Permalänk
Hedersmedlem

Nej, det är inte aktuellt med datorbyte än på ett år framöver. Det känns inte så motiverat att byta ut en dator som fortfarande är snabbare än det mesta på marknaden. (4400+@2,5)...

och vad det blir nästa gång.. det får jag fundera på nästa sommar.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

om jag lyckas hitta något sista minuten sommarjobb så kanske jag har råd. sitter på en intel p4 2.4@3 nu =(

Visa signatur

MBP: 13" - M1
Stationär: Win11 - Ryzen 5900X - 128GB - GTX 4080
Server: Ubuntu - i5 4670k - 32GB - 4x5TB Raid-Z
Server: Rpi4 8GB, 1TB USB SSD

Permalänk
Medlem

jag ska vänta tills dx10 kommer och ska då köpa ett helt nytt system..troligen blir det Conroe om inte amd kommer med något bättre.. tyvärr måste jag väl också köpa vista imed att det är det enda os som stödjer dx10 sen får man ju också se hur budgeten är

Visa signatur

Måndag, tisdag, onsdag programmerar jag. Torsdag, fredag, lördag likaså. Söndag är dagen som jag vilar på, men lika fan så programmerar jag ändå! Programmi, programma, programmera! Programmera varje dag. . . .

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Def_Dog
Tror knappst du märker någon skillnad om du får låt säga, 40 fps mer i tex far cry. Det flyter ju inte skarpare för att du ligger på 100fps nu och får 140 sen

Det kan jag hålla med om, men vad händer om du lirar Oblivion till exempel eller Condemned Criminal Origins ? där ligger man runt 14fps till 300fps beroende på vart man är och där du står med 14 fps kanske du åker på en boost till en 30fps och då märker man ingen skillnad ?

processorn är grunden i ett spel. Med en bra processor får du inte lika lätt fps drops om du har ett bra gkort och några bra minnen, men jag förstår hur du tänker.

själv sitter jag på en Amd 2.8Ghz och kommer att klara mig på den i 2 år om det skulle va, men det är som Gambit säger: Är man entusiast så är det skoj

Vissa har motorer som hobby, vissa spelar fotboll, andra går till stripklubbar sen finns det artister som jag men som också älskar datorer och datorns värld , så jävla gott alltså

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
Det kan jag hålla med om, men vad händer om du lirar Oblivion till exempel eller Condemned Criminal Origins ? där ligger man runt 14fps till 300fps beroende på vart man är och där du står med 14 fps kanske du åker på en boost till en 30fps och då märker man ingen skillnad ?

processorn är grunden i ett spel. Med en bra processor får du inte lika lätt fps drops om du har ett bra gkort och några bra minnen, men jag förstår hur du tänker.

själv sitter jag på en Amd 2.8Ghz och kommer att klara mig på den i 2 år om det skulle va, men det är som Gambit säger: Är man entusiast så är det skoj

Vissa har motorer som hobby, vissa spelar fotboll, andra går till stripklubbar sen finns det artister som jag men som också älskar datorer och datorns värld , så jävla gott alltså

jo men å andra sidan för att verkligen pressa lite och få alla spela att flyta på så skulle man ju vilja ha flytande kväve 24/7 så man kan köra sin cpu i 8ghz eller vad världerekordet ligger på.

jag kan säga såhär, jag bytte från Asus A7N8X Deluxe med XP2700+, no name 1gb DDR400 stickor mot ett system som innehåller MSI NEO4 FI, Opteron 146 samt Corsair 1gb TWINX4000 och jag märker noll skillnad i mp3-encoding, kanske 1-2 sekunder skillnad samt ett och annat spel kan flyta lite bättre, var det värt punga ut 6k för det, nej.

Men förstår er, själv pungar man ut med hiskeliga pengar på bilen bara för att man tycker det är kul men totalt meningslöst i slutändan

Permalänk
Medlem

kommer nog bli sån stor efterfråga på conroe att dom kommer höja priset rejält..

ingen conroe för mig iaf, jag sitter kvar på min 3700 tills den går sönder.

Visa signatur

Intel Core 2 Duo E6300, Corsair 2048MB Twin2x 5400 DDR2, Sapphire Radeon X1900XT 512MB

Permalänk
Medlem

Har precis förhandsbokat en E6600 till mig själv.. inte så farligt pris. Drygga 3500kr

Permalänk

har man en hygglig cpu behöver man inte förlora mycke , kan tänka mig att jag får en krone eller två för min två månader gammla 165a som snällt tuggar på i 2.8 god för 3.2 med mach 1 , g-skill minnena lär nog också gå att sälja så nån tusenlapp eller tre kostar det kanske men för den prestandan man får är det billigt i mina ögon. sen är det ju ruskigt kul att klocka också.

Visa signatur

165 @ 2,8Ghz.. Asrock Dual.. Seasonic s12 600w.. 2GB Gskill PC4000 HZ .. Audigy 2.. Tunic Tower 120 (2x120mm)

Permalänk

Kommer slänga ut min Winchester och köpa en Opteron 170a när de kommit ner lite i pris. Orkar inte byta moderkort. Mer minne lär det också bli och kanske ett nytt grafikkort så småningom. Moderkortet och den blivande Opteron 170an lär få hänga med i flera år sen.

Visa signatur

Athlon64 X2 "Toledo" 4400+, DFI LanParty Nforce4 SLI-DR, 1024MB OCZ PC3200 Gold Voltage eXtreme @ 250 1,5-2-2-8, ATI Radeon X850XT Platinum Edition, Western Digital Raptor 36GB (REV2), 2 * Western Digital Caviar 200GB SATA

Permalänk

Får se, min nästa dator blir en grym bärbar till lumpen 2008. Den jag har nu får hålla sig tills dess med kanske en minnes uppgradering samt ett nyare grafikort.

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem

Verkar som att jag har rejält med tur först och främst så sitter jag på en skitdator nu som behöver uppgradering (så jag slipper sälja/göra mig av med ett skapligt system), Desssutom så ska jag sommarjobba och dom pengarna väntas komma 27 juli vilket är rätt passande till releasen

Visa signatur
Permalänk
Medlem

trror jag börjar komma på andra tankar

jag pluggar ju och att lägga ut >10 000 på en dator är kanske inte det alra smartaste
ddr2-minnena kostar ju så jäkla mkt, nästan 3000 för 2 gig
så det kanske blir så att jag skaffar en på utgående modell, s939 amd64 istället. man kommer ju undan mycket biliigare på det sättet!

Visa signatur

P[a]cman äter spöken så ofta han kan.

citera mig, annars är risken överhängande att jag inte hittar tillbaka.

Permalänk
Avstängd

amd är skitbilliga nu iallfall 3800+ för 1300kr bara
men om man vill ha något vettigt så får det väl bli en e6600 till hösten,om dom inte blir lätta o få tag på innan
kentsfield eller vad den heter med 4 kärnor känns också intressant men den kanske blir lite för dyr :S

Permalänk
Medlem

Core CPUerna från Intel verkar riktigt trevliga. Är nästan säker på att det blir en sån i min nästa burk (om si sådär ett år). Tror inte att AMD kommer kunna slänga ut nått på marknaden inom ett år som är i klass med Intels Core arktitektur.
Men sen är ju priset ganska viktigt också. Så mest troligt är nog att jag köper den processorn som ger mest i min prisklass (ca: 3000). Vem bryr sig hur toppmodellerna presterar när man ändå inte ska ha dom?

Permalänk
Medlem

Det har varit snack om från olika källor från Computex om att Intel inte kommer lansera Core 2 Duo förrän September nu för att sälja ut så mycket netburstprollar de kan innan. Nån som hört något liknande om det? =/

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Jag ska köpa ny rigg efter sommarn och givetvis är Conroe en mycket het kandidat till prolle! Snabba minnen och ett fete-grafikkort eller 2 står också på inköpslistan, räknar med att punga ut 15-20 tusen och det är det värt

Visa signatur

[D'feldt Audioengine 5+][NuForce ICON HDP][Shure SRH1840][Sennheiser HD650][Alessandro MS1]

Let's go Rangers!

Permalänk
Medlem

Jag säger NEJ.
Inte direkt.

Det kommer nog till hösten/vintern. Kanske till och med lite senare ändå.

Nu skall jag bygga en tyst och snygg dator som skall vara kall. (Med kall menar jag kompressor) Även köpa ny skärm. 17" e inte stort nog. Blir troligen en Apple Cinema Display 23" och ett passande Lian-Li V2000 som skall genomgå en total modd för att få plats med allt. (Bygglogg kommer)

Jag har precis fått igång min Opteron 165 som ser ut att klocka guld. Väntar bara med spänning på mitt socket kitt och jag hoppas på en snäll Cold Bugg.

Men jag är ej så säker på när jag uppgraderar.
Givetvis väntar man på flera nyheter om AMD har något att svara med.

Visa signatur

"Computer games don't affect kids; I mean if Pac-Man affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."
-Kristian Wilson, Nintendo Inc, 1989

Permalänk
Medlem

Nej! Kommer köra med min a64 ett tag till (3000+ venice), när jag tröttnat på den så köper jag en opteron 165 alt. 4400+ som antagligen kommer bli ganska billiga när conroe väl släppts. Ser ingen anledning att punga ut en massa extra tusenlappar just nu. Lägger dom pengarna hellre på ett vassare grafikkort eller dylikt

Permalänk
Medlem

Antagligen inte.

Väntar på att X2 ska gå ner rejält i pris så blir det en sån....om nu inte core duo blir extremt prisvärda helt plötsligt.

Permalänk
Medlem

Vet ej / bryr mig inte nåt nämnvärt. Rätt nöjd med min nuvarande AMD.

Visa signatur

Lille Hard Gay får gärna PM:a mig i vilken tråd jag ljugit, puzz
www.scififorum.se | www.ageofconan.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dez
Antagligen inte.

Väntar på att X2 ska gå ner rejält i pris så blir det en sån....om nu inte core duo blir extremt prisvärda helt plötsligt.

3800kr för en Core Duo T2600 @ 2,16GHz. Det är topmodellen. Kan snart inte bli mycket bättre

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MOrKiz
3800kr för en Core Duo T2600 @ 2,16GHz. Det är topmodellen. Kan snart inte bli mycket bättre

När conroe @ 2,93GHz kommer så kommer en T2600 för 3800kr inte se så himla bra ut.

Permalänk
Medlem

Precis före Computex här så fick jag ett mini ITX kort för Core (1 iofs, så de heter väl Yonah?).
Köpte en T1300 och en T2300 lite omgående för att testa, och det är riktigt trevliga CPU'er.
I full load med passiv kylning i en rätt liten låda fick jag upp dem i 102 grader C. Och de fortsatte rulla på, inga krascher/minnes fel etc.
Med en ynklig fläkt på så blev de aldrig varma.
Rent prestandamässigt kan jag iofs inte uttala mig riktigt, då jag enbart har testat värmeutveckling och inte ens det i överdrivet stor utsträckning.
Men det ser ut som att Intel verkligen hittat rätt den här gången.

Visa signatur

"This message was transmitted on 100% recycled electrons"

Permalänk
Medlem

Conroe? Kanske men inte nu. Får se vad AMD vaskar fram med K8L t.ex.

Min A64 har 2.5 år på nacken men håller nog nåt år till. Har inga extrema prestendakrav i vilket fall

Permalänk
Hedersmedlem

Någon Conroe blir det inte för min del. Uppgraderingsmässigt står det mellan en liten tyst extraburk, en AMD X2 och en kamera till teleskopet.

Visa signatur

Religion och vidskepelse är smittsamma psykiska sjukdomar, den biologiska motsvarigheten till datorvirus.
"-Pappa, pappa, idag firade vi födelsedag och hela dagis fick gå på McDonalds. - Vems födelsedag då? - En farbror som hette Lenin."

Permalänk
Medlem

Eftersom jag troligtvis får en laptop när jag börjar gymnasiet till hösten, blir det nog inte så. Möjligtvis att jag försöker bygga en riktigt tyst stationär dator, eftersom jag inte gör något krävande så spelar det ingen större roll vad det är för processor. Men om det blir så, blir det nog Conroe.