Permalänk
Medlem

På min skola finns det salar med Solaris burkar

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lorenz
På min skola finns det salar med Solaris burkar

Fast nu pratar vi om Linux
Nåväl sun maskiner är vad jag vet ändå relativt vanliga på universitet och högskolor men vad jag har sett så har de flesta möjlighet att logga in genom citrix på en windows server för att köra MS office .

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Meto
Fast nu pratar vi om Linux
Nåväl sun maskiner är vad jag vet ändå relativt vanliga på universitet och högskolor men vad jag har sett så har de flesta möjlighet att logga in genom citrix på en windows server för att köra MS office .

Jag var dum och bakfull i morse och orkade inte tänka så långt...

Vi har Linux burkar också, hittills har det varit mest på nätverks kurserna vi har använt oss av dom.

Permalänk
Medlem

Allmäna datasalarna har bara win, centraladministrerat givetvis så att allting går extra långsamt. ^^

Vi som pluggar data får ju dock labba med det mesta, så man störs inte lika mycket av det.

Visa signatur

'popular music' is your enemy!

Permalänk

Vi har salar med allt möjligt. En Sun-sal, en Linux-sal, en Mac-sal och några windows-salar.

Visa signatur

People... What a bunch of bastards... | Mac Pro 2x2.26GHz QuadCore - Nehalem, 24GB DDR3, ATI HD4870, 3TB HDD | MacBook Pro 13.3 ", Core 2 Duo - 2.26GHz, 8GB DDR3, 9400M 256MB, 120GB SSD | PowerMac G4 MDD, Dual 1,25GHz, 2GB DDR, 1,45TB HDD | FCNSA | VCP4

Permalänk
Inaktiv

På mina fysiklektioner åker det fram en Compis ibland. Annars är det allt igenom Windows/Novell tyvärr.

Permalänk
Medlem

Måste säga att jag är avundsjuk på alla er som har tillgång till linuxburkar (och även Solaris och allt vad det är). Här på KI finns det bara Windows att tillgå, har sammanlagt sett två burkar med Linux, båda tillhörandes doktorander.

Visa signatur

Stationär: Intel-baserad, Arch + KDE
Bärbar: Dell XPS 13, Arch + KDE

Permalänk
Avstängd

Jag skulle inte kunna använda en dator om den hade linux = Inget skolarbete

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danne888
Jag skulle inte kunna använda en dator om den hade linux = Inget skolarbete

Hur vet du att du inte skulle kunna använda en dator om den hade Linux? Har du ens provat?

Permalänk
Avstängd

a jag fatta inte ens hur man installerar ett program, riktigt kul då

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danne888
a jag fatta inte ens hur man installerar ett program, riktigt kul då

sudo apt-get install 'programnamn'

lätt spel.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danne888
a jag fatta inte ens hur man installerar ett program, riktigt kul då

Du ska väl inte installera egna program när du ska göra skolarbete?

Av de flesta kommentarer att döma finns det lite Linux i skolan med då mest i utbildnings syfte och inte något som alla elever använder.

Men snart blir det antagligen ändring på det se min förra post
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&postid=725...

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kyroz
sudo apt-get install 'programnamn'

lätt spel.

Då säger jag: ???
har tankat en .gz fil (VNC så jag kan styra datorn)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danne888
Då säger jag: ???
har tankat en .gz fil (VNC så jag kan styra datorn)

öppna terminalen, där skriver du in "sudo apt-get install vnc"

- utan situationstecken och om programmet heter endast vnc ...

hittar den inget som heter 'VNC' så prova "apt-cache search vnc" så kommer det komma fram lista med sökresultat och en kortfattad beskrivning om vad som är vad, sen väljer du ngt av det du hittat (om du nu hittar ngt som du vill ha) och skriver in den korrekta filnamnet iom "apt-get install [filnamn]"

förstår dock inte vad man ska med VNC till när det finns SSH ;<

Permalänk
Avstängd

de är de ända jag känner till och provat.
Först måsta man väkl packa upp filerna, ska man inte ange sökvägen då? Programmet lär ju inte heta bara vnc utan massa siffror som talar om versionen också

Permalänk
Medlem

Danne888 ta en titt i FAQ:en.
Kyroz hur vet du att han ar apt?

Permalänk
Avstängd

Jag fattar bara svensk FAQ

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danne888
Jag skulle inte kunna använda en dator om den hade linux = Inget skolarbete

Haha! Snart skriver du väl att du tycker att det är tur att du blev född i Sverige och inte t.ex. Kenya, eftersom du bara talar svenska och ingen swahili. Hade inte blivit till att göra läxorna då heller.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem

På institutionen för datavetenskap på min skola har de Sun-PULar och PC-PULar som kör Windows (PUL = Programutvecklingslaboratorie). Institutionen för systemteknik kör en blandning av Windows, CentOS och FreeBSD. De flesta andra institutionerna kör antingen Sun, någon dist av Linux eller Windows. Vad jag vet så finns det tyvärr inga Macar (mer än såna som individuella studenter eller anställda har då).

Visa signatur

Mina boktips: Clean codeHead First Design PatternsHead First Object-oriented Analysis and Design
Innovation distinguishes between a leader and a follower. — Steve Jobs

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ilja
Haha! Snart skriver du väl att du tycker att det är tur att du blev född i Sverige och inte t.ex. Kenya, eftersom du bara talar svenska och ingen swahili. Hade inte blivit till att göra läxorna då heller.

hade jag bott där hade jag antagligen kunnat snacka kenyanska, vet inte om jag ska tolka ditt inlägg som personangrepp eller ett dåligt skämt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danne888
hade jag bott där hade jag antagligen kunnat snacka kenyanska

Det tvivlar jag på.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vijjje
Danne888 ta en titt i FAQ:en.
Kyroz hur vet du att han ar apt?

har för mig han nämnde att han hade ubuntu ngnstans, bara en gissning, men information ang. linux på inetrnet svälter juh en inte precis

Danne888: om du apt-getar så hämtar den programmet du anger och installerar det automatiskt i princip, bara att skriva och trycka på ett eventuellt 'J' eller 'Y' efter ett tag ... om det programmet heter en massa siffror också som du säger kan du alltid apt-searcha som jag skrev eller så använder du den grafiska pakethanteraren...

Permalänk
Medlem

DSV Stockholms Universitet Kista -

Windows XP och Debian GNU/Linux dualboot på alla datorer i salarna.

Läs och se:
http://dsv.su.se/datorer/

Man klarar sig igenom det flesta kurser utan att boota Windows.
Det är när det är program som enbart finns till Windows och inga alternativ finns ( tänk 3DS Max, Access databas) då är man tvungen att starta om datorn helt enkelt.

Det är bara en kurs som jag var tvungen att boota Windows på och det var Databashantering. Då vi skulle göra en Access databas :). Sen var det MySQL och då var det tillbaka till Linux igen.

Permalänk
Medlem

zyk: Sitter ni och bygger MS Access databaser på Datavetenskap på Stockholms Universitet???

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
zyk: Sitter ni och bygger MS Access databaser på Datavetenskap på Stockholms Universitet???

Är ganska vanligt att man får lära sig både Access och Oracle/Mysql etc på databaskurser. I den kursen som jag hade så var labserien i Oracle, och sen gjorde man ett litet "projekt" i Access.

Visa signatur

Intel Core i7-3770K | NVIDIA Geforce GTX 980 | 16 GB DDR3 | DELL P2415Q | DELL U2711 | DELL U2410