Solidworks, stugor 3d, snabba sätt?

Permalänk
Medlem

Solidworks, stugor 3d, snabba sätt?

tjenare!

håller på att rita timmer stugor åt min farsas jobb och kan med lite tur få jobb där om detta går bra!

han vill mest ha 2d ritningar, alla vyer. Men han skulle bli imponerad om jag skulle göra en stuga i 3d, jag skulle klara av detta. Problemet är att jag inte har några snabba sätt att göra det på.

Jag tänkte rita upp alla möjliga stock storlekar, eftersom dom bygger i samma mått förutom längden så tänkte jag bara ta in en stock sen bara lägga dom på varandra som dom ska ligga.
Nu till frågan: Hur gör man detta enklast? ska man göra en assembly av massa bitar eller?
svårt att säga så mycket mer!

Hur skulle ni göra?? nån expert här?

Permalänk
Medlem

Hej,

Jag använder Pro/E men skillnaden i arbetssätt är nog minimal.

Du får ett par problem att brottas med:

1. Om du ritar varje stock för sig, och modifierar till rätt längd, borrar och trixar med. Assemblyn blir 'bra' , dvs komplett och det går att göra snygga explodes ifrån. Nackdelen som jag ser det är att det blir omöjlig att göra större design ändringar. Det kräver att du först ändrar varje stock för sig och sedan anpassar assyn.

2. Rita varje husdel med tex stockarna som ett pattern av en feature. Då blir ändrandet enklare men å andra sidan kan man aldrig plocka fram ritning på varje stock individuellt.

Mitt tips (eller det jag hade valt) är nog alt 2. Enklare att modellera och underhålla.

/BK

Permalänk
Medlem

du tänkte alltså att man gör en vägg som en 'part' sen nästa som en 'part' osv.. sen sätter man ihop väggarna, gör taket för sig som en 'part' sen sätter man ihop hela skiten i en assem. ?

tack för svaret!

Permalänk
Medlem

Ja, ungefär så ja.

När du har jobbat en stund med liknande delar eller hus, så lär du komma på bättre lösningar.

CAD program är dock inte direkt smidiga att 'skissa' fram lösningar med. De är bättre lämpade till exakta ritningar.
Jag har precis börjat använda Sketchup, vilket är mer på skiss stadiet. Men saknar helt ritning och exaktheten. Du kan nog inte få allt samtidigt.

Lycka till. Fortsätt att lära dig Solidworks.

/BK

Permalänk
Medlem

okej!
aa jag ska kolla på sketchup! Jag har blivit rätt intresserad av solid faktiskt just för att det är så lätt att göra saker i 3d!

Det ska jag absolut göra! Senare om intresset håller i sig lär det bli endel kurser också! synd att kurserna kostar mitt studiebidrag*18 bara...

Men tack för svaren, kul med fler som håller på med Cad program!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aeqvist
du tänkte alltså att man gör en vägg som en 'part' sen nästa som en 'part' osv.. sen sätter man ihop väggarna, gör taket för sig som en 'part' sen sätter man ihop hela skiten i en assem. ?

tack för svaret!

det kommer bli väldigt rörigt om du gör varje hel vägg som en part..
gör istället varje del för sig, sätt ihop de till flera asembleys och sutligen gör en stor.
tänk på att använda constraingts, jag lovar att det kommer bli riktigt jobbigt om du ska ändra något annars..

förövrigt så fattade jag inte riktigt om du skulle ha bara utsidan på huset.. alltså bara stockväggarna och taket, eller om du skulle ha all interiör också..

men det borde räcka med typ 8-10 bitar totalt som du behöver göra som väggar.. eftersom du har flera likadana stockar så är det ju bara o plocka in flera av samma part i din asembley.

OffT: är du intresserad av att lära dig 3dcad så finns det rätt många kurser på högskolenivå.. många av dom går på distans, du kan ju kolla upp om det går några i sommar. dessutom är det enda som kostar din kårlekitimation, vilket inte är jättedyrt.. min kostar 300 kr per termin..

Permalänk
Medlem

till en början blir det ju bara utsidan så att säga men det blir ju väggar inuti också men ska inte göra typ spisar,kylar och sådan inredning...

vart kan man kolla upp dessa kurser? hemsida?

tack för svaren än en gång!

Permalänk

ok, det går säkert bra. tar ite tid o göra allt bara..
tänk på o kolla i din toolbox i soliworks innan du börjar göra egna skruvar o spikar mm.

kurser kan du med största sannolikhet hitta på en skola nära dig..
om skolan har ingenjörsprogram så är sannolikheten ganska stor att det finns kurser i cad.

www.studera.nu kan du hitta endel info, typ göra kurssökningar osv. hittar du inget om du söker efter cad så kolla efter maskinteknik.