Permalänk
Medlem

Hur länge håller en processor

Jag har kört med min AMD 64 3200+ ett halv år nu, när jag köpte den var den ju redan mycket gammal och än idag håller den bra prestanda i spel. Nu börjar det dock bli dags för en uppgradering och då undrar jag, hur länge kommer en AMD X2 4800+ kunna prestera bra i spel?

Är det en processor som kommer att klara det mest hårdvaru krävande spel som kommer 2007, då syftar jag på spel som Unreal Tournament 2007, Crysis och alla andra next-gen spel. Kommer denna processor att kunna hantera spelet med maximala grafikinställningar?

Kanske ingen som vet, men teorier borde finnas ;D

Permalänk
Medlem

Nu är det ju grafikkortet som är den mest betydande delen om du vill lira med höga inställningar. Givetvis är cpu också viktigt, men en X2 4800+ borde kunna hantera det du kan tänkas belasta den med så länge resten av ditt system också håller tempot.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Nu är det ju grafikkortet som är den mest betydande delen om du vill lira med höga inställningar. Givetvis är cpu också viktigt, men en X2 4800+ borde kunna hantera det du kan tänkas belasta den med så länge resten av ditt system också håller tempot.

helt fel. en cpu håller 10 år oklockad och ca hälften om man har klockat den

Visa signatur

pentium d 820, HIS Radeon x1950 pro, 2*80 gb hd, no-name minnen 600 mhz,Scythe Infinity,Hiper 580 w,asus p5n-e sli

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alfiboy2
helt fel. en cpu håller 10 år oklockad och ca hälften om man har klockat den

Han menade hur länge dom orkar med alla nya spel.

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | Intel Core i5 2500K | Gigabyte P67A-D3-B3 | Corsair 8GB CL9 1600Mhz VENGEANCE | EVGA GeForce GTX 560Ti 448 Core FTW | Samsung SSD 830-Series 128GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alfiboy2
helt fel. en cpu håller 10 år oklockad och ca hälften om man har klockat den

Nu var det ju inte det som efterfrågades. Men svar till dig:
Rätt svar är= En processor håller tills den dag den går sönder, varken mer eller mindre. Så du har helt fel.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Mjo, dessutom är det inte klockfrekvensen som är det slitande på CPUn, det är spänningen framför allt.

Det räcker nog med att du köper en dual core-CPU och klockar den en del. Jag kör min 4200+ i 2.5Ghz vilket enligt tester är marginellt snabbare än en standard 4800+ så...

Grafikkortet är dock oftast det mest begränsande. Har du 2GB RAM, en något så när snabb dual core samt ett schysst grafikkort klarar du dig. Då behöver du "bara" byta ut grafikkortet troligen.

Visa signatur

Stek mer! - Flingor - Schampo
Överklockning är är lika överskattat som din dator är överklockad.