Permalänk
Medlem

Behöver expert hjälp!

Jo, det är så att min cpu går upp till 100 % efter jag har spelat något spel. T. ex. BF: Vietnam eller Quake 3. Och när jag stänger ner spelet och kollar vad det är som gör att det går så slött, så är det processen System som tar upp all CPU, men inget minne alls.
Skulle vara tacksam om någon kunde hjälpa mej bli av med det här problemet.
Jag kör på Windows XP och har 256 mb Ram, samt nVIDA GeForce 5200+ (128 mb) och Inter celeron 2.67 GHz..
Jag hade inte det här problemet för ett ca. ett halvår sen. Det brukade funka med att starta om datorn ett par gånger, och sen kunde man spela. Men, nu händer samma sak varje gång.

Ps. CPU:n går upp till 100% efter ca. 5 minuters speltid.

//Charlie

Permalänk
Avstängd

man kan sammanfatta felet på det här sättet: processorn, minnet, du

Visa signatur

HTPC: Fractal Design Define R4, ASUS Z87-PRO, Intel i7 4770K, Crucial Ballistix Sport 16GB, MSI GeForce GTX 760, Creative Soundblaster Z, Pioneer VSX-527-K.

Laptop: ASUS X502CA-XX009H

Permalänk
Medlem

Okej, tack för hjälpen..
Någon annan som kan komma med lite bättre råd?

Permalänk
Medlem

I min värld så bör väl processorn jobba när du spelar?

Eller? fattar jeg fel nu?

Altså, det bör inte vara något fel med din dator att den visar hög belastning när den används. Annars system idle process eller vad den heter, det är normalt att den ligger på 99%

Visa signatur

Jag tillverkar Elektronisk Background Music på bjokib dot com... Kanske passar något ditt projekt? Det är "gratis" :)

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av challq
Okej, tack för hjälpen..
Någon annan som kan komma med lite bättre råd?

din processor är inte allt för bra, du har väldigt lite minne, du sitter säkert med kazaa och andra skitprogram och fyller din dator med, skit.

Visa signatur

HTPC: Fractal Design Define R4, ASUS Z87-PRO, Intel i7 4770K, Crucial Ballistix Sport 16GB, MSI GeForce GTX 760, Creative Soundblaster Z, Pioneer VSX-527-K.

Laptop: ASUS X502CA-XX009H

Permalänk
Medlem

Jo, men det är så att processorn låser sej på 100 % efter några minuter, och spelet börjar gå segt.
När jag stänger ner spelet så fortsätter processorn att gå för fullt.
Efter en omstart så är den nere på 4 % igen.
Men det blir samma visa om igen när jag startar ett spel.

Och, Rovah, det är möjligt att datorn har lite skit i sej, men, typ Quake 3 är rätt gammalt och har funkat hur bra som helst innan.
Det har BF: Vietnam med.
Det borde finnas nån lösning på problemet?

Permalänk

min celeron gör också de...förmodligen normalt.

Permalänk
Medlem

Aha. Gjorde den det från början också?
Min började först efter ett år eller nåt..

Permalänk
Medlem

Ni tror inte det kan vara damm som försvårar kylningen och därmed orsakar problemen?

Mitt tips: blås rent fläktarna och kolla om det hjälper något.

Permalänk
Medlem

Okej, jo, det kan det väl säkert vara. Ska bara se om jag får bort fläkten som sitter på.. Jag har försökt innan utan att lyckas.
Förresten, kan man använda dammsugare eller nåt, utan att ta av fläkten?

Permalänk
Medlem

Jag tror att det lösersig om du pluggar i lite mera minne!!!
Min arbetsburk har 512mb och när jag multisurfar mm. så nyper datorn ihop och prollen står och tuggar...uppgradera lite så ordnar det sig nog........ =D

Visa signatur

Att oroa sig för något... är som att låna bekymmer från framtiden!!!
...och vem vill låna bekymmer?

Permalänk
Medlem

Okej! Ska se vad jag har råd med!
Tackar tackar Rulle!

Permalänk
Hjälpsam

Minne i första hand som sagt.

Det som inte får plats i minnet (WinXP tar ungefär 250-350mb bara för att startas) cashas mot hårddisken, hårddisken är ca 100ggr långsammar än minnen. När du stänger ner spelet så arbetar datorn som f-n för att möblera om vilket som är mest intressant att ha aktivt i minne och vad som kan läggas på tempfilen på hårddisken tills vidare.

Sedan tar spel ofta ~500mb eller så i sig själv utöver de som windows behöver.

Optimalt är att aldrig behöva använda swapfilen på hårddisken nämnvärt, men för att det skall kunna gå under WinXP + spel behövs 1024->2048mb ram. 512 anser jag minimum för att vanlig arbetsdatorn eller mindre krävande spel. Skall man köra lite tyngre saker eller mer avancerade spel är 1024 att rekomendera.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Sen en sak som många inte tänker på, att defraga datorn lite då och då hjälper en hel del med...

Men du behöver inte plocka bort fläktarna, köp en burk luft (?) från clasohlson för 119:- och blås rent, effektivt som fan och en sådan burk räckte fyre fem ggr för mig (blåste en hel del, mycket damm )

Permalänk
Medlem

Jaha.. !
Tack för alla svar!!
En burk luft? Låter skummt, men jag ska testa.

Permalänk
Medlem

Det är alltså 100% ren luft på sprayburk, för att blåsa rent.

Visa signatur

Workstation: i7 2600k | P8Z68-V Pro | 16 Gb RAM | MSI Radeon 390 | NEC PA241W
Portabelt: Surface Pro 3 | Samsung Galaxy S6 Edge
Fotoväska: Nikon D800E | Nikkor AF-S 24-70/2,8 G ED | Nikkor AF-S 85+50/1,8 G

Permalänk
Medlem

köp 2x512 ram så slipper du alla problem

Visa signatur

|| Förstärkare Amplifix || Högtalare Canton RC-L || Cambridge Audio Dacmagic || asrock 330||

http://www.minhembio.com/forum/index.php?s=dd15fd8c8426beaecf...