min tweakade stationära burk (AMD64 X2 3800+@2700Mhz och GeForce 7800GT@490/1200Mhz). Så prestandan är det inte fel på. Ska nog tweaka lite senare men än så länge nöjjer jag mig med "stock" settings.

Testade att lira lite WoW på bara batteriet också, ca 2 timmar kunde jag köra innan den stängde av det trådlösa nätverkskortet för att spara batteri. Helt ok batteritid faktiskt. När man kör på batteri klockar den dock ned grafikkortet (man kan ställa in, men det är default) så man får rätt mycket sämre prestanda men ändå en trevlig funktion för att spara lite ström.

Några negativa saker är att den är ganska tung (4kg) samt att strömadaptern är väldigt stor och klumpig (den ger 19.5v till datorn) vilket är lite segt när man ska bära den med sig någonstans. Den saknar även digital ljudutgång vilket jag tycker är väldigt trist då den inte riktigt kan fungera som HTPC då. Men man kan väl inte få allt antar jag.

På det hela taget är jag väldigt nöjd iaf:D

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Är du säker på att den saknar digital ljudutgång? Skickar den inte ut sp/dif ut på pinne sju på tv.out kontakten?

Visa signatur

| Dell XPS m1710 | 2 GB RAM | 100GB 7200rpm | NVidia GeForce Go 7900GTX 512MB | Black |

Permalänk
Medlem

Ja, det kanske den gör... Men hur går jag in det i den digitala coaxialingången på min förstärkare då?

edit: fick med en sån kabel till mitt 7800GT förut, tackar för tipset, ska testa på en gång.

edit2: Nej, fungerade inte med den... Om någon vet vad jag behöver för slags adapter kan ni vill tips här! Tack på förhand.

edit3: Skulle den här fungera kanske? http://www.webhallen.com/prod.php?id=59579

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

[i]
Det första jag gjorde var såklart att testa WoW. 1920x1200 med alla instälningar maxade gav ca 25-45 fps i en 40-manna raid till Molten Core, vilket får anses som väldigt bra med tanke på den något extrema upplösningen.
[/B]

ojoj, det låter mycket lovande
HAr du 2gb i ram eller 1gb?

Permalänk
Medlem