Ett fel som ni nog aldrig stött på!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Tullinge
Registrerad
Jun 2005

Ett fel som ni nog aldrig stött på!

Jag köpte ett abit kn8 sli och ett xfx 7900gt 520m från komplett.

trodde först att mobot var total paj testade allt. det spann upp som det skulle och alla lampor på bordet lyste exact som dom skulle men jag fick ingen bild och ena cd läsaren lös konstant.
senare på kvällen så tänkte jag att jag inte brukar ge upp så lätt så jag plockade då ut batteriet ur mobot och monterade det sedan, trodde verkligen inte att det skulle gå.
MEN det startar direkt utan problem. jaha tänkte jag fixxat...eller?

Nej problemet kvarstår. om jag startar om datorn så fungerar det MEN sänger jag av datorn med knappen så startar den inte igen det blir precis som jag breskrivit ovan men om jag drar ur ström pluggen bak och väntar sisådär 10-20 sekunder så startar det upp utan problem och minns allt eftersom jag inte plockat ur batteriet.

förövrigt så är det superstabilt och fungerar utan några som hellst problem!

hårdvaran:
cpu: operton 144 @2.7ghz
minne: gskill @ 250mhz(ddr500)
hdd: 3st hdds 1st är sata
nätagg:antec neopower 480watt

Ryzen 1700 @ 3.89ghz, Palit GTX 1080 GR Premium

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hässleholm
Registrerad
Feb 2005

det har jag varit med om. rma på mobo.

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 2700X ] [ Asus 1080 ROG Strix ] [ Asus Crosshair VI Hero]
[ 16GB G.Skill FlareX CL14 3400Mhz DDR4 ] [ Samsung 960 EVO 500GB + Samsung 850 Pro 256GB ] [ Logitech G933 ] [ Corsair H115i ] [ Win10 x64 Pro ] 3dMark 19.263p CPU-Z

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Tullinge
Registrerad
Jun 2005

tar dom imot det då? för om dom testar och det startar då?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Degerfors
Registrerad
Maj 2006

Har stött på liknande problem med samma moderkort..

Var en kund som köpt en hel dator av mig med samma moderkort han fick också nollställa BIOS varje gång och vi utförde alla olika möjliga tester, bytte ut grafikkort, hårddisk, minnen m.m. ... hans problem var att han inte kunde öppna sidor som innehöll JAVA bl.a .. till slut testade vi att byta ut processor och gissa vad som händer??? jo datorn fungerade klockrent. Processorn var en INTEL P4.

kan du ha samma problem?

Fallis - A.K.A Grizzlybjörnen för luden kropp :D

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Tullinge
Registrerad
Jun 2005

snackar vi om samma moderkort här? jag kör operton på mitt moderkort. så den stöder inte p4a.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2003

Jag hade ett liknande problem, och då hade jag satt en distans för mycket under moderkortet så att det blev kortslutning.

Opteron 165@2250Mhz, Asus 7900GT, 1.5Gb, 2*200Gb Seagate Barracuda

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2005
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SirMacke
det har jag varit med om. rma på mobo.

rma för en okunnig?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Tullinge
Registrerad
Jun 2005

ingen distans för mkt under och tror inte det är CPU'n eftersom den fungerar på mitt andra moderkort utan problem, har skickadt rma ansökan till komplett iallafall.
blir det kortis borde ju inte datorn starta alls?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Mar 2002

Kortis/Glapp, kall-lödning. Kalla det vad du vill, defekt moderkort.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Tullinge
Registrerad
Jun 2005

ja, nu väntar jag bara på att komplett ska skicka sina reklamations instruktioner så jag kan få iväg mobot någongång.
glömmer aldrig när jag reklamerade ett agg till kylning.com, hade tappat bort kvittot och allt. deras svar: skicka hit agget, begärde inget kvitto eller så. fick ett nytt bara några dagar senare.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Nynäshamn
Registrerad
Jul 2002

Hade liknande problem på mitt moderkort (DFI) och jag löste problemet genom att byta platser som minnena skulle sitta i (från dom gula till dom oranga på mitt moderkort), det kan inte vara någonting liknande på ditt kort?

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Tullinge
Registrerad
Jun 2005

testade även det = ingen skillnad men tack endå!
har skickad iväg mobot nu så nu dröjer det väll några veckor antar jag...aja tråkigt att jag fick smak för mitt 7900gt kort, känns surt att det bara ska ligga där nu...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gotland
Registrerad
Sep 2003

Låter ungefär som det problemet jag hade. Starta om datorn gick bra men stänga av o starta direkt igen var omöjligt, var bara vänta några minuter innan man kunde starta igen. Funkade annars klockrent när den var igång.

Visade sig att det var nätagget som skulle bytas. Nåt att fundera på kanske.

Lenovo E530

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Tullinge
Registrerad
Jun 2005

jag var tvungen att dra ut kabeln, nätagget har fungerat prima 1 det året jag haft det samt att det ligger en bit över specifikationerna(480 watt från antec)
samt att jag bara testade med de mest vitala delarna(cpu,bildkort,ramsticka)
men OM det skulle vara det skjuter jag mig själv i huvvet med en pistol!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gotland
Registrerad
Sep 2003

Mina problem började när jag byte från Barton till A64. Hade funkat klockrent innan men inte efter. Funkade dock med ett sunkigt q-tec 350W agg. Jag hade ett Antec 380W så borde inte varit för lite kraft iaf. Märkligt var det.

Kör nu med ett Tagan 430W och det funkar kanon.

Lenovo E530

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Tullinge
Registrerad
Jun 2005

skulle vara extremt surt om det var aggets fel

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2006
Citat:

Ursprungligen inskrivet av davidrone
Låter ungefär som det problemet jag hade. Starta om datorn gick bra men stänga av o starta direkt igen var omöjligt, var bara vänta några minuter innan man kunde starta igen. Funkade annars klockrent när den var igång.

Visade sig att det var nätagget som skulle bytas. Nåt att fundera på kanske.

Jag hade samma problem med mitt KN8-SLI när jag fick det och samma lösning som du. Nytt nätagg så funkade det prima.

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Wasserburg
Registrerad
Jul 2001
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fallis
Har stött på liknande problem med samma moderkort..

Var en kund som köpt en hel dator av mig med samma moderkort han fick också nollställa BIOS varje gång och vi utförde alla olika möjliga tester, bytte ut grafikkort, hårddisk, minnen m.m. ... hans problem var att han inte kunde öppna sidor som innehöll JAVA bl.a .. till slut testade vi att byta ut processor och gissa vad som händer??? jo datorn fungerade klockrent. Processorn var en INTEL P4.

kan du ha samma problem?

Påstår du på fullt allvar att det satt en P4 på ett AMD-moderkort?

Religion och vidskepelse är smittsamma psykiska sjukdomar, den biologiska motsvarigheten till datorvirus.
"-Pappa, pappa, idag firade vi födelsedag och hela dagis fick gå på McDonalds. - Vems födelsedag då? - En farbror som hette Lenin."

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Tullinge
Registrerad
Jun 2005

var aggets fel TROR jag eftersom jag skaffade SLI i samma veva sen dess har den fungerat orkar inte kolla om det var agget eller kortet...

ulvenstein: han kanske var trött eller något?