Vilket minne det än blir kan det inte köras med en FSB på högre än 150 MHz pga hög multiplier på processorn. Klockfrekvensen på CPUn blir för hög med högre FSB.
Moderkortet minnena ska sitta i stödjer dual channel.
Systemkraven för q4 är http://www.idsoftware.com/games/quake/quake4/index.php?game_s.... Köper jag 1024 MB kingston så är det alltså ändå dubbelt så mycket som minimikravet, men det kanske är för lite? Moderkortet har bara 2 DIMM platser, så det går inte att bygga ut, bara byta ut, så jag vill ju helst att det blir rätt med en gång
Mina noname minnen kör på 2.5-4-4-8 och det funkar bra såvitt jag vet (har ju trots allt inte testat något annat, så jag har egentligen inget att jämföra med). Jag får inga FPS drops, och allt flyter på bra och laddar snabbt.
Mellan DDR och DDR2 har jag hört att skillnaden ska vara marginellt bättre till DDR2's favör, men att responstiderna ska vara sämre än vanligt DDR. Antar att det betyder att DDR fortfarande är bäst för spel, men vad vet jag?
Skillnaderna mellan DDR och DDR2 kan ju enkelt visas med de tester som har gjorts med 939 mot AM2 (AMD) och skillnaden ligger från 2% till 7%. Så det är inte direkt något att hänga i granen.