Förlåt då...Jag inledde med: - Jag tror...
Jag sa väl inte att inget kan vara en flaskhals och orsaka fördröjningar? Dra ut på det så kan ju personen som spelar på intrumentet vara flaskhals då han har fördröjning mellan hjärnan och handen...
Förklarade bara att det är önskvärt med snabba åtkomsttider på ljuden i minnet och det beror givetvis på massa olika saker. Men det kan i teorin ha med minnenas åtkomsttider att göra och givetvis då om något annat som t.ex. processorn påverkar detta.
Problemet om man spelar med samplingar som ljud hos ett intrument blir då att fördröjningar förekommer i flera led. T.ex. man slår på sin midi-keyboard som ska registrera ljudet och skicka vidare till ditt ljudkort, som i sin tur ska behandla och skicka vidare ljudet till datorn. Oftast via USB. Sedan skall ljudet hämtas i minnet, skickas till ljudkortet och sedan spela upp det. Summan av kryddan blir givetvis fördröjningar. För att inte tala om det ska läggas på mjukvarueffekter på detta...
Jag sa väll inte att man kunde höra skillnad på 2- och 5 ns? Hela kedjan med fördröjningar resulterar oftast i några ms, men med dagens "medelpresterande" system är detta oftast inga problem. Ett vanligt piano har "mekanisk" fördröjning som motsvarar detta ungefär. Men det kan väl aldrig skada att att optimera ett led?
Varför ställer du inte in din dator, med avseende på FSB, GPU, minnesbandbredd, åtkomsttider på minnena, m.m. till sämsta möjliga så att du precis inte märker någon skillnad??? Eller det kanske du gör? Och när du har gjort detta så kanske du märker att du kunde ha köpt en något billigare processor/minne/grafikkort än du gjort.
Det måste väll vara bättre att gå åt andra hållet...Att optimera de grejor du har på bästa möjliga sätt, även om detta inte skapar världsfreds...
M.v.h. Mobosum