Permalänk
Medlem

Bluescreens

Hejsan jag får bluescreens i tid och otid å då dyker det upp 2 meddelanden vid namn: BAD_POOL_CALLER lr IRQL_NOT_LESS_OR EQUAL.

Jag har testat med att formatera, dra ut ram strängar nollställa bios.
Snälla är det någon som vet vad detta beror på?

Moderkort: Abit Guru.

Permalänk
Medlem

Rent spontant... Drivrutinsfel.

Senast jag såg samma text, hade jag en drivrutin som inte var compitabel med HT, på en HT burk. Det är ett par år sedan, ja.

Prova med att uppdatera dina drivrutiner över lag, och se vad det ger.
Lycka till.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Re: Bluescreens

Citat:

Ursprungligen inskrivet av lekle
Hejsan jag får bluescreens i tid och otid å då dyker det upp 2 meddelanden vid namn: BAD_POOL_CALLER lr IRQL_NOT_LESS_OR EQUAL.

Jag har testat med att formatera, dra ut ram strängar nollställa bios.
Snälla är det någon som vet vad detta beror på?

Moderkort: Abit Guru.

Står det vilken drivrutin som det är problem med?
Ett tips är att ställa in så att du får kernel dumps, sen ladda in dem i windbg. Då kan du se exakt vad som gått snett.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=Mr_B=-
Rent spontant... Drivrutinsfel.

Senast jag såg samma text, hade jag en drivrutin som inte var compitabel med HT, på en HT burk. Det är ett par år sedan, ja.

Prova med att uppdatera dina drivrutiner över lag, och se vad det ger.
Lycka till.
B!

Sensationellt off topic... Du har stavfel i din signatur

Permalänk

Re: Bluescreens

Citat:

Ursprungligen inskrivet av lekle
Hejsan jag får bluescreens i tid och otid å då dyker det upp 2 meddelanden vid namn: BAD_POOL_CALLER lr IRQL_NOT_LESS_OR EQUAL.

Jag har testat med att formatera, dra ut ram strängar nollställa bios.
Snälla är det någon som vet vad detta beror på?

Moderkort: Abit Guru.

Förutom uppdatera div. drivrutiner, har du även testat med att höja minnesspänningen samt kört memtest86 ?
http://www.memtest.org/#downiso

Visa signatur

Intel E6750 - Gigabyte G33M-DS2R - 3x1024mb PC6400 - Integrerad Intel grafik - WD 500GB Sata2 - Benq 1625 - Cooltek 600w- XP sp2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dundermuppen
Sensationellt off topic... Du har stavfel i din signatur

Skicka rättstavat i PM, eller nått, så ska vi se vad vi kan göra.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Hedersmedlem

Re: Re: Bluescreens

Citat:

Ursprungligen inskrivet av bejon2000
Förutom uppdatera div. drivrutiner, har du även testat med att höja minnesspänningen samt kört memtest86 ?
http://www.memtest.org/#downiso

Precis, även om MS anger att BAD_POOL_CALLER oftast orsakas av drivrutiner, så är det ett väldigt ovanligt, och fysiska fel ligger ofta bakom.

Visa signatur

Religion och vidskepelse är smittsamma psykiska sjukdomar, den biologiska motsvarigheten till datorvirus.
"-Pappa, pappa, idag firade vi födelsedag och hela dagis fick gå på McDonalds. - Vems födelsedag då? - En farbror som hette Lenin."

Permalänk
Medlem

jag får de medelandena när vcoren e för låg...

så om du kör överklockat så prova med att öka vcore... eller klocka ner

Permalänk
Medlem

Jag boostade volten på mina minnen så funka dom perfekt, hade hundratals BSOD hela tiden annars. Drygt av Corsair att sätta fel volt i manualen :/

Permalänk
Medlem

Ungefär samma sak här, när jag klockar för högt (gäller både cpu och minnen) får jag samma bluescreen.

Visa signatur

/Bob

Permalänk
Medlem

Självklart bör han först ha kontrollerat så att systemet är stabilt, men det tror jag förutsattes att han redan gjort... Det inbegriper memtest, och cputest av olika former. Är de okaj är det föga troligt att boosta vcore/vmem gör någon skillnad.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.