DFI Lanparty UT Ultra-D värmeproblem!

Permalänk
Medlem

DFI Lanparty UT Ultra-D värmeproblem!

hej!

Jag har lite problem med mitt nyinköpta DFI-kort, mina temps verkar vara alldeles för höga!

AMD Opteron 165

G.Skill 2GB DDR HZ PC4000 (2x1GB) CAS3 Dual Channel Kit (F1-4000USU2-2GBHZ) (MY-008-GS)

DFI LanParty UT NF4 Ultra-D (Socket 939)

Sapphire ATI Radeon X1800 XT 256MB GDDR3 AVIVO TV-Out/Dual DVI (PCI-Express)
Inget av ovanstående är överklockat ännu.

Mina temps ligger på

CPU ca 30 C
Chipset ca 46 C

Är dessa temperaturer vanliga?

Tacksam för svar

Permalänk

Jag ligger i princip alltid på >37 på CPU och oftast runt 46-47 på chipset, ibland strax över 50 om man spelat ett tag, och det har varit stabilt i ganska precis ett år(se dator i sig.) så jag tror inte att du behöver oroa dig så mycket.

Mvh

Christian

Visa signatur

Opteron 165@2.6Ghz | DFI NF UT | 7900GT | 1024MB TwinM SP BH-5 | Barracuda 200GB + 160GB Sata | Arctic Cooling T1 |
TILL SALU! 2*512Mb TwinM Speed Premium BH-5, Pm:a tack!

Permalänk
Avstängd

Med mitt system ligger jag när jag enbart tankar lite samt surfar runt....

33-35 C på CPU

samt

48-50 C på Chipset
Ovan ökar eller minskar lite beroende på om det är en varm dag eller inte, kan bli en svettig sommar

Visa signatur

Asus R552JK-CN159H | 15.6" | i7 4700HQ | GTX 850M | 8GB | 750GB HDD+8GB SSD
Acer AS5755G 2414G75Mnks | 15.6" | i5 2410 | GT 540m | 4GB (trasig fläkt)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Laxieboy
Med mitt system ligger jag när jag enbart tankar lite samt surfar runt....

33-35 C på CPU

samt

48-50 C på Chipset
Ovan ökar eller minskar lite beroende på om det är en varm dag eller inte, kan bli en svettig sommar

Men du har klockat din ca 800 MHz, är det så liten skillnad efter att ha klockat, bara 2-3 grader för 800 MHz låter konstigt...

Haft datorn i två dagar, inte gjort något krävande alls, ändå dessa temperaturer
Vad brukar chipset-tempen vara på DFI Ultra-D, oklockat...

Permalänk

Min chipset temp ligger på runt 60 efter jag spelat en stund, förmidligen då jag har ganska varmt, rum har inte märkt någon ostabilitet i alla fall.
Kör på bara.

Permalänk
Medlem

Okej, ska flytta grafikkortet till den undre PCI-e platsen när jag kommer hem, bör sänka tempen en aning..

Vad bör jag köra för drivrutiner till min dator, tankade senaste BIOS updaten på www.dfi.com men datorn startade inte efter att ha installerat den =/ så var tvungen att cleara CMOS, nu kan jag inte ens ändra FSB =/

Ny på detta med klockning, vore snällt om någon kunde upplysa mej om bra drivrutiner till nedanstående system:

DFI LanpartyUT nF4 Ultra-D (BIOS 06/23/2005)
AMD Opteron 165 1.8GHz
2x G.Skill 1GB HZ PC-4000 CL 3-4-4-8
Sapphire Radeon X1800XT 256mb PCI-E x16
WD Raptor 36gb - SATA
Dvd- Noname 48x IDE
Antec Sonata II 450w

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Likadant på mitt, chipset ligger nästan alltid runt 50C, men då har jag ett 7800GT rakt över.

Visa signatur

dfi lanparty ultra-d ::: amd 3700+ ::: ocz pc4000 2x1024mb (2gb) ::: xfx geforce 7800gt @ 474/1400 ::: 2x samsung spinpont 250gb (500gb) ::: hiper type-r 580w

Permalänk

På mitt dfi så ligger chipset på cirka 40 grader och cpu på 25 klockad 400 mhz, men har inte så varmt på rummet cirka 20 grader kanske, men men jag väntar på ett nytt grafikort innan jag kan spela så kan inte riktigt säga vad mitt system komemr upp i load.
Föresten man får ju med ett programm på skivan som heter smartgudarian där man kan ändra hastighet på fläkltarna när man vill samt se temperatur:D

Permalänk
Medlem

vad ligger era PWM IC på?
Är Winflash stabilt, ska man uppdatera alla blocks?

Permalänk
Medlem

PWM brukar ligga runt 50C då prollefläkten står still - när jag spelar och prollefläkten kör igång så kyls även PWM ic-kretsarn och hamnar runt 40C.

Permalänk
Permalänk
Medlem

för att få bättre temp på chipset kan du göra lite saker, ta bort den fläkt som sitter där nu, ta bort den nuvarande pastan som sitter där och byt ut den mot artic silver5 eller någon annan vettig, det brukar oftast bara sitta nå skit plast under fläktarna och den kyler inte lika bra som kylpasta, sen brukar jag skita i att använda dom där fjädringarna som följer med utan spänner fast fläkten med buntband, bara det där brukar jag tjäna minst 10C på

Visa signatur

| QX9650 | E8400 | E3110 | E7300 | 2*9800GTX på onsdag |