ASUS A8N32-SLI Deluxe, strömkontakter

Permalänk

ASUS A8N32-SLI Deluxe, strömkontakter

Hej

Jag har ett litet problem jag fick hem den nya datorn igår när jag kopplat allt o startar datorn så går alla fläktar igång, diskarna startar osv. Problemet är bara att jag inte får någon bild på skärmen! Nu undrar jag lite angående hur man ska koppla strömmen på moderkortet. Det är en 24 pin anslutning på moderkortet och min kabeln från min psu ser ut så att det är en 20pin kontkakt med en liten 4 pin som hänger precis bredvid, trycker man i dessa båda så passar det fint i moderkortet så jag antar att det ska va så. Sen finns det ju en 4 pins ATX12V kontakt uppe i vänstra hörnet nära processorn. Ska man använda den? För jag har ingen sån kontakt från nätagget. Den enda kontakten i mitt nätagg som skulle passa där är den 4 pins kontakten som sitter med 20 pinnen i moderkortets "stora" kontakt. Om jag nu gör så att jag köper en konverterare som gör en 20 pins kontakt till en 24 pins och sen en förlängningskabel till 4 pinnen o sätter den i kontakten uppe vid processorn, tror ni det funkar då? Kanske låter lite rörigt men hoppas iaf att åtminstone de som har samma moderkort ska förstå

EDIT: Nu ser jag att det finns en 8 pins kontakt och halva den kontakten skulle passa perfekt in i den där 12 volts atx kontakten. Läste nånstans att intel baserade moderkort använder en 8 pins istället för 4. Kan det vara så att den kontakten ska i där? ... Provade nu, den passar... men jag vill nog inte prova starta förrän jag hört nåt från nån som vet

Edit 2: Kom igen nu, ingen som vet??

Visa signatur

Acer Predator XB271HU | Asus Z490-F | i5 10600K | 16GB RAM | Asus RTX2070 Super | Samsung 970 Evo Plus 500Gb | WD Blue SN550 1Tb | EVGA Supernova G2 750W | Windows 10 Home
Ljud: Musical Fidelity X-Can v8 + Sennheiser HD650
Citera om du svarar på nåt jag skrivit så jag hittar tillbaka!

Permalänk
Medlem

din 4 pins kontakt ska sitta uppe vid cpu:n och 20 pins kontakten som vanligt..har för mej att den bara passar på ett sätt sen ska det funka

Permalänk
Medlem

Du har en 20+4 pins kontakt.. dvs. den passar både på 20 samt 24-pins moderkort allt enligt den nya standarden..

Den här 20+4-poliga kontakten ska sitta i 24-pins kontakten på moderkortet..

Den 8-poliga EPS12v kontakten passar i den 4-poliga ATX12v vid CPU´n & det är där du ska sätta den..

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk

Jepp provade i morses o det funka ju fint. Så jäkla gött

Skruvis, borde finnas fler folk som du som vet vad de pratar om

Visa signatur

Acer Predator XB271HU | Asus Z490-F | i5 10600K | 16GB RAM | Asus RTX2070 Super | Samsung 970 Evo Plus 500Gb | WD Blue SN550 1Tb | EVGA Supernova G2 750W | Windows 10 Home
Ljud: Musical Fidelity X-Can v8 + Sennheiser HD650
Citera om du svarar på nåt jag skrivit så jag hittar tillbaka!